Kryzysu nie widać w branży odzieżowej

Pomimo kryzysu branża odzieżowa osiąga bardo dobre wyniki i ciągle szuka nowych pracowników. Coraz częściej stawia im wyższe wymagania, w zamian oferując realne szanse rozwoju zawodowego.


Branża odzieżowa trzyma się mocno. Przynajmniej w Polsce. Mimo licznych doniesień o spowolnieniu gospodarczym szacuje się, że rynek sprzedaży detalicznej w naszym kraju wzrośnie w tym roku o 2,5%. To ponad dwa razy więcej niż przed rokiem*. Potwierdzeniem tych danych jest również to, że do Polski cały czas wchodzą kolejne sieci odzieżowe, które pomimo ogólnej dekoniunktury dostrzegają w naszym kraju duży potencjał do wzrostu. Eksperci firmy doradztwa personalnego Page Personnel podkreślają, że szczególnie dobrze radzą sobie firmy oferujące odzież luksusową oraz największe koncerny. Takie giganty jak H&M, czy Inditex w niewielkim stopniu odczuły spadek koniunktury – zauważa Łukasz Dłuski, Manager Page Personnel Sales & Marketing. Grupa Inditex, do której należą marki Zara, czy Pull&Bear, tylko w tym roku otworzy około 500 sklepów, a jej właściciel jest piątym najbogatszym człowiekiem świata zaraz za Billem Gates’em. Marki odzieży i dóbr luksusowych również nie odczuwają kryzysu gdyż ich klienci pomimo spadku koniunktury gospodarczej wydają na zakupy tyle samo ile przed kryzysem – dodaje Dłuski.


Polska to dla takich koncernów bardzo ważny rynek. Dlaczego? Bo w przeciwieństwie do Włoch, czy Hiszpanii problemy gospodarcze nie przekładają się u nas na spadek konsumpcji – uważa Magda Tarkowska z Page Personnel. Polacy wydają pieniądze oszczędniej, ale wydają. Zwłaszcza na produkty marek, do których są przyzwyczajeni. Dlatego też rynek ten nadal będzie stwarzał zapotrzebowanie na nowych pracowników – zarówno tych na pierwszej linii kontaktu z klientem w sklepie, jak i tych na stanowiskach wyższego szczebla – dodaje Magda Tarkowska.


Profil pracownika sprzedaży w branży odzieżowej powoli się zmienia. Kiedyś praca w sklepie z ubraniami była traktowana jako dorywcze zajęcie dla studentów. Teraz coraz częściej może to być początek kariery w wielkiej korporacji. Poprzez zagraniczne koncerny odzieżowe przechodzi do nas tamtejsza kultura, mentalność w której praca w retailu traktowana jest na równi z zatrudnieniem w branży bankowej, czy ubezpieczeniowej, a nie jako zajęcie dorywcze – dostrzega Tarkowska.


Kogo szukają pracodawcy? Wymagania wobec potencjalnych pracowników są nieco wyższe niż kiedyś, szczególnie w sklepach sieci należących do wielkich koncernów. Konieczna jest dobra znajomość angielskiego i liczne cechy personalne takie, jak komunikatywność, energia i zapał do pracy. To właśnie tzw. positive approach w największym stopniu przekłada się na wynik sprzedażowy – zauważa Magda Tarkowska.


Większe wymagania to również większe możliwości. Sieci sklepów takie, jak Peek&Cloppenburg, czy Van Graaf inwestują w swoich pracowników i oferują im zagraniczne szkolenia, ścieżki kariery umożliwiające rozwój zawodowy oraz wyższe zarobki. Firmy te oferują swoim menadżerom bardzo dobre warunki, nie odbiegające od tych obowiązujących w branży bankowej – stwierdza Łukasz Dłuski. Znam przypadki osób, które 10 lat temu zaczynały jako sprzedawcy, by poprzez stanowisko kierownika sklepu, a potem kierownika regionalnego trafić do centrali firmy. Teraz zarządzają sprzedażą w całym regionie Europy Wschodniej – potwierdza Tarkowska.


Jak kształtują się zarobki w branży odzieżowej? Początkujący sprzedawca może liczyć na ok. 3 tysiące złotych brutto. Niedużo, ale zarobki kierownika sklepu to od 4 do 7 tysięcy, a kierownika regionalnego od 8 do 10 tysięcy złotych. Zdarzają się oczywiście tacy, który zarabiają więcej – kończy Magda Tarkowska.


* Raport PMR Consulting „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2012”


Źródło: Page Personnel

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled