Rekrutacja jest procesem niezwykle istotnym z punktu widzenia funkcjonowania firmy. Pracownicy o wysokich kompetencjach, posiadający odpowiednie kwalifikacje i umiejętności to ogromny kapitał, który przekłada się na sukces firmy. Dlatego można powiedzieć, że rekrutacja jest wyzwaniem strategicznym dla każdej organizacji, ponieważ decyduje o jej przyszłej kondycji i wpływa na realizację celów biznesowych. Z jednej strony proces ten wymaga dobrego przygotowania pracowników działu HR oraz zastosowania odpowiednich procedur, pozwalających sprawdzić kompetencje osób aplikujących na dane stanowisko, z drugiej zaś powinien przebiegać szybko, sprawnie i bez zbędnych opóźnień, by całościowe doświadczenie kandydata było pozytywne. O tym, jak proces rekrutacji wygląda w międzynarodowej korporacji, opowiada Paulina Basta, Menedżer ds. Rekrutacji w firmie Hewlett Packard:
Globalne Centrum Biznesowe HP prowadzi zarówno rekrutację wewnętrzną, która umożliwia rozwój obecnych pracowników, jak i zewnętrzną, dzięki której firma może pozyskać nowe talenty z rynku, oferując im wiele możliwości rozwoju kariery. W przypadku rekrutacji wewnętrznej pracownicy są informowani o nowych stanowiskach w ramach cotygodniowego biuletynu rekrutacyjnego oraz podczas organizowanych wewnętrznie targów pracy. Zarówno przy rekrutacji zewnętrznej, jak i awansach wewnątrz firmy, kluczowe jest posiadanie odpowiednich kompetencji wymaganych na danym stanowisku.
Rekrutacja krok po kroku
W HP GBC proces rekrutacji przebiega w oparciu o sprawdzone formuły działania. Głównym założeniem jest dbałość o przejrzystość całego procesu oraz informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji na dane stanowisko. Sam proces rekrutacji jest podzielony na kilka etapów. W początkowej fazie menedżer zgłasza do działu rekrutacji potrzebę zatrudnienia pracownika na dane stanowisko, określając profil poszukiwanego kandydata. Następnie rekruter rozpoczyna poszukiwania, zamieszczając oferty na stronach HP, portalach pracy i w mediach społecznościowych. Po przeanalizowaniu otrzymanych dokumentów aplikacyjnych, osoba rekrutująca kontaktuje się z wybranymi kandydatami i telefonicznie przeprowadza wstępną rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli stanowisko wymaga znajomości języków obcych, przeprowadzana jest kolejna rozmowa, podczas której sprawdzane są kompetencje językowe. Kandydaci, którzy pomyślnie przejdą etap telefonicznej selekcji, są zapraszani na osobiste spotkanie z przyszłym przełożonym w siedzibie firmy. Osoba wybrana przez menedżera, otrzymuje propozycję pracy. Zatrudniony pracownik dołącza do zespołu i przechodzi okres tzw. onboardingu, czyli wdrożenia w specyfikę firmy, danego działu oraz stanowiska.
Liczą się kompetencje twarde i miękkie
W procesie rekrutacji niezwykle ważne jest gruntowne sprawdzenie kompetencji kandydata. W HP GBC oceniane są zarówno kompetencje twarde, czyli wiedza merytoryczna, doświadczenie i przygotowanie praktyczne do wykonywania określonych zadań, jak i kompetencje miękkie, czyli komunikatywność, motywacja, orientacja na klienta oraz umiejętności związane z pracą w grupie czy zarządzaniem czasem. W przypadku absolwentów liczą się na przykład nie tylko wyniki uzyskane na studiach czy ukończony kierunek, lecz także samodzielność, zdolności organizacyjne czy chęć podejmowania nowych wyzwań. Dlatego podczas rekrutacji warto dopytywać o udział w inicjatywach uniwersyteckich, organizacjach studenckich czy działalność społeczną.
Pozytywne doświadczenia kandydatów
W całym procesie rekrutacji bardzo istotne jest, aby kandydat czuł wsparcie ze strony rekrutera i był na bieżąco informowany o statusie postępowania rekrutacyjnego. W HP GBC specjaliści ds. rekrutacji przewidują odpowiednią ilość czasu na rozmowy, aby kandydaci mogli dopytać o szczegóły i uzyskać wyczerpujące informacje na temat pracy na danym stanowisku. Rekruterzy chętnie opowiadają o specyfice firmy, powierzanych zadaniach i możliwościach rozwoju. Ważne jest to, aby proces rekrutacji był pozytywnym doświadczeniem dla wszystkich jego uczestników.
Starannie przeprowadzona rekrutacja, dokładnie sprawdzająca kompetencje kandydatów, pozwala wybrać tych najlepszych i stworzyć silny zespół specjalistów. Nawet jeśli zdarzy się, że dobry kandydat nie otrzyma oferty pracy za pierwszym razem, ponieważ został wybrany ktoś inny, często rekruterzy rekomendują go na inne, pokrewne stanowiska. Dobrym rozwiązaniem jest też powracanie do CV kandydatów dobrze rokujących, kiedy pojawi się oferta bliższa ich kompetencjom. Dzięki temu firma dysponuje bazą wstępnie wyselekcjonowanych kandydatów, z którymi kontaktuje się przy kolejnych rekrutacjach.
Autor: Paulina Basta od 2010 roku pełni funkcję Menedżera ds. Rekrutacji w firmie Hewlett Packard. Wcześniej zarządzała dużymi projektami rekrutacyjnymi w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) oraz Administracją Personalną dla Nestle Iberia. Specjalizuje się w tematyce związanej z leadershipem. Jest absolwentką studiów MBA.