Komputerowe gry symulacyjne są coraz częściej wykorzystywane podczas realizacji procesu szkoleniowego. Czy słusznie?
Efektywność gier w świetle badań
Traci Sitzmann z University of Colorado spędziła ponad rok na analizach szukając odpowiedzi na pytanie o efektywność tego narzędzia szkoleniowego.W przypadku osób uczących się z wykorzystaniem gier symulacyjnych w porównaniu z grupą kontrolną nie mającą takich doświadczeń edukacyjnych analizy wykazały:
– wyższy poziom efektywności poszkoleniowej – o 20%,
– wyższy poziom wiedzy deklaratywnej („wiem, że…”) – o 11%,
– wyższy poziom wiedzy proceduralnej („wiem, jak…”) – o 14%,
– wyższy poziom retencji opanowanych treści – o 9%.
Czynniki sprzyjające efektywności szkolenia
Na efektywność szkoleń realizowanych z wykorzystaniem komputerowych gier wpływają także inne czynniki. Uczestnicy procesu szkoleniowego uczą się więcej, gdy gry symulacyjne przekazują treści kształcenia w sposób aktywny, a nie pasywny. Ważne jest, aby uczący się miał dostęp do gry tak często jak tego potrzebuje. Gra powinna być uzupełnieniem innych metod szkoleniowych, a nie jedyną metodą wykorzystywaną podczas procesu uczenia się.
Czy metody tradycyjne są mniej efektywne?
Badanie Traci Sitzmann pokazuje również, że komputerowe gry symulacyjne nie zawsze są bardziej efektywne niż pozostałe metody. Jeśli zrealizujemy szkolenie w inny, ale angażujący uczestników sposób, może ono przynieść większą korzyść edukacyjną.
Źródło: Sitzmann, T. (2011) A meta-analytic examination of the instructional effectiveness of computer-based simulation games. Personnel Psychology