Temat benefitów oraz świadczeń pozapłacowych to gorący temat niemal w każdej firmie. Na co się zdecydować – czy bilety do kina i teatru czy raczej karty uprawniające do korzystania z obiektów sportowych, a może jeszcze coś innego? Zachęcamy do zapoznania się z wypowiedzią Pawła Dziechciarza, Kierownika ds. Wynagrodzeń i Świadczeń Pozapłacowych w Nestlé Polska S.A. na temat systemu benefitów w Nestlé.
W Nestlé Polska S.A. świadczenia pozapłacowe stanowią nieodłączny element systemu wynagrodzeń i motywacji. Za ich dobór odpowiada dział personalny w porozumieniu ze związkami zawodowymi, które są naszym partnerem społecznym. Benefity dotyczą obszarów związanych przede wszystkim z kulturą i sportem, czyli wartościami najważniejszymi dla Nestlé. Ich celem jest nie tylko motywowanie oraz budowanie przywiązania pracowników do firmy, ale też wzmacnianie tych aspektów życia, które są ważne z punktu widzenia pracodawcy. W przypadku Nestlé będą to aktywności związane przede wszystkim ze zdrowym i aktywnym trybem życia. Aby benefity obejmowały jak najszerszy pakiet świadczeń, odpowiadający specyfice naszej spółki, negocjacje z dostawcami tego typu usług prowadzimy co roku.
Każdy z pracowników Nestlé Polska S.A. ma dostęp do takiej samej puli świadczeń pozapłacowych, w skład której wchodzą m.in. bilety do kina czy teatru, karta uprawniająca do korzystania z różnego rodzaju obiektów sportowych oraz dofinansowanie wypoczynku. Ich wybór odbywa się na zasadzie kafeterii – raz w roku pracownik może wybrać świadczenie, które najbardziej mu odpowiada i korzystać z niego przez kolejny rok. Ponadto pracownicy są objęci pakietem usług medycznych w prywatnych placówkach, w ramach którego co roku mogą skorzystać m.in. z darmowych szczepień przeciwko grypie. W firmie funkcjonuje też specjalny program emerytalny oraz ubezpieczenie na życie, które obejmuje pracowników oraz ich rodziny.
Praca w Nestlé wiąże się też z wieloma innymi benefitami, które nie wchodzą w skład świadczeń pozapłacowych, a wynikają ze strategii Tworzenia Wspólnej Wartości (CSV) naszej firmy. Do najistotniejszych należą warsztaty oraz wykłady dotyczące prawidłowego żywienia. W ich trakcie pracownicy zapoznają się z najważniejszymi zasadami prawidłowego odżywiania oraz zdrowego trybu życia, a także uczą się samodzielnie komponować odpowiednio zbilansowane posiłki. Dodatkowo biorą też udział w wykładach poświęconych ochronie środowiska oraz zajęciach z zakresu BHP.
Świadczenia pozapłacowe są elementem, który długoterminowo wpływa na motywację pracowników. Jednak, by tak się stało, muszą one spełniać dwa założenia – być odpowiednio dopasowane do profilu pracownika oraz prawidłowo komunikowane. Przez ten pierwszy aspekt rozumiem dopasowanie do aspiracji, dążeń oraz oczekiwań. By mieć pewność, że proponowane przez nas benefity są odpowiednie, cyklicznie badamy poziom zadowolenia ze świadczeń pozapłacowych. Dzięki temu mamy pewność, że proponowany przez nas pakiet jest dopasowany pod względem specyfiki i profilu do potrzeb pracowników. Elementem, który często bywa niedoceniany przez pracodawców jest komunikacja systemu świadczeń pozapłacowych. W Nestlé kładziemy bardzo duży nacisk na ten aspekt. W tej chwili wdrażamy program Total Rewards, który polega na informowaniu pracowników o tym, co zawiera ich pakiet wynagrodzeń, czyli o wszystkich świadczeniach, które sami mogą wybrać oraz tych, którymi są objęci automatycznie. Dzięki temu chętnie angażują się w wybór benefitów oraz dokonują go bardziej świadomie oraz precyzyjnie.
źródło: Synertime
Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net