Z agencją czy samodzielnie? cz.2

file6061263248249Nawet najwięksi entuzjaści agencji doradztwa personalnego będą musieli przyznać, że istnieje pewne ryzyko korzystania z jej usług. Po pierwsze, nieznajomość branży. Agencje doradztwa personalnego, realizując setki projektów, często nie mają czasu ani możliwości, by zagłębić się w specyfikę sektora, firmy czy stanowiska. Aby dopytać o szczegóły związane z doświadczeniem, na przykład w pracy z określonymi programami czy narzędziami, trzeba dysponować odpowiednią wiedzą, a takiej może braknąć rekruterowi. Podobnym problemem jest nieznajomość lub niewystarczająca orientacja w relacjach wewnątrz firmy. To wiedza niezbędna w sytuacji, kiedy osoby w zespole łączą szczególne relacje lub w grę wchodzą niuanse interpersonalne (np. nowy pracownik będzie kontaktował się z osobą o gwałtownym temperamencie lub zamkniętą w sobie).

 

Trzeba też wziąć pod uwagę, że to, co poprzednio określiliśmy jako zaletę, może stać się obosiecznym mieczem rekrutera. Zwykle posiada on wypracowane sposoby pracy, które mogą okazać się nazbyt schematyczne i uniemożliwić niestandardowe myślenie o projekcie. Jak w każdej branży, zbyt duże doświadczenie i tutaj może się wiązać z rutyną. Czytając fora internetowe i wypowiedzi kandydatów, nie sposób też oprzeć się wrażeniu, że oni sami niezbyt cenią kontakt z agencjami, zwłaszcza tymi, które działają na skalę masową, rezygnując z indywidualnego podejścia do rekrutowanych. Wiele jest opinii, że wśród rekruterów spotkać można osoby niekompetentne czy wręcz nieprzyjemne, dla których praca jest szansą pokazania swojej pozycji i podniesieniem wartości. Dlatego też, wybierając agencję, warto przyjrzeć się jej zespołowi i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to właśnie te osoby powinny reprezentować naszą firmę na rynku pracy. Brak tej refleksji może być pierwszym krokiem do potencjalnej „zagłady”.

 

Nie dla każdego

 

Oczywiście każdego zachęcamy do skorzystania z usług agencji doradztwa personalnego, nie tylko dlatego, że to nasza praca, ale dlatego, że pracując w branży HR, warto poszerzać swoje doświadczenia – mówi Izabela Bierlet.  – Jednak w moim przekonaniu, byłoby nieetycznie powiedzieć, że to usługa dla każdego. Rekomendowałabym ją przede wszystkim osobom, które mają ściśle wyznaczone cele i wiedzą, że agencja pomoże je osiągnąć – dodaje.
Kiedy warto zdecydować się na pracę z agencją?  Na pewno wówczas, gdy zależy nam na zrekrutowaniu kilku – kilkudziesięciu pracowników na podobne stanowiska w krótkim czasie. Podobnie, warto skorzystać ze wsparcia zespołu, kiedy firma zmienia lokalizację i nie ma znajomości rynku pracy w nowym miejscu. Agencje, które działają na terenie całego kraju, lub specjalizują się  w poszukiwaniach w określonym regionie, będą tu na pewno bardziej skuteczne.
Agencja będzie też pomocna, kiedy szczególnie zależy nam na sprawdzeniu kompetencji miękkich kandydata (cechy osobowości, role zespołowe, jakie podejmują rekrutowani), a sami nie posiadamy odpowiednich narzędzi i przygotowania do przeprowadzenia testów. Do współpracy zaprosimy agencję także wtedy, gdy konieczne będą zaawansowane metody docierania do kandydatów. Trudno sobie wyobrazić sytuację, w której pracownik firmy X, poszukując dobrego sprzedawcy, dzwoni do konkurencji i próbuje „wyciągnąć” od niej najlepszych pracowników. Prestiż firmy na pewno bardzo by ucierpiał, dlatego takie projekty zwyczajowo zleca się zaufanym agencjom.

 

A kiedy rekrutować samemu?

 

Choć pracochłonna, samodzielna rekrutacja ma z pewnością sens w małych firmach, specjalizujących się w niszowych usługach, zwłaszcza, gdy jest to pojedynczy projekt „od wielkiego dzwonu”. Wówczas szkoda inwestować czas i energię w docieranie się z agencją, wyjaśnienia, doprecyzowania. Współpracy z agencją nie warto rekomendować firmom, które są silnie związane z lokalnym rynkiem, dobrze znają zwyczaje mieszkańców i od lat przyzwyczaiły się do samodzielnych rekrutacji. Przykładem może być Sklep obuwniczy, w którym Pani Katarzyna w sezonie letnim szuka kogoś – jak co roku – na kilka miesięcy do pomocy. Wtedy lepiej sprawdzi się networking własny, a wymarzony kandydat, którego wizję na pewno Pani Katarzyna wypracowała już dawno może być trudny do znalezienia przez agencję.

 

No i ostatnie „ale”. Czasem mamy w dziale HR prawdziwe talenty, niezastąpione w wyszukiwaniu najlepszych kandydatów. Wtedy nie warto ryzykować i marnować takiego potencjału wewnątrz organizacji.

 

źródło:  Anna Kordecka-Myślińska, Jobs Plus

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0