Narodził się w nowojorskich korporacjach na początku lat 70. W Polsce pojawił się ok. dziesięć lat temu. Najczęściej angażują się w niego duże korporacje. Mowa o wolontariacie pracowniczym!
Dziś wolontariat pracowniczy rozpoczyna się zazwyczaj od świadomego kroku pracodawcy, który umożliwia pracownikom zaangażowanie się w działalność społeczną. W ramach wolontariatu pracownicy wykonują różnego typu prace na rzecz potrzebujących: począwszy od remontów domów dziecka i szpitali, kończąc na pomocy w odrabianiu lekcji, opiece nad zwierzętami w schronisku czy dzieleniu się swoją wiedzą i doświadczeniem. Takie działanie jest na wagę złota i zauważają to managerowie polskich firm! Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu na 170 firmach, 80% managerów przyznaje, że społeczność lokalna oczekuje i potrzebuje większego zaangażowania z ich strony w rozwiązywanie problemów najbliższego otoczenia.
„Podlej i zobacz, jak mały wysiłek może przynieść duże efekty”
Firmy często realizują projekty, w których ich udział wykracza daleko poza wsparcie finansowe: udostępniają swoje zasoby wiedzy, know-how oraz czas pracowników, osobiście zaangażowanych w realizację projektów. Proszę Was wszystkich – zostańcie wolontariuszami – takimi słowami zaapelował do swoich pracowników Rob Priday, prezes Kompani Piwowarskiej. – Nie zmuszamy Was do tego, ale pamiętajcie o tym, że jeśli podlewamy roślinę, to ona rośnie. A gdy opiekujemy się kimś, to i on staje się w końcu opiekuńczy w stosunku do kogoś innego. Pomyślcie o tym i dołączcie do mnie, bo osobiście się w to zaangażuję wraz z innymi członkami zarządu. Pracownicy KP od lat włączają się w akcje pomocy społecznościom lokalnym, a firma zachęca ich do tego, wspierając inicjatywy finansowo i organizacyjnie. Co kwartał w całej Polsce realizowanych jest ok. 10 projektów, które zgłaszają sami wolontariusze.
„Pospolite ruszenie” – 1 558 godzin pracy
Wolontariat pracowniczy przede wszystkim pozwala pomóc osobom w potrzebie. Jednak to także ważne narzędzie budowania zaangażowania pracowników – wyjaśnia Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – Dzięki włączeniu się w inicjatywy czy programy wolontariackie, pracownicy, wykorzystując swój wolny czas i umiejętności, mają możliwość realizacji własnych zainteresowań oraz rozwoju kompetencji, które kiedyś mogą się przydać w ich codziennej pracy. „Kompania Wolontariuszy” to program, w ramach którego pracownicy angażują się w pomoc potrzebującym w swojej okolicy. Są bardzo zżyci z miastami, w których mieszkają; niektórzy z nich już od lat pomagają i współpracują z wybranymi stowarzyszeniami i fundacjami – dodaje Małgorzata Walędzińska-Półtorak.
Cztery razy w roku każdy może wybrać organizację, której chciałby pomóc, i opracować projekt wsparcia. Pozytywnie oceniony wniosek finansuje i wpiera organizacyjnie firma. W ciągu ostatniego roku wolontariusze KP zrealizowali łącznie 28 projektów, przeznaczając na to 1 558 godzin swojej pracy.
Z kobietami o finansach
Jak najefektywniej zarządzać domowym budżetem? Jak unikać kryzysowych sytuacji oraz w jaki sposób, dzięki wielu łatwym i skutecznym metodom, rozpocząć oszczędzanie, dysponując nawet niewielkimi dochodami? – podpowiadają eksperci firmy Provident w ramach prowadzonych działań społecznych. Bezpłatne warsztaty „Z kobietami o finansach”, prowadzone w ramach edukacji finansowej, skierowane są głównie do pań, które na co dzień podejmują decyzje związane z domowym budżetem. Eksperci przeszkolili już kilkaset kobiet w kilkudziesięciu miastach w całej Polsce. Natomiast w ramach inicjatywy „Tak! Pomagam” wolontariusze za otrzymane od firmy granty finansowe wspierają niedoinwestowane organizacje i instytucje. Sami wybierają beneficjentów, gdyż ze względu na charakter swojej pracy dokładnie znają potrzeby lokalnych społeczności i wiedzą, komu i w jaki sposób można pomóc. Najczęściej są to ośrodki wychowawcze, świetlice środowiskowe, domy pomocy społecznej, przedszkola, szkoły specjalne i domy dziecka. Pomoc obejmuje różnorodne formy wsparcia: remonty wnętrz, placów zabaw, a także organizację wycieczek dla dzieci czy imprez okolicznościowych.
Dodatkowy dzień wolny
Weź dzień wolny i przeznacz go na pracę społeczną! – zachęca swoich pracowników City Bank. W ramach wolontariatu pracownicy mogą raz w roku wziąć dzień wolny i przeznaczyć go na działanie społeczne. Fundacja banku zachęca ich do dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami oraz wspierania różnorodnych przedsięwzięć społecznych. Jeśli pracownik przepracował np. w danej organizacji 50 godzin w ciągu roku, bank dofinansowuje taką instytucję kwotą 1500 zł. Fundacja wspiera także wolontariuszy finansowo i organizacyjnie w ramach akcji „Zostań Asystentem Św. Mikołaja”. Podczas prowadzania zabaw mikołajkowych w domach dziecka i świetlicach środowiskowych wolontariusze przekazują dzieciom prezenty przygotowane przez samych pracowników Banku. Każdy pracownik może też w łatwy sposób, za pomocą dedykowanego systemu online, skorzystać z bazy projektów wolontariackich i wyszukać coś interesującego dla siebie, śledzić własne zaangażowanie w pracę, a także poznawać projekty wspierane przez Fundację.
W pomocy siła!
Niezależnie od tego, jaką formę zaangażowania społecznego przyjmie dana firma, kierunki rozwoju programów społecznych powinny wynikać z jej potrzeb, kultury organizacyjnej oraz zapotrzebowania i oczekiwań pracowników. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zaczynają angażować się w programy wolontariackie i doceniać ich pozytywny wpływ nie tylko na społeczność lokalną, ale także na własny wizerunek, a w konsekwencji pozycję na rynku. Póki co, prym wiodą duże korporacje, które promując tego typu aktywność, stają się dobrym przykładem do naśladowania dla innych. Rozpowszechnianie tej formy pomocy przez duże firmy pozwala mieć nadzieję, że z czasem zaangażują się w nią również średnie i mniejsze przedsiębiorstwa.
Autor: Natalia Rostworowska
Źródło: Kompania Piwowarska, Citi Bank