Inteligencja emocjonalna – emotional intelligence
pojęcie robiące od kilku lat oszałamiającą karierę w środowisku zarządzających zasobami ludzkimi. (Czyżby odkrycie, że człowiek nie jest zimnym automatem było aż taką rewelacją?) IE oznacza szczególny rodzaj kompetencji, mianowicie zdolność do rozpoznawania i różnicowania własnych i cudzych uczuć i nastrojów, a także umiejętność wykorzystywania tych informacji do kierowania myśleniem i działaniem. (No cóż, dawniej to się nazywało „kobiecą intuicją”…) Rozszerzone pojmowanie terminu obejmuje ponadto: rozumienie emocji i pogłębioną wiedzę o nich oraz zdolność do regulowania emocji, wprowadzania się w stan emocjonalny celem ułatwienia rozwiązywania określonych problemów intelektualnych. Teoria IE miała początkowo walor głównie publicystyczny. Obecnie pracują nad nią także naukowcy (psychologowie i neurologowie), konstruując między innymi skalę do diagnozy niektórych składników IE oraz badając istniejące między nimi zależności.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać:
– „EQ – kluczowy czynnik sukcesu”
– „Inteligencja emocjonalna ważniejsza od IQ”
– „Rozwijanie inteligencji emocjonalnej – krok na ścieżce kariery”
– „The Importance of Emotional Intelligence in the Workplace”