Rozwój zespołów jako świadomy proces zmian wprowadzanych przez Lidera

Jeden z najciekawszych kursów, które ostatnio przeszłam na COURSERA to „Inteligencja emocjonalna w przywództwie”. Kurs ten prowadzony jest przez profesora Richarda E. Boyatzis z Case Western Reserve University (Cleveland, Ohio, USA), który oparł go w dużej mierze na własnych badaniach dotyczących pracy zespołów, przywództwa i psychologii zmiany. Wprowadził on pojęcie ITC Intentional Change Theory (Teoria Świadomej Intencjonalnej Zmiany). Trzy główne założenia tej teorii to zadania lidera w zmianie:
1.    Wspólna wizja – jej tworzenie i przypominanie zespołowi po co istnieje
2.    Identyfikacja z zespołem szefa i każdego z członków zespołu oraz stosowanie „emocjonalnego kleju”, który z grupy ludzi tworzy zespół
3.    Potrzeba wielopoziomowego przywództwa („rezonans leadership”), które opiera się na emocjonalnej i socjalnej inteligencji menadżerów na każdym poziomie organizacji

 

O ile wspólna wizja, tworzenie misji organizacji i kodeksów wartości, są to elementy coraz częściej występujące w naszych przedsiębiorstwach, o tyle pozostałe punkty, a szczególnie potrzeba wielopoziomowego przywództwa, mam wrażenie, że jest kompletnie nieznana w większości organizacji. Zmiany pojawiają się na wielu poziomach – indywidualnym, par lub małych podgrup, zespołów zadaniowych i grup pracowniczych/organizacyjnych, organizacji a nawet społeczności. Idąc dalej, zmiana może dotyczyć tez kraju, czy być zmianą globalną, ale nas, z punktu widzenia ZZL mniej to interesuje.

 

Ponieważ zmiana odbywa się, często jednocześnie, na wielu poziomach potrzebny jest agent zmiany, który przekazuje w obie strony, nie tylko informacje, ale i emocje, nastroje, oczekiwania. Ponadto menadżerowie na każdym szczeblu, którego dotyczy zmiana, są odpowiedzialni za jej wprowadzanie i warto, żeby posiadali kompetencje Inteligencji Emocjonalnej (EI) i Społecznej (SI).
W rozumieniu Boyatzisa Inteligencja Emocjonalna (EI) niezbędna do budowania zespołów i przeprowadzania ich przez zmiany, to:

  • Emocjonalna samokontrola
  •   Adaptacyjność
  • Elastyczność

Inteligencja Społeczna (SI) natomiast, to:

  • Empatia, rozumienie innych
  • Wpływ, inspirowanie do działania
  •   Kreowanie wspólnej wizji i dumy zespołowej

 

Dodatkowo  Boyatzis przedstawił 5 odkryć ICT, na których opiera się każda udana zmiana:

  • Wspólna wizja – obraz idealnego zespołu po zmianie
  • Obraz realny zespołu – normy, wartości i praktyki, które zespół stosuje w rzeczywistości
  • Plan uczenia się i zmiany
  • Eksperymenty i praktyka nowych zachowań, myśli, uczuć, postępowania w konkretnych sytuacjach
  • Zaufanie i współbrzmiąca relacja (resonant relationship), co umożliwia całym zespołom przejść przez każdy etap zmiany

 

W trakcie kursu rozpatrywane są różne aspekty przywództwa i inteligencji emocjonalnej. Lepsze zrozumienie zapewnia odwoływanie się do własnych doświadczeń z punktu widzenia menadżera i/lub podwładnego, co daje bardzo przekonujący obraz poruszanych teorii.

 

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled