Lojalny jak polski pracownik

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Kelly Services, światowego lidera w dziedzinie rozwiązań w zakresie HR, wskazują, że  pracownicy w Polsce okazali się niezwykle odporni na skutki kryzysu, który odczuła polska gospodarka. Niemal dwie trzecie z nich zadeklarowało „całkowite przywiązanie” do swojego dotychczasowego pracodawcy.

65 procent uczestników ankiety, przeprowadzonej między początkiem października 2009 r. a końcem stycznia 2010 r., uznało się za „całkowicie przywiązanych” do swojego dotychczasowego pracodawcy, co jest najwyższym wynikiem w Europie.

16 procent ankietowanych stwierdziło, że załamanie gospodarcze zwiększyło ich lojalność, 8 procent przyznało, że ich lojalność spadła, 76 procent zaś nie odczuło żadnej różnicy.

Pracownicy, których lojalność wzrosła, przypisują ową zmianę sprawnemu zarządzaniu oraz aktywnej komunikacji. Ci, którzy stali się mniej lojalni, twierdzą, że winny temu jest spadek morale w firmie, złe zarządzanie oraz zmniejszenie dostępu do szkoleń i ograniczone możliwości rozwoju.

Wyniki te są częścią projektu Kelly Global Workforce Index, w którym zgromadzono opinie około 134 000 osób – w tym Polaków.

Najsilniej wpływ spowolnienia gospodarczego odczuli pracownicy w wieku 30-47 lat oraz w wieku 48-65 lat, przy czym 68 przedstawicieli obu grup wiekowych zadeklarowali „całkowite przywiązanie” do dotychczasowego pracodawcy (w przypadku osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosił 62 procent).

Pracodawcom, którzy w sposób otwarty informowali swoich pracowników o trudnych warunkach ekonomicznych i dołożyli wszelkich starań, by uchronić swoją załogę przed skutkami kryzysu, udało się wydatnie podnieść poziom zaufania w swojej organizacji – mówi Country General Manager, Agnieszka Walter z firmy Kelly Services.  – Zwiększone zaangażowanie pracowników, ich oddanie i skupienie na wykonywanych zadaniach ma szanse stać się wielką zaletą, gdy gospodarka podniesie się z kryzysu.

Wyniki ankiety przeprowadzonej w Polsce są następujące:

  • Na prośbę o wymienienie jednej rzeczy, która poprawiłaby przywiązanie pracownika do swojej pracy, 41 procent ankietowanych wskazało „bardziej interesującą i rozwijającą pracę”, 29 procent zaś uznało, że czynnikiem tym są „wyższe zarobki i świadczenia”.
  • 55 procent respondentów w wieku 48-65 lat uznało reputację firmy za  „bardzo ważne” kryterium wyboru pracodawcy i czynnik sprzyjający pozostaniu w tym samym miejscu pracy. Podobnego zdania było jednak tylko 28 procent pracowników w wieku 18-29 lat.
  • 26 procent pracowników w wieku 18-29 lat jako „bardzo pewną” określiło zdolność swoich pracodawców do bycia dobrymi obywatelami (ang. good corporate citizens). Pewność tę podzielało 21 procent osób w wieku 30-47 lat oraz 13 procent osób w wieku 48-65 lat.
  • Na pytanie o jeden czynnik, który skłoniłby ich do opuszczenia organizacji, w której obecnie pracują, 36 procent ankietowanych wskazało brak szans na awans, 19 procent – złe zarządzania, 13 procent zaś – niskie zarobki i świadczenia.

Reputacja organizacji wydaje się kluczowym kryterium przyjmowanym przez pracowników (obecnych oraz potencjalnych) podczas podejmowania decyzji dotyczących kariery zawodowej. Oceniając reputację firmy, największą wagę przywiązują oni do jakości przywództwa, produktów i usług, a także obecnych pracowników. Najmniej istotne w oczach ankietowanych okazały się cechy takie jak obecność na światowych rynkach, wyniki finansowe, długoletnie tradycje oraz inicjatywy mające na celu poprawę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

– Jeśli przyjrzeć się źródłom motywacji pracowników, jasne staje się, że kluczowe znaczenie mają dla nich szanse na awans i rozwój osobisty, a także możliwość wykonywania stymulującej i interesującej pracy  – zauważa Walter. – Zarobki są oczywiście pewnym czynnikiem motywującym, ale ich rola nie jest tak znacząca, jak można by sądzić. Oznacza to, że pracodawcy oczekujący od swoich pracowników pełnego zaangażowania muszą znacznie szerzej spojrzeć na cechy swojej firmy i oferowane warunki pracy podsumowuje.

Więcej informacji na temat wyników ankiety oraz ogólnych wniosków znaleźć można w  Kelly Global Workforce Index.

Źródło: Kelly Services

1 komentarz
  1. Reply
    Kolega 28 listopada 2010 at 19:06

    Kolejne dane wyssane z palca. Pani Agnieszka Walter ma tendencje do wymyslania rzeczy i falszowania wynikow Tych ankiet. Sa calkowicie bezpwartosciowe, tak jak i ostatnie badanie o powrocie Polakow z Irlandii. Pani Walter osmiesza siebie i firmy w ktorych pracuje. Ciekawe za co zostanie zwolniona z obecnej posady…

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0