Kluczowe, pierwsze dni w nowej pracy już za Tobą. Jeżeli dobrze się przygotowałeś na start w nowej roli, to zapewne masz już zabezpieczone poniższe obszary:
- wiesz, jakie są oczekiwania szefa oraz organizacji co do Twoich celów i działań,
- masz już za sobą pierwsze rozmowy z pracownikami,
- masz wiedzę, kto spoza Twojego działu jest kluczowy w organizacji oraz z kim będziesz najczęściej współpracował.
Teraz czas na kolejne zadania.
Plan nauki
Wielu managerów po rozpoczęciu nowej pracy wpada w pułapkę szybkiego działania na zasadzie „gaszenia pożarów”. Niewątpliwie wpisuje się to w oczekiwania przełożonych – sprawne działanie i szybkie efekty. Zaplanuj, w jaki sposób będziesz się uczyć organizacji, jej działania, poznawać kontekst biznesowy, jak zbierać informacje, analizować, podsumowywać i stawiać hipotezy czy wyciągać wnioski. Dlatego też zapisuj swoje spostrzeżenia, weryfikuj hipotezy, a także zaplanuj moment, w którym porozmawiasz o swoich spostrzeżeniach z zespołem i z przełożonym. Jest to kluczowe, aby zaproponować ewentualne usprawnienia.
Kluczowe „szybkie wygrane”
W nowej roli zapewne czujesz presję, by zrobić jak najszybciej pozytywne wrażenie. Co do zasady, im wyższe stanowisko, jeszcze bardziej znajdujesz się w świetle reflektorów. Przemyśl sobie zatem tak zwane „szybkie wygrane”. Są to godne uwagi cele, które możesz osiągnąć w miarę szybko i łatwo. W efekcie sprawią, że poczujesz się w nowej firmie bardziej komfortowo i bezpiecznie. Są to także kluczowe cele, dzięki którym poczujesz, że panujesz nad sytuacją.
- Rozpocznij od wdrażania czegoś, co ma wysoki priorytet, duży potencjał sukcesu oraz jest do zrealizowania w krótkim czasie.
- Bierz udział w ważnych spotkaniach, przede wszystkim aby mieć możliwość przedstawienia swojej osoby, budowania wizerunku i włączenia się w działania firmowe.
- Zgłaszaj się do zadań, aby uczestniczyć w procesie poszukiwania własnych rozwiązań.
Zaplanuj minimum dwie „szybkie wygrane”, ustal ramy czasowe, w jakich chcesz je zrealizować i zacznij działać. Korzyści „szybkich wygranych” są oczywiste zarówno dla Ciebie jak i organizacji. Ty wzmacniasz swój wizerunek, budujesz pewność siebie i pokazujesz swoją efektywność, a organizacja weryfikuje swoją inwestycję w Ciebie.
Kultura organizacji
Ważnym aspektem jest zaplanowanie sposobu, w jaki będziesz uczył się organizacji. W związku z tym, że kultura organizacyjna spaja całą organizację, dostarcza jej członkom wskazówek i standardów odnośnie zachowania i działania. Daje poczucie przynależności i wspólnoty. Faktyczne wartości i kultura organizacyjna mogą znacznie się różnić od tych publikowanych w broszurach czy na stronach internetowych firmy. Jak zatem rozpoznać, jaka jest ta kultura? Popatrz na znaczących liderów w firmie, to oni między innymi tworzą kulturę organizacji.
Oczywiście, możesz też zwrócić się z pytaniami do swojego przełożonego, czy współpracowników:
- Jak opisaliby kulturę organizacyjną firmy?
- Czy są jakieś kluczowe jej aspekty?
- Jak się pracuje w tej organizacji?
- Czy powinieneś być świadomy jakichś istotnych kwestii pozostających w obszarze Twojej odpowiedzialności?
Rozwój sieci kontaktów i budowanie silnych relacji
Istotną częścią sukcesu jest zdolność do szybkiego zbudowania silnych relacji w nowym środowisku.
- Wykorzystaj doświadczenia z przeszłości, zastanów się, co działało dobrze a co gorzej w Twoich dotychczasowych kontaktach z innymi?
- Staraj się poznać i zrozumieć indywidualne style działania osób z Twojego otoczenia, wyczuć atmosferę panującą w zespole, emocje i nastroje, co pomoże Ci zrozumieć dynamikę w firmie. Zapewne masz świadomość, na jakie bodźce reagujesz, co Ciebie motywuje i dodaje energii do realizowania celów. Spróbuj to rozpoznać u osób z Twojego otoczenia, dzięki tej wiedzy będziesz efektywnie budować i utrzymywać relacje.
Każde spotkanie wykorzystuj do budowania relacji, swojego wizerunku i zdobywania wiedzy o organizacji. Pomyśl o swoim wizerunku, ponieważ tworzysz go w oczach innych od pierwszego spotkania. Natomiast potem jest go trudniej zmienić. Opinie odnośnie Twojego wizerunku mogą być oparte na:
- Twoich umiejętnościach realizowania pracy w firmie.
- Jakości Twojej pracy.
- Twoich osiągnięciach.
- Postrzegania Ciebie jako osoby, dla której dobrze i warto jest pracować.
- Pozostałych doświadczeniach pracy z Tobą.
Twoje działanie może być postrzegane przez ludzi bardzo odmiennie. Jedni mogą postrzegać je jako pozytywne a inni oceniać negatywnie. Stąd ważne jest zadbanie o konstruktywną informację zwrotną od osób, z którymi współpracujesz.
Dobór mentora jest kluczowy
Mentor to osoba, która ma doświadczenie w określonym obszarze i przebyła drogę, którą Ty masz przed sobą. W idealnej sytuacji nie powinien mieć z Tobą żadnego powiązania służbowego. Mentor słucha, oferuje pomysły, dzieli się doświadczeniem, przekazuje szczerą informację zwrotną, daje wsparcie oraz motywuje do podejmowania wyzwań. Mentor pomoże Tobie wejść w nową rolę, zidentyfikować „szybkie wygrane” i wesprzeć w rozwoju kariery.
Zastanów się:
- Kto mógłby być dla Ciebie odpowiednim mentorem?
- Z kim czujesz się komfortowo? Kogo obdarzasz szacunkiem?
- Jakie konkretne aspekty relacji mentoringowej będą dla Ciebie najbardziej użyteczne?
- Jakie mogą być dla Ciebie korzyści z posiadania mentora?
Powyższe aspekty zapewnią bezpieczne wejście do organizacji. Opracowując plan uczenia się organizacji i realizacji „szybkich wygranych”, rozwijając sieć kontaktów oraz zapewniając sobie wsparcie mentora, poczujesz się pewniej i swobodniej w nowej roli.
Autor: Jolanta Jastrzębska
Ekspert ds. zmiany kariery w ManpowerGroup. Konsultant, Psycholog, Coach, Trener. Zawodowo związana z ManpowerGroup, gdzie odpowiada za wsparcie organizacji i pracowników w procesach zmian. Prowadzi warsztaty dotyczące zmiany kariery oraz konsultacje indywidualne dla uczestników programów z różnych poziomów organizacji – od specjalistów po kadrę menedżerską. Pełni też rolę eksperta dla klientów zewnętrznych w zakresie audytu kompetencji pracowników ze wszystkich szczebli w organizacjach, w tym najwyższej kadry menedżerskiej.