Kluczowe działania w pierwszych miesiącach pracy

Kluczowe, pierwsze dni w nowej pracy już za Tobą. Jeżeli dobrze się przygotowałeś na start w nowej roli, to zapewne masz już zabezpieczone poniższe obszary:

  • wiesz, jakie są oczekiwania szefa oraz organizacji co do Twoich celów i działań,
  • masz już za sobą pierwsze rozmowy z pracownikami,
  • masz wiedzę, kto spoza Twojego działu jest kluczowy w organizacji oraz z kim będziesz najczęściej współpracował.

Teraz czas na kolejne zadania.

Plan nauki

Wielu managerów po rozpoczęciu nowej pracy wpada w pułapkę szybkiego działania na zasadzie „gaszenia pożarów”. Niewątpliwie wpisuje się to w oczekiwania przełożonych – sprawne działanie i szybkie efekty. Zaplanuj, w jaki sposób będziesz się uczyć organizacji, jej działania, poznawać kontekst biznesowy, jak zbierać informacje, analizować, podsumowywać i stawiać hipotezy czy wyciągać wnioski. Dlatego też zapisuj swoje spostrzeżenia, weryfikuj hipotezy, a także zaplanuj moment, w którym porozmawiasz o swoich spostrzeżeniach z zespołem i z przełożonym. Jest to kluczowe, aby zaproponować ewentualne usprawnienia.

Kluczowe „szybkie wygrane”

W nowej roli zapewne czujesz presję, by zrobić jak najszybciej pozytywne wrażenie. Co do zasady, im wyższe stanowisko, jeszcze bardziej znajdujesz się w świetle reflektorów. Przemyśl sobie zatem tak zwane „szybkie wygrane”. Są to godne uwagi cele, które możesz osiągnąć w miarę szybko i łatwo. W efekcie sprawią, że poczujesz się w nowej firmie bardziej komfortowo i bezpiecznie. Są to także kluczowe cele, dzięki którym poczujesz, że panujesz nad sytuacją.

  • Rozpocznij od wdrażania czegoś, co ma wysoki priorytet, duży potencjał sukcesu oraz jest do zrealizowania w krótkim czasie.
  • Bierz udział w ważnych spotkaniach, przede wszystkim aby mieć możliwość przedstawienia swojej osoby, budowania wizerunku i włączenia się w działania firmowe.
  • Zgłaszaj się do zadań, aby uczestniczyć w procesie poszukiwania własnych rozwiązań.

Zaplanuj minimum dwie „szybkie wygrane”, ustal ramy czasowe, w jakich chcesz je zrealizować i zacznij działać. Korzyści „szybkich wygranych” są oczywiste zarówno dla Ciebie jak i organizacji. Ty wzmacniasz swój wizerunek, budujesz pewność siebie i pokazujesz swoją efektywność, a organizacja weryfikuje swoją inwestycję w Ciebie.

Kultura organizacji

Ważnym aspektem jest zaplanowanie sposobu, w jaki będziesz uczył się organizacji. W związku z tym, że kultura organizacyjna spaja całą organizację, dostarcza jej członkom wskazówek i standardów odnośnie zachowania i działania. Daje poczucie przynależności i wspólnoty. Faktyczne wartości i kultura organizacyjna mogą znacznie się różnić od tych publikowanych w broszurach czy na stronach internetowych firmy. Jak zatem rozpoznać, jaka jest ta kultura? Popatrz na znaczących liderów w firmie, to oni między innymi tworzą kulturę organizacji.

Oczywiście, możesz też zwrócić się z pytaniami do swojego przełożonego, czy współpracowników:

  1. Jak opisaliby kulturę organizacyjną firmy?
  2. Czy są jakieś kluczowe jej aspekty?
  3. Jak się pracuje w tej organizacji?
  4. Czy powinieneś być świadomy jakichś istotnych kwestii pozostających w obszarze Twojej odpowiedzialności?

kluczowe-manager

Rozwój sieci kontaktów i budowanie silnych relacji

Istotną częścią sukcesu jest zdolność do szybkiego zbudowania silnych relacji w nowym środowisku.

  • Wykorzystaj doświadczenia z przeszłości, zastanów się, co działało dobrze a co gorzej w Twoich dotychczasowych kontaktach z innymi?
  • Staraj się poznać i zrozumieć indywidualne style działania osób z Twojego otoczenia, wyczuć atmosferę panującą w zespole, emocje i nastroje, co pomoże Ci zrozumieć dynamikę w firmie. Zapewne masz świadomość, na jakie bodźce reagujesz, co Ciebie motywuje i dodaje energii do realizowania celów. Spróbuj to rozpoznać u osób z Twojego otoczenia, dzięki tej wiedzy będziesz efektywnie budować i utrzymywać relacje.

Każde spotkanie wykorzystuj do budowania relacji, swojego wizerunku i zdobywania wiedzy o organizacji. Pomyśl o swoim wizerunku, ponieważ tworzysz go w oczach innych od pierwszego spotkania. Natomiast potem jest go trudniej zmienić. Opinie odnośnie Twojego wizerunku mogą być oparte na:

  • Twoich umiejętnościach realizowania pracy w firmie.
  • Jakości Twojej pracy.
  • Twoich osiągnięciach.
  • Postrzegania Ciebie jako osoby, dla której dobrze i warto jest pracować.
  • Pozostałych doświadczeniach pracy z Tobą.

Twoje działanie może być postrzegane przez ludzi bardzo odmiennie. Jedni mogą postrzegać je jako pozytywne a inni oceniać negatywnie. Stąd ważne jest zadbanie o konstruktywną informację zwrotną od osób, z którymi współpracujesz.

Dobór mentora jest kluczowy

Mentor to osoba, która ma doświadczenie w określonym obszarze i przebyła drogę, którą Ty masz przed sobą. W idealnej sytuacji nie powinien mieć z Tobą żadnego powiązania służbowego. Mentor słucha, oferuje pomysły, dzieli się doświadczeniem, przekazuje szczerą informację zwrotną, daje wsparcie oraz motywuje do podejmowania wyzwań. Mentor pomoże Tobie wejść w nową rolę, zidentyfikować „szybkie wygrane” i wesprzeć w rozwoju kariery.

Zastanów się:

  • Kto mógłby być dla Ciebie odpowiednim mentorem?
  • Z kim czujesz się komfortowo? Kogo obdarzasz szacunkiem?
  • Jakie konkretne aspekty relacji mentoringowej będą dla Ciebie najbardziej użyteczne?
  • Jakie mogą być dla Ciebie korzyści z posiadania mentora?

Powyższe aspekty zapewnią bezpieczne wejście do organizacji. Opracowując plan uczenia się organizacji i realizacji „szybkich wygranych”, rozwijając sieć kontaktów oraz zapewniając sobie wsparcie mentora, poczujesz się pewniej i swobodniej w nowej roli.

Autor: Jolanta Jastrzębska

Ekspert ds. zmiany kariery w ManpowerGroup. Konsultant, Psycholog, Coach, Trener. Zawodowo związana z ManpowerGroup, gdzie odpowiada za wsparcie organizacji i pracowników w procesach zmian. Prowadzi warsztaty dotyczące zmiany kariery oraz konsultacje indywidualne dla uczestników programów z różnych poziomów organizacji – od specjalistów po kadrę menedżerską. Pełni też rolę eksperta dla klientów zewnętrznych w zakresie audytu kompetencji pracowników ze wszystkich szczebli w organizacjach, w tym najwyższej kadry menedżerskiej.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0