Jak przygotować się do nowej pracy?

Przeszedłeś pomyślnie proces rekrutacyjny, być może składający się z wielu etapów, teraz finalizujesz umowę o pracę i wydawałoby się, że to koniec twoich wysiłków. Nic bardziej mylnego. Podpisanie nowego kontraktu kończy pewien okres, ale i rozpoczyna kolejny, równie wymagający. Przed tobą bardzo ważny rozdział – wejście w nowe środowisko. Pamiętaj o dobrym przygotowaniu się do rozpoczęcia nowej pracy oraz opracowaniu swojej strategii na pierwsze dni. Tu nic nie może dziać się przypadkowo.

Wchodzisz do nowej organizacji i masz możliwość pokazania się z jak najlepszej strony. Zastanów się zatem nad następującymi obszarami:

  1. Twoja kariera zawodowa w nowej pracy

Znajdź czas na podsumowanie swojej kariery zawodowej.

  • Zastanów się, co dobrego zabierasz ze sobą z poprzedniego miejsca pracy, jakie doświadczenia, emocje i postawy tobie towarzyszą.
  • Jakie wyciągasz wnioski, które pomogą ci w przyszłości dobrze wykonywać zadania na nowym stanowisku?
  • Przede wszystkim zostaw przeszłość za sobą. Nie rozpamiętuj złych momentów tylko skup się na pozytywnych doświadczeniach.
  • Jak myślisz o swojej karierze zawodowej?
  • Jakie cele wyznaczysz sobie w kontekście zarządzania swoją karierą?
  • Na ile możesz je osiągnąć w tej organizacji?
  • Co ty chciałbyś wnieść do zespołu/ do nowej organizacji?

Zastanów się również, czego musisz nauczyć się, żeby dobrze wykonywać swoje obowiązki na nowym stanowisku oraz jak i w jakim terminie to osiągniesz. Kto może ci w tym pomóc: szef, współpracownicy, osoby współpracujące z innych działów, klienci, partnerzy?

  1. Twoja nowa rola

Na pewno masz wyobrażenie o tym, czym się będziesz zajmować. Czy wiesz jednak, na czym dokładnie będzie polegała twoja rola?

  • Czy obejmujesz stanowisko po poprzednim pracowniku czy jest ono stworzone dla ciebie?
  • Czy wiesz, w czym jesteś dobry i jakie są twoje mocne strony?
  • Czego możesz się obawiać na nowym stanowisku i na co powinieneś uważać?
  • Zbierz też informacje o nowej organizacji, poczytaj o branży, zastanów się nad wyzwaniami.
  • Przygotuj pytania do swojego przełożonego, które pomogą ci dobrze wejść w nową rolę.
  1. Twój wizerunek w nowej organizacji

Zastanów się, z kim możesz się spotkać pierwszego dnia: z szefem, zespołem, osobami z innych działów. Co im powiesz o sobie, jak się przedstawisz, kim jesteś, co dobrego chcesz wnieść do organizacji?

Przygotuj sobie rzetelnie krótką wypowiedź na temat prezentacji twojej osoby. To tak zwana reklama 30-sekundowa. Opisz krótko kim jesteś, jakie masz doświadczenie, skąd przychodzisz, czym będziesz się zajmował na nowym stanowisku oraz co chciałbyś osiągnąć w nowej roli. Może być ci potrzebna więcej niż jedna wersja wypowiedzi, bo będziesz prezentował swoją osobę przed różnymi pracownikami, na przykład przed własnym zespołem, zespołem managerów, klientami i partnerami.

Przemyśl również, jak chcesz pracować z nowym zespołem, opowiedz współpracownikom, jaki styl pracy preferujesz, a także posłuchaj, co inni mają do powiedzenia. Daj się poznać jako osoba, która uważnie słucha i nie próbuje od razu wprowadzać w zespole zmian.

nowej-praca-przygotowanie

  1. Nigdy nie zapominaj o emocjach, one będą ci zawsze towarzyszyć

Każda zmiana, a taką niewątpliwie jest nowa praca i wejście w nowe środowisko, może wzbudzić wiele emocji. Psychologowie opracowali tak zwany model zmiany przedstawiający etapy i emocje, przez które przechodzi każdy z nas w tym procesie. Tak jak w przypadku odchodzenia z organizacji, także przy wchodzeniu w nową, mogą pojawić się emocje od euforii („Mam nową pracę”), przez złość i rozpacz („Co ja tutaj robię?”, „Gdzie się znalazłem?”) aż po akceptację. Emocje mają różną intensywność, a długość ich przeżywania jest kwestią indywidualną. Pamiętaj, że to wszystko minie z czasem, ale musisz być przygotowany nie tylko na pozytywne emocje, lecz także na radzenie sobie z utratą pewności siebie, a może i zwątpieniem.

  1. Twoje działanie

Zazwyczaj staramy się jak najszybciej działać, bo sami stawiamy się pod presją. Daj sobie jednak czas na poznanie otoczenia i zaplanowanie strategii działania. Przede wszystkim staraj się jak najszybciej poznać osoby z twojego działu oraz z działów, z którymi będziesz współpracować. Zastanów się, jak możesz sprawić, żeby ta współpraca była efektywna. Poświęć dużo czasu na słuchanie i rozmowę.

Zadbaj i przygotuj się na dialog z bezpośrednim przełożonym. Nawet jeżeli już ustalaliście wcześniej pewne szczegóły związane z waszą współpracą, to było to jednak na etapie początkowym, przed rozpoczęciem współpracy. Przeanalizuj to, co już wiesz i dopytaj o wątpliwości. Sprawdź też, jakiej komunikacji szef oczekuje. Sprecyzuj z przełożonym jego oczekiwania wobec ciebie oraz priorytety, którymi się kieruje.

Przede wszystkim dużo obserwuj i słuchaj. Nawiązuj też kontakty z osobami z twojego otoczenia, wchodź w relacje, nie bądź w odosobnieniu. Skup się na zidentyfikowaniu najważniejszych osób w firmie, zastanów się, kto może cię wspierać, a z kim możesz mieć początkowo trudności we współpracy. Poznaj swoje otoczenie i panujące w nim reguły i zwyczaje. To bardzo ważne, żeby wejść w nowe środowisko i zyskać akceptację.

Powyższe obszary należy zabezpieczyć w pierwszych dniach w nowej pracy, a następnie opracować strategię na kolejne 90 dni.

 

autor: Jolanta Jastrzębska, psycholog i ekspert ds. zmiany kariery, ManpowerGroup

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled