Posiadanie silnej marki pracodawcy nie tylko pomoże w przyciągnięciu właściwych kandydatów, ale też może pomóc obniżyć ilość rotujących pracowników o około 26% (Gallup 2014). Ponadto pozwala na zachowanie swoich najlepszych talentów.
Co właściwie znaczy „silna marka pracodawcy”?
Udało nam się uporządkować zagadnienie i stworzyć listę najważniejszych procesów oraz obszarów, którymi należy się zająć, aby poprawić okres zatrudnienia pracownika w firmie.
-
Po pierwsze – kultura organizacyjna.
Kultura organizacyjna jest kompleksowym tematem, trudnym w swojej istocie do zdefiniowania. Podając za Business Dictionary:
wartości i zachowania, które przyczyniają się do unikalnego środowiska społecznego i psychologicznego organizacji.
Jak wyjątkowa jest Twoja organizacja? Jak szczęśliwi są twoi pracownicy, kiedy przychodzą do pracy? W rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane niż się wydaje. Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie podstawowych elementów kultury i ich ulepszenie jest przeprowadzenie badań. Zapytaj pracowników, jakie są najważniejsze i pozytywne elementy, które sprawiają, że czują się szczęśliwi w pracy.
-
Zapewnij pracownikom odpowiednie wynagrodzenie
Tu nie ma się co rozwodzić: badania dowodzą, że to właśnie wynagrodzenie jest czynnikiem, który się nie zmienia od lat. Musisz po prostu zapłacić swoim pracownikom. Wysokość pensji utrzymuj na poziomie bliskim standardów rynkowych lub nieco wyższym.
Zachęcaj najbardziej zaanagażowanych i lojalnych pracowników i stwórz przejrzysty i sprawiedliwy system w firmie.
-
Wybierz odpowiednie korzyści
Pakiet świadczeń stał się kartą przetargową w ofercie pracodawców, jednym z głównych elementów, która zdobywa pracowników, i rozwija się tak bardzo, że kandydaci i pracownicy zaczynają go oczekiwać. Ponadto przynosi faktyczne rezultaty, ponieważ pracownicy doceniają wygodne i nowoczesne biuro, wysokiej jakości opiekę medyczną, współfinansowanie ich zainteresowań, pasji i rozwoju oraz wiele innych smaczków, które mogą im umilić pobyt w firmie. Nie bój się być kreatywnym, zaskocz pracowników!Nie zapomnij też zaangażować emocji. Im bardziej osobiste będą twoje korzyści, tym bardziej zapadają w pamięć i docenią twoi ludzie. Dlaczego nie nagrodzić najlepszych wykonawców miesiąca na przykład lunchem z dyrektorem generalnym?
4. Przyjmij kulturę well-being
Poprawa kultury well-being Twojej organizacji jest najlepszym sposobem, aby pokazać pracownikom, że jako pracodawca dbasz o nich. Dobrobyt pracowników może obejmować kilka obszarów, takich jak zdrowie fizyczne, psychiczne, duchowe, a nawet finansowe samopoczucie.Zacznij od badań wewnętrznych i zadaj sobie pytanie co jest najważniejsze dla obecnych pracowników i odpowiadaj na ich szczególne potrzeby.
5. Postaw na rozwój pracowników
W dzisiejszych czasach ciągłe doskonalenie umiejętności, szkolenia, rozwój zawodowy i osobisty są koniecznością. Może to przynieść korzyści Twoim pracownikom, ale w konsekwencji – całej firmie.Możesz korzystać z istniejących źródeł kursów online lub też motywować pracowników do zostania trenerami. Dzieląc się umiejętnościami wzmacniasz ducha zespołu i integrację między członkami zespołu.Dobrze jest (także) rozpocząć budowanie świadomości marki pracodawcy już na etapie onboardingu! Pozwoli to pobudzić motywację pracowników od pierwszego kontaktu z firmą.
6. Bądź elastyczny
Raporty na temat millenialsów pokazują, że elastyczność jest jednym z najbardziej cenionych czynników pod względem zadowolenia pracowników i zatrzymania w tym samym czasie. Znaczenie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rośnie, a elastyczność w pracy może sprawić, że pracownicy pozostaną dłużej w organizacji.Utrzymuj system odpowiedni do potrzeb swoich pracowników, przeprowadzaj wśród swoich ludzi badania. Czego najbardziej potrzebują? Młodzi ludzie docenią dodatkowe wakacje, rodzice docenią elastyczne godziny pracy, aby dostosować swój codzienny harmonogram do stylu życia rodziny.Również pod względem formy zatrudnienia tendencja wzrostową zalicza zdalna siła robocza. Czy masz świetnego programistę grafika, którego nie chcesz stracić, ale marzą o pracy na Bali? Dlaczego nie pozwolić im na to? Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym pomaga zatrzymać najlepszych pracowników na dłużej.
7. Wykorzystaj moc grywalizacji
Ostatni, ale nie mniej istotny. Grywalizacja polega na wykorzystaniu elementów gry w środowisku innym niż gra, np. w budowaniu marki pracodawcy. Na przykład? Punkty za aktywności, wyróżnienia za osiągnięte cele, przyniesione profity, czy inne osiągnięcia lub prace zespołowe.Grywalizacja poprawia elementy kultury organizacyjnej oraz sprawia, że ludzie bardziej angażują się w swoje obowiązki i w konsekwencji zostają na dłużej. Może zarówno poprawić ducha zespołu, jak i wprowadzić poczucie zdrowej konkurencji w pracy.
Dowiedz się więcej o działaniu EBnavi na stronie.
Dołącz do społeczności ekspertów w dziedzinie analityki w HR i EB.
Wynagrodzenie wiadomo że zawsze jest na pierwszym miejscu a z tym może być jednak różnie. U nas stawki sa podobne jak wszedzie, ale nie marudzę, bo wiem że koleżanki ze studiów maja gorzej u siebie w szpitalach. W medicover jest sporo dodatkowych akcji typu programy rabatowe czy karty sportowe czy bony do kina czy teatru co jakiś czas. Ostatnio nawet za to, że ściagnelam do nas na oddział kumpele ze studiów to tez wpadlo parę groszy z programu poleceń