23.05. w Studio Bank odbyła się Gala Premium Brand. Licznie zebrani reprezentanci biznesu oraz przedstawiciele organizacji wspierających rozwój marek klienckich i marek pracodawców wzięli udział w uroczystości przyznania odznaczeń dla firm i osób wysokiej reputacji. Tegoroczna Gala była pierwszą, podczas której wyróżnione zostały firmy łączące działania marki klienckiej i marki pracodawcy. Wśród wyróżnionych marek znalazły się: CCC, Dr Irena Eris, Lagardere, Wedel, Sephora, Lidl, mBank oraz Orange.
– Marka produktowa ma ogromny wpływ na liczbę aplikacji. Dla wielu kandydatów pierwszy kontakt z marką pracodawcy odbywa się dzięki marce klienckiej i produktom, które za nią stoją – wyjaśnia Kinga Makowska, opiekun badania Premium Employer Brand. – Dla przykładu, osoba ceniąca sobie dobro zwierząt, niechętnie zaaplikuje na stanowisko głównego chemika w firmie kosmetycznej, o której wie, że testuje swoje produkty na królikach. Działa to także w drugą stronę: wiedząc, że firma produkująca znany napój gazowany angażuje się w programy pomocowe dla regionów dotkniętych klęskami, kandydat nie dość, że chętnie kupi puszkę napoju, dodatkowo będzie chciał brać udział w tym procesie od środka. Nie są to gołe słowa: po trzęsieniu ziemi na Haiti w 2010 roku, przy okazji akcji pomocowej, w ciągu dwóch lat koncern Coca-Cola nie tylko zwiększył swoją sprzedaż o 6%, lecz także zatrudnienie o niemal 11 tysięcy pracowników.
Relacja występuje również w odwrotnej konfiguracji. Jeśli podczas rozmowy rekrutacyjnej zostanie źle potraktowany, hipotetyczny kandydat może zaangażować się w zniechęcanie znajomych do korzystania z usług firmy. Taką sytuację pokazują badania StartWire. Według nich aż 77% kandydatów, którzy nie otrzymali informacji po rozmowie, zmienia swoje zdanie o marce klienckiej. A jeśli dział HR w ogóle nie odpowiedział na aplikację, aż 72% z 2000 ankietowanych zadeklarowało, że przestaje polecać produkty firmy.
Popularne wśród firm badanie NPS daje nam podstawową wiedzę na temat tego, jak skłonni do polecenia naszej organizacji byliby pracownicy. Do tej pory nie zadawaliśmy sobie jednak pytania, co myślą o nas potencjalni kandydaci, znający naszą markę konsumencką.
Promocja z rekrutacją
Kompleksowe zbadanie zależności pomiędzy marką kliencką a marką pracodawcy to podstawa do budowania efektywnych procesów rekrutacji i promocji. Organizatorzy badania Premium Employer Brand wyszli naprzeciw tej potrzebie – badanie objęło prawie 300 marek konsumenckich, ocenianych przez grupę 10 tysięcy respondentów z całej Polski. Głównym celem badania było pokazanie olbrzymiego wpływu, jaki na markę pracodawcy ma marka kliencka, ale też stworzenie efektywnych rekomendacji dla budowania wspólnej strategii EB między marketerami a HRowcami. Badanie pozwoliło każdej z firm określić, kto jest fanem marki, gdzie w Polsce marka cieszy się największą popularnością oraz gdzie leży klucz do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy dzięki marce konsumenckiej.
Źródła:
https://www.coca-colacompany.com/investors/the-coca-cola-company-reports-fourth-quarter-and-full-year-2010-results
https://www.statista.com/statistics/254562/coca-colas-number-of-employees-worldwide/
https://ebinstitute.com/blog/10-najsilniejszych-marek-na-rynku-pracy/
https://www.smartrecruiters.com/blog/77-think-less-of-brands-that-dont-respond-to-job-applicants/
Kontakt:
Employer Branding Institute
ul. Inflancka 5/35, 00-189 Warszawa
e-mail: hello@ebinstitute.pl
telefon: +48 533 347 356