Coraz częściej mówi się o tym, że pracodawcy powinni zwrócić większą uwagę na zdrowie swoich pracowników. W nowym roku Unia Europejska wprowadziła rozporządzenie, które ma na celu promocję zdrowia w miejscu pracy i czyni to jednym z priorytetów. Czym właściwie jest kreatywna polityka prozdrowotna?
Kreatywna polityka prozdrowotna (ang. program wellness) to nowy trend, który idealnie wpasowuje się się w ideę dbałości o zdrowie pracowników. Program ten ma powodować to aby pracownicy wykazali się większym zadowoleniem i zaangażowaniem w swoją pracę. W głównej mierze kroki jakie podejmuje się w ramach tej polityki mają objąć swoim działaniem czynniki ryzyka zdrowia, jak np. złe odżywianie, palenie papierosów czy też brak aktywności fizycznej.
Co wiemy do tej pory o programie wellness?
Na ten moment przeprowadzono parę badań, które wykazują, że jedynie 3% polskich firm wprowadziło i korzysta z polityki prozdrowotnej. W porównaniu do raportu globalnego wypadamy słabo, ponieważ na świecie ową strategię wprowadziło 29% firm.
Z tego co mówi nam podsumowanie raportu dobre samopoczucie w pracy nie tylko ma ogromną wartość dla jakości życia pracownika, lecz także przyczynia się do rozwoju gospodarczego.
Czy strategia wellness jest skuteczna?
Patrząc na raporty i badania nad tym zagadnieniem można uznać, że bez wątpienia występują pozytywne skutki wprowadzenia polityki prozdrowotnej. Przykładowymi badaniami potwierdzającymi tę kwestię są badania przeprowadzone w latach 2002, 2007 i 2008. Przebadano ponad 1500 kanadyjskich przedsiębiorstw, które od jakiegoś czasu prowadziły program promocji zdrowia. W rezultacie uzyskano bardzo pozytywne rezultaty. Przede wszystkim odnotowano wzrost produktywności i pomniejszenie nieobecności w pracy z powodu chorób (75% pracodawców uznało to za największe osiągnięcie programów). W 86% firm zauważono poprawę zdrowia i samopoczucia pracowników, a 62% odnotowano poprawę relacji między pracownikami.
Co powinno być głównym focusem strategii wellness?
W tym wypadku ciężko odpowiedzieć konkretnie na to pytanie. Wiele tu zależy od środowiska pracy, kraju, ale przede wszystkich od tego, na czym firmie tak naprawdę zależy. Dla przykładu w Australii skupili się na poprawie bezpieczeństwa w pracy, a w Stanach Zjednoczonych uznano, że najważniejsze jest to, aby zmniejszyć koszty ubezpieczenia. W Azji zaś – utrzymanie zdolności do pracy. Europa największy nacisk kładzie na wzrost produktywności.
Skąd wiadomo, na czym się skupić w polityce prozdrowotnej w swojej firmie?
Najlepszym sposobem będzie wysłuchanie potrzeb pracowników. Jak wykazują badania, kluczowym elementem chęci uczestniczenia w programach prozdrowotnych jest przekonanie pracowników dotyczące korzyści jakie przynosi im to uczestnictwo. Aby sprawdzić to na czym pracownikom zależy można m.in. stworzyć grupy fokusowe czy też badania ankietowe online. Zazwyczaj programy prozdrowotne są ukierunkowane na konkretne problemy pracowników.
Co powinno się zadziać w prowadzaniu wellness program?
Nie trzeba tu wprowadzać wielkich zmian i korzystać z wielu zasobów aby zadbać o pracowników. Poniżej znajduje się parę przykładów, które można wykorzystać.
Szkolenia/warsztaty – wiele przedsiębiorstw przeprowadza podstawowe szkolenia dotyczące zdrowego trybu życia, zarządzania sobą w czasie czy też radzenia sobie ze stresem. Sposób przeprowadzenia takiego typu działania zależy od zasobów jakie posiada firma. Jeśli w siedzibie jest wystarczająco dużo miejsca, można przeprowadzić takie szkolenia pod okiem specjalistów.
Kampanie promocyjne/informacyjne – w tej aktywności jest spore pole manewru. Można wykorzystać wewnętrzne środki komunikacji na np. kampanię dotyczącą rzucania palenia. W tej opcji nie potrzeba wielkiej ilości zasobów ludzkich. Najważniejszy jest tu research oraz wymyślenie przystępnego środka przekazu.
Zachęcanie do aktywności fizycznej – ciekawym pomysłem do promowania aktywności fizycznej może być active day, w którym firma może zapewnić pracownikom chociażby wspólne wyjście na zumbę, fitness czy też basen. W takcie takiego dnia można też odegrać mecz piłki nożnej, koszykówki itd.
Ulgi dla pracowników – coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na dodatkowe profity za aktywny tryb życia. Jednym z przykładów może być fakt, że za dojazd do pracy rowerem przysługuje dłuższa przerwa albo zniżki na obiady/siłownie.
Przeciętny Polak w pracy spędza 30-40 godzin tygodniowo. W wielu przypadkach pracodawca finansuje tylko świadczenia chorobowe i opiekę medyczną. Aktualnie potrzeby pracowników pod względem zdrowia wzrastają i wyżej wymienione świadczenia nie wystarczają. Warto zatem przemyśleć działania swojej firmy i rozważyć dodatkowe działania prozdrowotne w ramach programu wellness.
Agnieszka Skowrońska – studentka V roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Sopocie. Członek zespołu promocyjengo projketu Rasa:Człowiek organizowanego przez organizacje AIESEC. Aktywna działaczka społeczna, od prawie 10 lat współpracuje z organizacjami i fundacjami na terenie Trójmiasta i okolic. Zafascynowana światem HRów i marketingiem. W wolnych chwilach poświęca czas na doskonalenie swoich umiejętności graficznych oraz śpiewa w chórze.
Źródła:
https://www.researchgate.net/publication/319496339_Examining_Wellness_Programs_Over_Time_Predicting_Participation_and_Workplace_Outcomes
https://osha.europa.eu/pl/tools-and-publications/publications/factsheets/93