Najlepsze Działania Wewnętrzne Employer Branding, czyli jak dbać o naszych pracowników – o tym i o innych papierkach lakmusowych w HR opowiadają nasze kolejne jurorki konkursu EBstars – Monika Sońta oraz Sabina Borejsza-Wysocka. Czy można przesadzić z zaangażowaniem i czym zainteresować nasze jury? Na te i inne pytania odpowiedź w tekście!
Monika Sońta – Ekspertka komunikacji korporacyjnej łącząca perspektywę naukową z podejściem biznesowym. Doktorantka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego. Wykładowczyni na podyplomowych menedżerskich studiach Employer Branding Członkini organizacji EUPRERA oraz Vital Voices, koordynatorka społecznego projektu badawczego “M-Factor, czyli o jakiej pracy marzy mama”.Obecnie w roli doradcy ds. know how współpracuje z firmą doradczo-szkoleniową House of Skills.
Sabina Borejsza-Wysocka – pasjonatka HR. Obecnie realizuje swoje ambicje w firmie informatycznej Setapp Sp. z o.o., gdzie zajmuje się employer brandingiem, rekrutacją, jak i wspiera pracowników we wszelakich, istotnych dla nich kwestiach. W wolnych chwilach swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami dotyczącymi branży dzieli się na portalach HRstandard czy GoldenLine.
Jak ważna jest komunikacja wewnętrzna w EB?
Monika Sońta: Komunikacja wewnętrzna jest coraz ważniejsza dla organizacji, bo coraz częściej rozpatrywana jest w nierozerwalnym pakiecie z zaangażowaniem pracowników, ich motywacją do rozwoju, zwinnością organizacji, odpowiedzialnością za wyniki, kulturą organizacyjną, stylem, w jakim firma komunikuje się z otoczeniem, pozyskuje pracowników czy z efektywnym rozwojem ludzi w organizacji. Jednocześnie, oprócz przeniesienia dyskusji o komunikacji wewnętrznej na wiele frontów, badania globalne (Deloitte, AON) oraz lokalne określają pracę w obszarze rozwoju przywództwa komunikacyjnego jako jedno z ważniejszych wyzwań w czasach VUCA. Dla mnie najważniejsza jest mikro-perspektywa i przełożenia zwrócenia uwagi świata HR na komunikację wewnętrzną na zwiększanie jakości codziennej pracy (Quality of Working Life).
Sabina Borejsza – Wysocka: Słyszałam kiedyś o firmie, która cyklicznie organizowała galę, w której uczestniczyli pracownicy mogący poszczycić się szczególnymi dokonaniami, np. największą sprzedażą w regionie. Ponieważ ta inicjatywa spotkała się ze sporym entuzjazmem, dział HR postanowił ją zintensyfikować i jeszcze częściej organizować to wydarzenie. Efekt? Pracownicy zaczęli unikać uczestnictwa w wyjazdach. Jest to prosty przykład obrazujący to, jak ważna jest komunikacja. Dzięki niej nasze działania są dopasowane do potrzeb pracowników. Jest to banałem, rzeczywiście. Jednak wystarczy chwilę się zastanowić nad kosztami, które mogą wygenerować nieporozumienia komunikacyjne i od razu łatwiej wyobrazić sobie istotę problemu.
Jak pracodawcy powinni pokazywać pracownikom, że są dla nich ważni?
MS: Poprzez małe gesty, które budują wielkie wygrane, czyli udzielanie informacji zwrotnej na bieżąco i ciągłe szukanie okazji do codziennego doceniania. Kolejna ważna sprawa to uważność, zwiększająca się poprzez tworzenie słuchającej organizacji i reagowanie na wyrażane przez pracowników potrzeby i tworzenie rozwiązań firmowych, które są dostosowane do stylu życia pracowników, czyli wprowadzanie takich sposobów na zwiększenie efektywności indywidualnej pracownika, która jest zgodna z jego wartościami. Dodatkowo, papierkiem lakmusowym jest zakres pozwalania na współtworzenie i współdecydowanie pracowników o ich rzeczywistości firmowej. A także, pojawiający się ostatnio temat zwracania pracownikowi uwagi na bycie zbyt zaangażowanym – mowa tu o ciemnej stronie zaangażowania, czyli frustracji prowadzącej m.in. do zaniedbania pozazawodowych stref życia. Odpowiedzialne organizacje powinny uczyć swoich pracowników nie tylko jak odróżniać niezdrową nadaktywność od zrównoważonej aktywności, ale też budować i utrzymywać standardy tego, jak stać się lepszym pracownikiem i jak lepiej żyć.
SBW: Zaczynając od kwestii banalnych, ale kluczowych – okazywanie szacunku i zaufania. Zawsze się sprawdza. Jak już mamy opanowane podstawy, warto podjąć dodatkowe inicjatywy. Jakie konkretnie? Trudno powiedzieć, bo wszelkie tego rodzaju działania powinny być szyte na miarę. Ważne jest to, żeby tego rodzaju komunikat był wysyłany i wzmacniany przy każdej okazji. To tworzy klimat firmy. Tego rodzaju proces można rozpocząć od artefaktów, benefitów, wsparcia pracowników w dodatkowych, niewymaganych od pracodawcy obszarach, czy umożliwienia awansu (nie mówię tu o hierarchii stanowisk, która w dzisiejszym świecie w przypadku wielu firm straciła rację bytu, ale o możliwości realnego rozwoju kompetencji).
Czego oczekuje Pani od prac konkursowych w tej kategorii?
MS: Pokazania, że działanie było skierowane na rozmowę z pracownikami, wsłuchiwanie się w ich oczekiwania, a w przypadku aktywności ze strony pracowników, ich głos był brany pod uwagę. Warto pokazać mierzalne rezultaty i potraktować sukces ilościowo, ale równie ważne są obrazy jakościowe, które wywołała dana aktywność np. jakie emocje pojawiły się w organizacji. Jednym zdaniem: tak, chętnie zobaczymy liczbowe ROI oraz zasięg kampanii, jednak od prac konkursowych w tej kategorii oczekiwałabym opisu czy obrazu, który wskazywałby, w jaki sposób dana aktywność ułatwiła codzienną pracę w danej organizacji.
SBW: Oczekuję, że będą to inicjatywy odpowiadające na potrzeby pracowników. Kreatywne pomysły oczywiście są ciekawe, ale kluczem do sukcesu w tym przypadku jest kompleksowa realizacja projektu. Liczę na to, że znajdą się w nich informacje o tym jakie podjęto działania, żeby sprawdzić (jeszcze przed wdrożeniem projektu) czy implementacja pomysłu działu HR odpowie na realne zapotrzebowanie pracowników. Ciekawe by było również przeanalizowanie wyników podjętych działań. Zdaje sobie sprawę, że często jest to bardzo trudne. Tym bardziej warto będzie wynagrodzić prace konkursowe, w których tego rodzaju informację się znajdą. Będzie to świadczyło o przemyślanym procesie. Działania związane z employer brandingiem wewnętrznym muszą być dopasowane do specyfiki firmy, dlatego chętnie poznam kontekst każdego z działań. Niewątpliwie ocena w tej kategorii będzie bardzo ciekawa!
A Ty? Jak dbasz o swoich pracowników? A może to pracodawca dba o Ciebie? Opowiedz nam o tym, zgłaszając się do konkursu! Czeka na Ciebie aż 9 kategorii! Nasze jury już nie może się doczekać żeby usłyszeć o Twojej firmie! Zgłoszenia przyjmujemy do 31 sierpnia 2016. Gala rozdania nagród odbędzie się 14 września 2016 w Kinie Praha. – Przyjdź, zapraszamy nie tylko uczestników konkursu, ale wszystkich, którzy chcą być z nami na tym wspaniałym wydarzeniu!
Strona wydarzenia: TUTAJ!