Szacuje się, że aż 90% rekruterów okazyjnie przegląda profile kandydatów w mediach społecznościowych, aby zweryfikować jakość nadesłanych aplikacji. Jednak wiele osób szukających pracy zdaje się o tym nie wiedzieć. Pozwalają, aby możliwości zawodowe, jakie niesie ze sobą profesjonalna obecność w internecie przeszły im koło nosa. Agnieszka Pietrasik z Hays Poland radzi, jak najlepiej wykorzystać ten kanał komunikacji w celach zawodowych.
Pomyśl, zanim coś opublikujesz
Osoby aktywne zawodowo powinny korzystać z mediów społecznościowych z rozwagą. Zdaniem Agnieszki Pietrasik, Section Managera z Hays Poland, zasada jest prosta – nie publikuj materiałów, które mogłyby się nie spodobać obecnemu lub przyszłemu pracodawcy. – Nieprzemyślany, kontrowersyjny wpis na Twitterze czy imprezowe zdjęcia na Facebooku mogą postawić kandydata w negatywnym świetle nawet lata po ich publikacji. Tak więc przed rozpoczęciem poszukiwań pracy warto przejrzeć zawartość swoich profili w mediach społecznościowych i zweryfikować ustawienia prywatności – radzi Pietrasik.
Treści profesjonalne vs. prywatne – znaj różnicę
Publikując materiały i nawiązując kontakty na konkretnym portalu, należy mieć na uwadze jego charakter. O ile warto utrzymywać relacje z kolegami z pracy na LinkedInie czy GoldenLine, to zapraszanie ich do grona znajomych na Facebooku nie jest już tak oczywiste i wymaga dłuższego zastanowienia oraz ewentualnej zmiany ustawień prywatności. – Zalecam również sprawdzenie zaleceń firmy względem obecności jej pracowników w mediach społecznościowych. Niektóre organizacje posiadają nawet osobny kodeks pożądanych i niepożądanych zachowań w internecie – dodaje Agnieszka Pietrasik.
Promuj swoje umiejętności i doświadczenie
Podczas gdy CV powinno być dostosowane do charakterystyki stanowiska i wymogów konkretnej oferty pracy, to profil na portalach zawodowych zazwyczaj prezentuje doświadczenie i umiejętności w szerszej perspektywie. W mediach typu LinkedIn warto wymienić wszystkie uniwersalne kompetencje miękkie oraz podać przykłady ich wykorzystania w pracy zawodowej. – Używaj słów kluczowych, które często pojawiają się w ofertach pracy, ale wystrzegaj się żargonu lub niewiele znaczących frazesów. Pamiętaj o językowej i stylistycznej poprawności publikowanych treści i zadbaj, aby informacje dostępne online były aktualne i zgadzały się z treścią CV – radzi ekspertka Hays Poland.
Rozwijaj sieć kontaktów
Założenie konta na portalu zawodowym to tylko początek wykorzystywania możliwości tego kanału komunikacji. Media społecznościowe, takie jak LinkedIn czy GoldenLine, są źródłem wiedzy specjalistycznej oraz szansą na rozbudowanie profesjonalnej sieci kontaktów. Warto obserwować profile firm, w których potencjalnie chcielibyśmy pracować, utrzymywać kontakt ze znanymi nam rekruterami czy dołączyć do grup skupiających profesjonalistów z naszego obszaru specjalizacyjnego.
Wyszukuj informacje
Media społecznościowe są również niezawodnym źródłem wiedzy o pracodawcach, stanowiskach i nowych inwestycjach, a więc informacji niezbędnych do aplikowania o pracę lub późniejszej rozmowy kwalifikacyjnej. Większość organizacji wykorzystuje swoje kanały w mediach społecznościowych do dzielenia się informacjami o nowych projektach rekrutacyjnych, inwestycjach czy otrzymanych nagrodach. − Dlatego też warto być na bieżąco z działaniami firm w social media, aby później zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy jako osoba realnie zainteresowana podjęciem współpracy – mówi Agnieszka Pietrasik.
Umiejętne wykorzystanie mediów społecznościowych w celach zawodowych to przede wszystkim szansa na nawiązanie ciekawych kontaktów zawodowych, zapoznanie się z ciekawymi możliwościami rozwoju i wypracowanie profesjonalnego wizerunku.
Żródło: HAYS Poland