Czy znasz 6 zasad zdrowej firmy?

coffee-apple-iphone-desk

Aż 85 procent pracowników uważa, że to właśnie pracodawca jest odpowiedzialny za ich zdrowie i dobre samopoczucie. Co ważniejsze, 30 procent deklaruje, że odejdzie z firmy, jeśli szef nie zatroszczy się należycie o well-being w miejscu pracy. Jak stworzyć zdrową firmę, przyjazną pracownikom i generującą zyski?
 
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), zdrowie to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego. Oznacza to, między innymi: odporność na choroby i dolegliwości, zdolność radzenia sobie z problemami i stresem, sprawność fizyczną i intelektualną, zdolność wypełniania ról życiowych i zawodowych, witalność oraz równowagę i harmonię psychiczną.
 
„Coraz wiecej firm dba o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników. Nasi klienci coraz częściej siegają po rozwiązania z obszaru well-being i work-life balance. To kolejny dowód na to, że nadchodzi rynek pracownika, a pracodawcy, aby utrzymać i zatrudniać najlepszych, muszą traktować ich w sposób odpowiedzialny i myśleć nie tylko o ich efektywnosci, ale również o zdrowiu i samopoczuciu zatrudnionych.” – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.
 
Nie jest to tak skomplikowane, jakby się mogło wydawać. Oto 6 praktycznych zasad, przygotowanych przez ekspertów do spraw motywacji, którymi powinien kierować się pracodawca przy tworzeniu zdrowej firmy:
 
1. Dialog to podstawa – Zdrowa firma to taka, w której zarówno pracodawca, jak i pracownik może liczyć na zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, a aby to osiągnąć potrzebny jest dialog i nawiązanie wzajemnych relacji. Z badań wynika, że 78 procent pracowników w obliczu problemów przyjmie pomoc od pracodawcy, który myśli o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu.
 
2. Zdrowa motywacja – Ważne, aby firma promowała właściwe postawy i dążenie do pożądanych zachowań np. rzucenie palenia. Świetnie w tej roli sprawdzają się programy motywacyjne skoncentrowane na zdrowiu pracowników.
 
3. Walka ze stresem – Stres może pojawić się w różnych okolicznościach, ale ryzyko jego eskalacji jest największe, gdy pracownik czuje, iż ma nikłe wsparcie ze strony przełożonego i kolegów z pracy. Lekiem może być ruch, rozrywka, a niektóre firmy wprowadzają także newslettery antystresowe, w których pokazują ćwiczenia oddechowe pomagające walczyć ze stresem, czy biurową jogę.
 
4. Prawidłowe odżywianie – Według badań Światowej Organizacji Zdrowia, właściwe odżywianie może zwiększyć wydajność pracowników aż o 20 procent. Dlatego coraz więcej firm wręcza swoim pracownikom kupony i karty żywieniowe, którymi można płacić w restauracjach, kawiarniach i sklepach spożywczych.
 
5. Aktywnie i efektywnie – Aktywność fizyczna wpływa na pracę mózgu, wspomaga proces uczenia się, zapamiętywania, a także może mieć duży wpływ na efektywność rozwiązywania problemów i wspomagać pomysłowość. Warto zadbać o ruch pracowników dając im do wyboru różne aktywności w pracy: spacer, jazdę na rolkach czy nordic walking, coraz bardziej popularne są również zabiegi spa i masaże, a także poza nią.
 
6. Balans nie balast – Równowaga między pracą a życiem prywatnym jest najbardziej pożądana przez 63% pracowników. Jest to podstawa dobrej kondycji fizycznej i psychicznej wszystkich pracowników. Dla jej zachowania pracodawca może zaoferować zespołowi Kartę Flexi Pass, która zapewnia zatrudnionym odpoczynek od codziennych obowiązków – elastyczny wybór między kulturą, rekreacją i sportem.
 
60 procent pracowników przyznaje, że jeżeli czują się zadowoleni z pracy, są bardziej wydajni, a ponad połowa jest bardziej skoncentrowana. Jak pokazują wyniki badań, troska o dobre samopoczucie w miejscu pracy powinna być jednym z kluczowych zadań pracodawcy. Wszystko po to, aby zatrudnieni dobrze czuli się w firmie, mniej chorowali, bardziej angażowali się w realizację swoich zadań, a także lepiej funkcjonowali w życiu zawodowym i codziennym. Taka postawa przekłada się na większe zaangażowanie pracowników.
 
 
* Raport Bupa, 2015; Raport ICM Research, kwiecień2014; Aviva Workplace Health Index, 2013
 
 
Źródło: Sodexo Benefits and Rewards Services, za pośrednictwem ConTrust
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0