Dlaczego stres sprzyja rozwojowi nadwagi i otyłości?

yogurt-763372_1280

O stresie pisaliśmy już wiele razy – w jaki sposób wpływa na kształtowanie naszych nawyków żywieniowych? Dlaczego się pojawia i jak możemy sobie z nim poradzić? Dzisiaj skupimy się na dokładniejszym przedstawieniu powiązaniu otyłości ze stresem.
 
Reakcje biochemiczne, które zachodzą pod wpływem stresu mogą powodować pojawienie się ochoty na jedzenie wysokokalorycznych produktów, a taka dieta w połączeniu z niską aktywnością fizyczną będzie prowadzić do rozwoju nadwagi i otyłości.
 
Przełam schemat – nie daj się zjeść stresowi!
 
Wpływ stresu na organizm został dokładanie przebadany i naukowo potwierdzono istnienie zależności stres-otyłość. Nadwaga i otyłość są już określane mianem chorób XXI wieku lub chorób cywilizacyjnych. Zrozumienie czynników, które w znaczący sposób zwiększają ryzyko pojawiania się nadwagi, a potem otyłości pomoże w ich wyeliminowaniu.
 
Nadwaga i otyłość, podobnie jak nadciśnienie tętnicze, niestety nie są w większości poważnie traktowane przez osoby zmagające się z tymi chorobami. Z powodu otyłości umiera co roku około 2,8 miliona osób. Otyłość to pierwszy stopień w rozwoju zespołu metabolicznego, który obejmuje dodatkowo schorzenia układu krwionośnego, nadciśnienie i niewłaściwie wyniki poziomu lipidów.
 
W Polsce już w 2009 roku zaczęto zauważać, że coraz więcej osób zmaga się z nadwagą i otyłością. W porównaniu do 2004 roku, 52% Polaków miało niewłaściwą wagę (oznacza to, że wynik BMI przekroczył 25).
 
Stres, otyłość a biologiczna reakcja organizmu
 
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, w której pojawił się silny stres. Co wtedy chciałeś zjeść lub co wybrałeś po powrocie do domu na kolację? Często taki nieprzyjemny stan wynagradzamy sobie żywnością bogatą w tłuszcze i cukry. I jak to bywa w przyrodzie nie jest to w żaden sposób przypadkowe.
 
Naukowcy są zgodni, że za taką reakcję mogą odpowiadać poniższe hormony:
 

1. Serotonina – odpowiada za dobry nastrój i zrelaksowanie. Jej poziom wzrasta, gdy dostarczamy do organizmu węglowodany. W ten sposób za pomocą diety wysokocukrowej czujemy się lepiej, co nie oznacza, że zdrowiej. Nic więc dziwnego, że będąc pod wpływem silnego stresu zamiast sałatki sięga się po batona. Niestety wybór takich produktów wiążę się z dostarczeniem do organizmu porcji niepotrzebnych tłuszczów – batony, ciastka czy czekolady oprócz cukru, zawierają duże ilości tego składnika.

2. Kortyzol – szeroko omawiany we wcześniejszych artykułach hormon stresu związany z zarządzaniem energią oraz zasobami tkanki tłuszczowej podczas stresu. Pobudza apetyt oraz zwiększa ochotę na zjedzenie słodkiej i wysoktłuszczowej przekąski.

3. Neuropeptyd Y – ostatnie badania sugerują, że podczas stresu nasz organizm przetwarza żywność w nieco inny sposób niż w normalnym stanie. Podczas testu na myszach, zwierzęta na diecie bogatej w tłuszcze i cukru tyły bardziej, jeśli były pod wpływem stresu. Oczywiście w drugiej grupie również odnotowano wzrost wagi, ale nie tak duży, jak w pierwszej. Związane jest to z neuropeptydem Y wydzielanym w sytuacji stresowej. Powoduje on większe magazynowanie tkanki tłuszczowej. Z kolej dieta bogata w cukry i tłuszcze pobudza produkcję tego hormonu.
 

Jak wyjść z kręgu stres-jedzenie-otyłość?
 
1. Nie pozwalaj na pojawienie się uczucia głodu – im dłużej nie jesz, tym niższy poziom cukru we krwi, co jest traktowane przez organizm jako stan zagrożenia życia. W takiej fazie zjesz cokolwiek, co znajdzie się pod Twoją ręką.
 
2. Zawsze pamiętaj o odpowiedniej porcji – w stresie nie zwracamy na to kompletnie uwagi. Mniejsze, ale częstsze porcje pomogą Ci bardziej kontrolować ilość kalorii w Twojej diecie.
 
3. Wyrzuć batony ze swojego biurka – zamień je na zdrowe przekąski, które dostarczają białko i złożone węglowodany – kanapka z plasterkiem żółtego sera jest wbrew pozorom lepsza niż batonik zbożowy.
 
4. Zastanawiaj się nad tym, co jesz – tak naprawdę pomoże Ci to ustalić, co tak właściwie znajduje się w Twojej diecie. Jedzenie jest paliwem dla organizmu, więc jeśli jemy prawidłowo lepiej radzimy sobie w sytuacjach stresowych, ponieważ mamy na to siłę i energię.
 
5. Opracuj swoją technikę redukcji stresu – mogą to być techniki oddechowe, medytacja lub każda inna metoda, która pomoże Ci zmniejszyć poziom stresu.
 

Właściwa dieta to składniki odżywcze, mineralne i witaminy, które zapewniają energię, lepszą umiejętność radzenia sobie ze stresem i dobre samopoczucie, dlatego sprawdź czy Twoja dieta jest dla Ciebie odpowiednia i jest dostosowana do Twoich potrzeb i stylu życia.
 
 
HRS3006
 
 
Źródło: eHealth Polska Spółka z o.o. właściciel portalu zdrowotnego kalorynka.pl
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0