Idealny pracownik jest lojalny i zmotywowany, a przez to bardziej efektywny. Jednak lojalność nigdy nie jest dana raz na zawsze. Trzeba na nią stale pracować. Ale jak to zrobić?
Pierwszym istotnym czynnikiem jest tu wynagrodzenie, ale ma ono działanie krótkofalowe. Podwyżka cieszy tylko przez chwilę, a nie sposób przecież podwyższać pensję bez końca – mówi Aneta Dziadkowiec, HR Manager w Agencji Jobs Plus.
Jak więc wykształcić lojalnych i pełnych zapału pracowników, gdy nie możemy (lub nie chcemy) podnosić ich pensji? Zobaczcie, jak radzą sobie inni.
1. Zatrudnij Czarodzieja
Nazwa stanowiska jest bardzo ważna. To mocny czynnik motywujący (lub demotywujący), którego nie należy zaniedbywać. Stanowisko ma kluczowe znaczenie dla profesjonalnego wizerunku, dumy i samooceny Pracowników. Za nazwą posady kryje się również charakter firmy oraz wymagania stawiane pracownikowi.
Niektóre przedsiębiorstwa traktują temat bardzo poważnie, a nazwy stanowisk odzwierciedlają kulturę miejsca i wyznawane wartości. Nie zawsze są one sztampowe i nudne. Dlatego w niektórych miejscach znajdziemy pracowników takich jak: Software Rockstar, Social Media Guru, Sales Ninja czy Teambuilding Virtuoso.
2. Wyjdź do pracowników
Nic tak nie demotywuje jak podziały w miejscu pracy. My i oni, kierownictwo i cała reszta. Dlatego warto obniżyć te bariery. Jest to łatwe zwłaszcza w małych firmach, gdzie podziały zacierają się naturalnie. Ale udać się to może wszędzie, nawet w międzynarodowych korporacjach. Takie podejście promuje Mars, gdzie strefę open space zajmują wszyscy, łącznie z kierownictwem. Rozwiązanie poprawia komunikację między poszczególnymi działami i zmniejsza dystans między pracownikiem a przełożonym. Mit o wspaniale wyposażonych i drogich gabinetach dyrektorów można tu włożyć między bajki, bo zarząd jest dosłownie „na wyciągnięcie ręki”.
3. Daj im ponarzekać
Dlaczego ludzie nie mówią wprost, co im nie pasuje w miejscu pracy czy kierownictwie? Z obawy przed zwolnieniem czy pogorszeniem relacji w zespole. Efekt? Niezadowolony i rozgoryczony pracownik, a jeszcze później – nieprzychylne komentarze na temat firmy w Internecie.
Coraz więcej firm przeprowadza coroczne badania opinii na temat pracy, gdzie znajdują się pytania dotyczące pracy, funkcjonowania przedsiębiorstwa i ogólnego zadowolenia zespołu. Ale niektóre firmy zza Oceanu idą o krok dalej, wprowadzając instytucję „Skrzynki skarg i sugestii”, gdzie w każdym momencie anonimowo można zgłosić to, co ciężko powiedzieć na głos. Oczywiście, zawsze lepiej grać w otwarte karty, ale taka skrzynka to na pewno ważny krok do usprawnienia komunikacji w zespole.
4. Zadbaj o ciało i duszę
Coraz więcej firm inwestuje w pokoje do drzemki, zachęca pracowników do krótkiego snu w czasie pracy. Ale może to nie odpoczynek jest kluczem do zwiększenia efektywności?
W Stanach narodziła się nowa moda na wspólne zajęcia jogi. Niezwykłe obrazki można zobaczyć w General Mills, amerykańskim przedsiębiorstwie branży spożywczej. We wtorkowy poranek dziesiątki team leaderów medytują w milczeniu. Po południu w pokoju konferencyjnym 50 specjalistów stoi na jednej nodze w pozycji drzewa. Każdy budynek w kampusie General Mills jest wyposażony w pokoje do medytacji, gdzie można zrobić sobie kilkunastominutową przerwę na ćwiczenia. Liczby potwierdzają, że każda forma aktywności fizycznej jest dobra dla zdrowia: w 2013 roku dzięki zajęciom jogi dla pracowników, amerykańska grupa Aetna zmniejszyła o 7% wydatki na ich leczenie. Jest to też trening dla umysłu, poprawia się koncentracja, a co za tym idzie – efektyność pracownika.
5. Mów o sukcesach
Na przykład przez newsletter. Sieciowa restauracja Cheesecake Factory (USA) regularnie dostarcza pracownikom elektroniczny biuletyn z prawdziwymi historiami. Obsługa restauracji donosi przełożonym o działaniach pracowników, ich zaangażowaniu i wyjątkowych uczynkach. Przeczytać więc można np. o kelnerze, który jechał za klientem na lotnisko, by oddać mu zostawioną w restauracji kartę kredytową.
A może przyznawać tytuł pracownika miesiąca? Nagrody mogą być symboliczne, jak na przykład miejsce parkingowe czy zdjęcie na ścianie sławy. W biurze BankBoston spotkać można niecodzienny widok. Pracownicy kolekcjonują złote szydełkowane gwiazdki. Każda z nich to swoiste odznaczenie od managera dla dobrego pracownika.
Jak widać sposobów na motywowanie pracownika jest naprawdę wiele. Ograniczeniem wcale nie muszą być pieniądze, a tylko… wyobraźnia przełożonego.
Autorka: Joanna Pieńkowska Jobs Plus
Image courtesy of ratch0013/FreeDigitalPhotos.net