Raport z drugiej edycji projektów społecznych zrealizowanych przez pracowników Capgemini. Rośnie znaczenie zintegrowanych działań CSR podejmowanych przez firmy w Polsce. Przykładem może być II edycja programu grantowego Capgemini Polska Sp. z o.o. (dalej Capgemini Polska) „Inwestujemy w dobre pomysły”.
W ramach inicjatywy firma sfinansowała 15 autorskich projektów charytatywnych zgłoszonych przez pracowników.
W programie wzięło udział aż 302 wolontariuszy, którzy pomogli ponad 4000 beneficjentom: dzieciom, młodzieży, seniorom oraz zwierzakom.
To prawie dwukrotnie lepszy wynik, aniżeli rok temu, kiedy do 9 programów włączyło się 180 wolontariuszy.
– Ogromny sukces programu grantowego Capgemini to jeden z dowodów na coraz większe znaczenie działań społecznych w codziennym życiu firmy – tłumaczy Karolina Długosz, CSR Manager, Capgemini Polska – Jest to jeden z ważniejszych programów zintegrowanej strategii CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), która uwzględnia działania na rzecz różnorodności w miejscu pracy, środowiska i społeczności lokalnych– dodaje.
Pracownicy piszą projekty
Program grantowy Capgemini Polska jest odpowiedzią na wiele oddolnych inicjatyw pracowników firmy, którzy zwracają uwagę na istotne problemy społeczne w swoim otoczeniu.
– Program polega na angażowaniu się pracowników firmy w działalność charytatywną na rzecz rozwiązywania ważnych dla nich i ich otoczenia kwestii społecznych. Jednocześnie firma przekazuje wsparcie finansowe, merytoryczne i organizacyjne pracownikom, którzy zgłoszą najlepsze projekty społeczne – wyjaśnia Karolina Długosz.
W tym roku kapituła programu, w skład której wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych, uczelni i niezależni eksperci wyłoniła 15 zwycięskich propozycji, które zaangażowały w sumie 127 pracowników firmy. Program otwarty jest na wolontariuszy spoza firmy – pracownicy mogą zapraszać do realizacji przedsięwzięć swoje rodziny, przyjaciół, kolegów. Dzięki takiej formule w działania zaangażowało się 128 dodatkowych osób. Inicjatywę wsparło również 47 wolontariuszy z Fundacji Gniazdo i Stowarzyszenia SIEMACHA, organizacji współpracujących z Capgemini. Łącznie w II edycję programu włączyło się 302 wolontariuszy.
Wśród wybranych przez jury projektów znalazł się program aktywizacji osób z chorobą Alzheimera, seria warsztatów dla podopiecznych Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka oraz wsparcie osób niewidomych zamieszkałym w krakowskim internacie wraz z warsztatami edukacyjnymi i przygotowaniem ich do niezależności w dorosłym życiu.
Radość z pomagania
Zdaniem dr Leszka Mellibrudy, psychologa biznesu, uczestnictwo pracowników w ciekawych, osobiście zaplanowanych i realizowanych działaniach wolontariackich nie tylko pozytywnie wpływa na motywację i jakość pracy, ale również wnosi nową jakość w życie zespołów i całej organizacji.
– Wolontariat pracowniczy, poza wieloma zaletami i korzyściami dla firmy, pracownika i otoczenia (społeczności), a których nie sposób tutaj skrótowo wymieć, spełnia dodatkowo ważną funkcję: „pozytywnego torowania aktywności”, która jest źródłem radości i sensu dla samego woluntariusza/pracownika – komentuje dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. – Analizując działania grupy wolontariuszy Capgemini, miałem wrażenie, że na moich oczach realizowany jest projekt Motywacji 3.0 – dodaje.
Daniel H.Pink w swojej książce „DRIVE, kompletnie nowe spojrzenie na motywację” wymienia trzy podstawowe elementy Motywacji 3.0. Należą do nich: Autonomia – czyli odpowiedzialność w wymiarze osobistym, bardziej polegająca na współzależności niż niezależności; Mistrzostwo – jako sposób myślenia oparty na zasadzie asymptoty i pragnienie stawania się coraz lepszym w czymś, co ma rzeczywiste znaczenie dla danej osoby oraz Cel – realizacja właściwego celu (osobistego i organizacji) oraz dążenie do realizacji zadań, które byłyby w naszej opinii większe, ważniejsze lub bardziej trwałe niż my sami.
Źródło: Capgemini
Image courtesy of SweetCrisis/FreeDigitalPhotos.net