Zarządzanie różnorodnością kulturową w procesie rekrutacji to temat, o którym będzie w Polsce coraz głośniej – sektor usług biznesowych rozwija się w naszym kraju w ogromnym tempie. Rozmawiamy na ten temat z Eweliną Ciechanowską, a.i. Konsultant ds. Rekrutacji – Infosys BPO Poland Sp. z o.o.
HRS: Pani Ewelino, dlaczego zarządzanie różnorodnością kulturową w procesie rekrutacji jest ważne?
Ewelina Ciechanowska: Odpowiednie podejście do zróżnicowania kulturowego w organizacji ma istotne znaczenie nie tylko na poziomie kierowania zespołem multinarodowym, ale także już podczas pierwszego kontaktu z kandydatem z zagranicy, w procesie rekrutacyjnym, kiedy widoczne stają się różnice komunikacyjne i światopoglądowe osób różnych narodowości. Świadomość tych różnic lub – idąc dalej – umiejętność zarządzania tymi różnicami, może ułatwić proces rekrutacyjny i przekonać kandydata do przyjęcia oferty w firmie przyjaznej pracownikom różnorodnym kulturowo, ale również pomóc w odpowiednim dopasowaniu kandydata do profilu stanowiska bądź wymagań klienta.
W przypadkach jakich procesów rekrutacyjnych powinniśmy pamiętać o zarządzaniu różnorodnością?
Każdy projekt rekrutacyjny, który wykracza poza granice kraju lub nawet zakłada rekrutację obcokrajowców mieszkających w Polsce powinien nieść ze sobą pewną wiedzę o sposobach komunikacji czy zachowań poszczególnych narodowości. Im więcej mamy do czynienia z rekrutowaniem innych narodowości, tym bardziej powinniśmy być świadomi różnic kulturowych oraz umiejętnie zarządzać tą wiedzą na każdym etapie rekrutacji i zatrudnienia pracownika.
O czym powinniśmy pamiętać i na co zwracać uwagę chcąc świadomie zarządzać różnorodnością w procesie rekrutacji?
Istotna jest wiedza obejmująca kilka obszarów merytorycznych: począwszy od znajomości podstaw prawno-administracyjnych dotyczących zatrudniania obcokrajowców, poprzez przygotowanie logistyczne zatrudnienia takiej osoby – mowa tutaj o wsparciu w przeprowadzce do Polski, a kończąc na istotnych aspektach kulturowych i komunikacyjnych zarówno na etapie rekrutacji, jak i później w pracy w zespołach multikulturowych. Znajomość każdego z tych obszarów jest niezbędna, aby móc świadomie prowadzić rekrutację obcokrajowców.
Czy można powiedzieć, że zarządzanie różnorodnością jest już obecnie koniecznością? Dlaczego?
W Polsce sektor usług biznesowych rozwija się w ogromnym tempie, a co za tym idzie, wzrasta potrzeba na kandydatów z odpowiednim wykształceniem, znających języki obce, często te bardziej egzotyczne. W wielu przypadkach nie udałoby się zakończyć procesu rekrutacyjnego bez sięgania po kandydatów spoza granic kraju. W momencie, gdy takich stanowisk do obsadzenia jest wiele, konieczne jest systemowe podejście do masowej rekrutacji osób z zagranicy.
Czego jeszcze możemy spodziewać się podczas Państwa wystąpienia w trakcie Warszawskich Dni Rekrutacji?
Przede wszystkim skupimy się na konkretnych case studies, z którymi jako firma mieliśmy dotychczas do czynienia. Są to sytuacje potwierdzające konieczność odpowiedniego przygotowania do prowadzenia procesów rekrutacyjnych na skalę międzynarodową, często wyzwania i sytuacje problemowe, z którymi musieliśmy się zmierzyć jako firma. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie w rekrutowaniu osób z praktycznie wszystkich części świata, w tym Afryki, Azji czy Ameryki Południowej, możemy podzielić się naszym know-how z firmami planującym swój rozwój i ekspansję na zagraniczne rynki pracy.
Dziękuję za rozmowę.
Ewelina Ciechanowska, a.i. Konsultant ds. Rekrutacji – Infosys BPO Poland Sp. z o.o.
Serdecznie zapraszamy na wystąpienie pani Eweliny Ciechanowskiej „Zarządzanie różnorodnością kulturową w procesie rekrutacji” podczas najbliższej konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji.
Image courtesy of smarnad/FreeDigitalPhotos.net