Jeden z najciekawszych kursów, które ostatnio przeszłam na COURSERA to „Inteligencja emocjonalna w przywództwie”. Kurs ten prowadzony jest przez profesora Richarda E. Boyatzis z Case Western Reserve University (Cleveland, Ohio, USA), który oparł go w dużej mierze na własnych badaniach dotyczących pracy zespołów, przywództwa i psychologii zmiany. Wprowadził on pojęcie ITC Intentional Change Theory (Teoria Świadomej Intencjonalnej Zmiany). Trzy główne założenia tej teorii to zadania lidera w zmianie:
1. Wspólna wizja – jej tworzenie i przypominanie zespołowi po co istnieje
2. Identyfikacja z zespołem szefa i każdego z członków zespołu oraz stosowanie „emocjonalnego kleju”, który z grupy ludzi tworzy zespół
3. Potrzeba wielopoziomowego przywództwa („rezonans leadership”), które opiera się na emocjonalnej i socjalnej inteligencji menadżerów na każdym poziomie organizacji
O ile wspólna wizja, tworzenie misji organizacji i kodeksów wartości, są to elementy coraz częściej występujące w naszych przedsiębiorstwach, o tyle pozostałe punkty, a szczególnie potrzeba wielopoziomowego przywództwa, mam wrażenie, że jest kompletnie nieznana w większości organizacji. Zmiany pojawiają się na wielu poziomach – indywidualnym, par lub małych podgrup, zespołów zadaniowych i grup pracowniczych/organizacyjnych, organizacji a nawet społeczności. Idąc dalej, zmiana może dotyczyć tez kraju, czy być zmianą globalną, ale nas, z punktu widzenia ZZL mniej to interesuje.
Ponieważ zmiana odbywa się, często jednocześnie, na wielu poziomach potrzebny jest agent zmiany, który przekazuje w obie strony, nie tylko informacje, ale i emocje, nastroje, oczekiwania. Ponadto menadżerowie na każdym szczeblu, którego dotyczy zmiana, są odpowiedzialni za jej wprowadzanie i warto, żeby posiadali kompetencje Inteligencji Emocjonalnej (EI) i Społecznej (SI).
W rozumieniu Boyatzisa Inteligencja Emocjonalna (EI) niezbędna do budowania zespołów i przeprowadzania ich przez zmiany, to:
- Emocjonalna samokontrola
- Adaptacyjność
- Elastyczność
Inteligencja Społeczna (SI) natomiast, to:
- Empatia, rozumienie innych
- Wpływ, inspirowanie do działania
- Kreowanie wspólnej wizji i dumy zespołowej
Dodatkowo Boyatzis przedstawił 5 odkryć ICT, na których opiera się każda udana zmiana:
- Wspólna wizja – obraz idealnego zespołu po zmianie
- Obraz realny zespołu – normy, wartości i praktyki, które zespół stosuje w rzeczywistości
- Plan uczenia się i zmiany
- Eksperymenty i praktyka nowych zachowań, myśli, uczuć, postępowania w konkretnych sytuacjach
- Zaufanie i współbrzmiąca relacja (resonant relationship), co umożliwia całym zespołom przejść przez każdy etap zmiany
W trakcie kursu rozpatrywane są różne aspekty przywództwa i inteligencji emocjonalnej. Lepsze zrozumienie zapewnia odwoływanie się do własnych doświadczeń z punktu widzenia menadżera i/lub podwładnego, co daje bardzo przekonujący obraz poruszanych teorii.