Kiedy znana amerykańska portrecistka i fotografka Anna-Lou „Annie” Leibovitz rozpoczynała swoją karierę w latach siedemdziesiątych, pierwszym jej krokiem było wykorzystanie dostępnej wiedzy na temat fotografowania oraz samodzielne uczenie się techniki; następnym zaś było łączenie zdobytych umiejętności z wiedzą eksperta, którym w tamtym czasie była Bea Feitler, dyrektorka artystyczna wielu znanych czasopism i mentorka Leibovitz. Ostatnim etapem doskonalenia kunsztu Leibovitz było porównywanie wypracowanego przez nią stylu z dokonaniami najlepszych fotografów na świecie oraz analizowanie najnowszych trendów (benchmarking). Okazuje się, że ta „intuicyjnie” zbudowana ścieżka rozwoju nie traci na aktualności i odgrywa znaczenie również dzisiaj.
Metody i narzędzia, które wykorzystała Annie Leibovitz w celu rozwijania swoich umiejętności doskonale odzwierciedlają sposób, w jaki wielu pracowników obecnie podnosi swoje kompetencje, specjalizując się w konkretnych obszarach. Wiedza, którą zdobywamy na pierwszym etapie naszej drogi zawodowej, na podstawie powszechnie dostępnych informacji jest jedynie wstępem do dalszego rozwoju. Z punktu widzenia firmy mówimy o tzw. wiedzy operacyjnej, która umożliwia pracownikowi wykonywanie przez niego zadań bezpośrednio związanych z jego rolą. W Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard zdobycie podstawowych umiejętności i wiedzy zapewnia dedykowana temu platforma, wyposażona w szeroką gamę szkoleń wirtualnych, webcastów i testów. Jest dostępna dla pracowników zarówno w formie elektronicznej, jak również za pomocą telefonów komórkowych.
Droga ku specjalizacji
Wiemy jednak (chociażby na przykładzie Annie Leibovitz), że jeśli ktoś chce być specjalistą w swojej dziedzinie, musi stale poszukiwać nowych źródeł wiedzy i wzbogacać je o kolejne doświadczenia. Firmy szukają więc rozwiązań, które pozwolą pracownikom na dalszy rozwój zawodowy i zdobycie wiedzy bardzo specjalistycznej. Jest to jeden z powodów, dla których HP GBC kładzie nacisk na zdobywanie przez pracowników odpowiednich certyfikatów branżowych w zakresie realizowanych przez firmę procesów biznesowych. Kilka lat temu rozpoczęliśmy cykl szkoleń dla księgowych prowadzony przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, który kończy się oficjalnym egzaminem, zaś w zeszłym roku nawiązaliśmy współpracę z jednym z najlepszych na świecie instytutów specjalizujących się w rachunkowości zarządczej (CIMA). Podobne rozwiązania wprowadzamy również w innych działach, co pozwala firmie na wykształcenie specjalistów nie tylko w dziedzinie finansów, lecz również zarządzania zasobami ludzkimi, marketingu czy zarządzania łańcuchem dostaw. W ten sposób pracownicy mają możliwość porównania swojej wiedzy z najlepszymi i korzystania z ich doświadczeń.
Brakujący element
Często jednak okazuje się, że o ile wiedza operacyjna stanowi podstawę, to wiedza specjalistyczna może być zbyt teoretyczna, czasem pozbawiona kontekstu biznesowego firmy. Istotnym uzupełnieniem staje się więc posiadanie i umiejętne wykorzystanie narzędzi w rodzaju mentoringu, które umożliwiają zrozumienie w jaki sposób można łączyć te elementy ze sobą i korzystać z nich na codzień. W HP GBC zdecydowaliśmy się wzbogacić tego rodzaju rozwiązania o wsparcie uznanych firm i instytutów branżowych. W ten sposób tworzymy w gronie międzynarodowych specjalistów wspólną platformę wymiany wiedzy i doświadczenia, oferując naszym pracownikom tzw. „żywą” teorię.
Autor: Małgorzata Dziubka-Wojciechowska, Specjalistka ds. Zarządzania Wiedzą i Szkoleniami, Globalne Centrum Biznesowe HP
Annie Leibovitz to fantastyczna fotograf – zgadzam się, że droga do jakości, w tym co robimy, wiedzie przez ciągłe doskonalenie się oraz poszukiwanie inspiracji. Fajny artykuł.