Gramy już od samego rana – czy zdążę jeszcze przejechać na czerwonym?, czy znajdę miejsce parkingowe? Kto dobrze obstawi co będzie dzisiaj na lunch w kantynie? Gra to emocje, zaanagażowanie, zabawa, doświadczenie i rozwój! Warto to wykorzystać w rozwoju pracowników, żeby uzyskiwać lepsze rezultaty biznesowe, zwłaszcza gdy po raz kolejny budżet szkoleniowy został zredukowany.
Mechanizmy gier pozwalają na warunkowanie pozytywnych zachowań oraz skłanianie do powtarzania zachowań aż osiągniemy poziom mistrzowski. Ile razy słyszeliśmy na szkoleniach, że teraz powinniśmy ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć? Niestety niewiele osób ma w sobie tyle determinacji, żeby robić to wystarczająco regularnie i często. W książce „Poza schematem” Malcolm Gladwell podaje receptę na sukces – 10 tysięcy godzin ćwiczeń. Łatwiej napisać niż zrobić.
Mechanizm gry wzmacniający pozytywne zachowania oraz bieżąca informacja zwrotna pozwalają nam nie tylko wytrwać, ale przede wszystkim ciągle poprawiać swoje działania i w ten sposób rozwijać się. Mechanizmy wykorzystywane w grach wpływają na zmianę naszych zachowań oraz wprowadzają dodatkową motywację do osiągania wyników, czyli wygrywania.
Coraz więcej i częściej pisze się o pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów, podczas gdy zapomina się o ich rozwijaniu wewnątrz organizacji. Tradycyjna formuła jedno- lub dwudniowych szkoleń często nie wystarcza, żeby skutecznie zrealizować cele z zakresu rozwijania pracowników. W najlepszych przypadkach pracownicy mogą iść na szkolenie jeden lub dwa razy w roku. Jednocześnie menadżerowie nie mają czasu i narzędzi, żeby zadbać o ten rozwój osobiście w wystarczającym stopniu. W praktyce to oznacza, że nie nadążamy za szybko zmieniającą się rzeczywistością. Pracownicy potrzebują wsparcia we wdrażaniu zdobytej wiedzy oraz przełożenia jej na pożądane postawy i zachowania. Dodatkowo niezbędna jest pomoc w utrwalaniu pozytywnych zachowań. Rozwiązaniem są gry szkoleniowe, które mogą być wykorzystywane elastycznie podczas warsztatów, spotkań zespołowych. Przykładowo na spotkaniu komunikacyjnym dla zespołu na wstępie przeprowadzamy grę. Następnie menadżer, omawiając wyniki i cele biznesowe, nawiązuje do zachowań, które są pożądane z punktu widzenia realizacji celów, np. otwartej komunikacji, udzielania informacji zwrotnej, pracy zespołowej, radzenia sobie z niejednoznacznością.
Rzeczywistość szkoleniowa pokazuje, że wszystko wydaje się proste na poziomie deklaratywnym, natomiast okazuje się dużo trudniejsze, gdy trzeba zrobić coś konkretnego. Gry stwarzają bezpieczne środowisko do próbowania zachowań i działań a następnie doświadczania ich pozytywnych i negatywnych konsekwencji. Co ważniejsze informacja zwrotna jest dużo łatwiejsza do przyswojenia dla uczestnika, gdy omawiamy co wydarzyło się podczas gry i nawiązujemy do zachowań kiedy uczestnik wcielał się w rolę gracza. Wnioski przekazane na poziomie metafory na długo pozostają w pamięci uczestników, dzięki czemu uzyskujemy zmianę postaw jako wymierny efekt szkoleniowy.
Gry doskonale uzupełniają e-learningowe programy szkoleniowe, gdyż dostarczają interakcji z innymi uczestnikami, zwiększają zaangażowanie i pozwalają na wymianę doświadczeń. To pomaga w przenoszeniu zdobytej wiedzy na własne stanowisko pracy.
Ciekawym sposobem wykorzystania gier jest proces wprowadzania nowych pracowników, czyli onboarding. Powtarzalność procesu i konieczność opisywania podstawowych informacji są dla doświadczonych pracowników, którzy mają szkolić nowego pracownika, po prostu nudna. W rezultacie nie są przekazywane wszystkie potrzebne informacje, wszyscy tracą dużo czasu a nowy pracownik przestaje podchodzić do nowej pracy z dużym entuzjazmem. Można taki proces uczynić bardziej atrakcyjnym i skutecznym, jeżeli odzwierciedlimy podstawowe procesy biznesowe w grze, w której będzie brał udział każdy z nowych pracowników.
Na co dzień doświadczam przedłużających się procesów podejmowania decyzji w różnych firmach. A gdyby tak zaprojektować grę na szybkie i skuteczne procesy podejmowania decyzji? Myślę, że wielu menadżerów chętnie by w nią zagrało, żeby osiągać lepsze wyniki biznesowe.
Autor: Marlena Babicka, Akademia Gier