Czy nadążasz za zmianami w prawie pracy? cz. 2

W ubiegłym roku weszło w życie wiele znowelizowanych przepisów w prawie pracy, między innymi w odniesieniu do zasiłków chorobowych, podatku dochodowego od osób fizycznych, zatrudniania osób niepełnosprawnych, czy ochrony danych osobowych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany z punktu widzenia osoby zarządzającej własną firmą.


Ochrona danych osobowych

Zmiany te wynikają z ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa została podpisana przez Prezydenta RP w dniu 18 listopada 2010r., a weszła w życie z dniem 7 marca 2011r. (Dz. U. z 2010r., nr 229, poz. 1497).

W wyniku wprowadzonych zmian sprecyzowano, że zgoda o przechowywaniu i przetwarzaniu danych osobowych może w każdej chwili zostać wycofana przez osobę, której one dotyczą.

Rozszerzono również uprawnienia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych m.in. poprzez nałożenie nań obowiązku zapewnienia wykonania przez zobowiązanych zadań o charakterze pieniężnym, czy zapewnienie możliwości wydawania przez GIODO wystąpień zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych.” – dodaje Tomasz Czerkies, radca prawny ADP Polska.

Doprecyzowano także, że kontrola GIODO może być przeprowadzona po okazaniu imiennego upoważnienia, a jej udaremnienie lub utrudnienie będzie kwalifikowane jako przestępstwo zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia albo pozbawienia wolności.

Ponadto administrator danych zyskał uprawnienie do odmowy udzielenia osobie, której dane dotyczą, informacji, w sytuacji gdy spowodowałoby to m.in.: ujawnienie wiadomości zawierających informacje niejawne, czy istotne naruszenie dóbr osobistych osób, których dane dotyczą lub innych osób.


Obowiązki pracodawcy związane z wydaniem świadectwa pracy

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów Kodeksu pracy (art. 97) – w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, pracodawca jest zobowiązany do niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy. W przypadku nawiązania kolejnej umowy o pracę (bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy), pracodawca wydaje świadectwo pracy jedynie na wniosek pracownika.

Wskutek nowelizacji na pracodawcę został nałożony obowiązek wydania świadectwa pracy potwierdzającego zakończone okresy zatrudnienia na podstawie umów o pracę(na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy) zawartych w okresie 24 miesięcy licząc od daty zawarcia pierwszej umowy. W praktyce oznacza to, że po upływie 24 miesięcy od dnia zatrudnienia pracownika (jeśli jest to zatrudnienie czasowe na podstawie kolejno zawieranych umów), pracodawca – bez wniosku pracownika – będzie zobowiązany do wydania świadectwa pracy potwierdzającego zakończone okresy zatrudnienia.

Ustawodawca przewidział także wyjątki:

– jeżeli umowa zawarta przed upływem 24 miesięcy, ulegnie rozwiązaniu po upływie 24 miesięcy, świadectwo pracy zostanie wydane z dniem rozwiązania tej umowy, a nie z upływem 24 miesięcy;
– pracownik może żądać wydania świadectwa pracy w każdym momencie, zarówno po rozwiązaniu każdej kolejnej umowy o pracę, jak  i po upływie określonego czasu (obejmującego więcej niż jedną umowę). Pracodawca jest wtedy zobowiązany do wydania świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia przez pracownika pisemnego wniosku.
Omawiane przepisy mają zastosowanie do umów o pracę zawartych po dniu wejścia w życie ustawy (21 marca 2011 roku).


Obowiązki pracodawcy związane ze wstępnymi badaniami lekarskimi

W świetle dotychczasowych przepisów nawiązanie kolejnej umowy o pracę, jeżeli między umowami wystąpiła choćby kilkudniowa przerwa, nie zwalniało pracodawcy z obowiązku skierowania pracownika na wstępne badania lekarskie. Obecnie pracodawca nie ma obowiązku skierowania pracownika na wstępne badania lekarskie, o ile przyjmie pracownika do pracy na to samo stanowisko (lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy) na podstawie kolejnej umowy o pracę, jeżeli przerwa między kolejnymi umowami nie przekroczy 30 dni. Należy też podkreślić, że zasady dotyczące badań okresowych i kontrolnych – w tym zasadę, że kontrolne badania lekarskie przeprowadza się, jeżeli choroba pracownika trwa dłużej niż 30 dni –pozostały niezmienione.


Źródło: ADP Polska

1 komentarz
  1. Reply
    Eric 20 lutego 2012 at 21:55

    Tym bzedairj, ze przepisy prawa pracy zmieniaja sie dosyc czesto, a zmiany te nie zawsze sa przemyslane (pisalem o tym przy okazji nowych zasad wydawania swiadectw pracy).

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0