W nawiązaniu do niedawnego artykułu o przewadze inteligencji emocjonalnej nad inteligencją logiczno-matematyczną, warto zapoznać się z wynikami nowego badania przeprowadzonego na zlecenie CareerBuilder*. Wynika z niego, że 34% pracodawców przykłada w trakcie rekrutacji większą wagę do inteligencji emocjonalnej, niż logicznej. Większość z nich (71%) ceni bardziej inteligencję emocjonalną niż iloraz inteligencji także u obecnych pracowników.
Co ciekawe aż 59% pracodawców nie zatrudniłoby kandydatów o wyższym ilorazie inteligencji, ale bez wystarczającej inteligencji emocjonalnej. Z kolei 75% respondentów przy rozpatrywaniu awansu chętniej wzięłoby pod uwagę osobę o wysokiej inteligencji emocjonalnej niż o wysokim ilorazie inteligencji.
Co daje inteligencja emocjonalna?
Jak się okazuje, ważną rolę w wypracowaniu takiego stanowiska u większości zatrudniających ma coraz bardziej konkurencyjny rynek pracy. Wymusza on na pracodawcy dokonanie głębszej analizy niemierzalnych cech potencjalnego pracownika. Potrzeba logicznego myślenia, kompetencje techniczne są także ważne, jednak, gdy istnieje potrzeba zatrudnienia, czy awansu na wyższe stanowisko, umiejętność nawiązywania odpowiednich relacji międzyludzkich odgrywa kluczową rolę. Pracodawcy stawiają na ludzi, którzy w stresujących momentach potrafią z pełną odpowiedzialnością podejmować czasem trudne, ale efektywne decyzje. Co jeszcze ważniejsze posiadają umiejętność empatii.
Dlaczego inteligencja emocjonalna jest ważniejsza niż logiczno – matematyczna?
Pracodawcy biorący udział w badaniu byli zdania, że inteligencja emocjonalna jest ważniejsza ponieważ dzięki niej:
• pracownicy zachowują spokój nawet podczas silnej presji;
• przeważnie wiedzą jak odpowiednio rozwiązać konflikt;
• są empatycznie nastawieni do reszty współpracowników;
• mają tendencję do podejmowania przemyślanych decyzji.
Jak zauważyć inteligencję emocjonalną?
Respondenci biorący udział w badaniu uznali, że oceniają stopień inteligencji emocjonalnej obserwując różnorodne zachowania i cechy charakteru swoich podwładnych, bądź kandydatów. Ich zdaniem osoby o rozwiniętej inteligencji emocjonalnej wyróżniają się:
• radzeniem sobie z pracą pod presją czasu;
• przyznawaniem się do błędów i wyciąganiem z nich wniosków;
• w większym stopniu słuchaniem, niż mówieniem;
• dobrym przyjmowaniem krytyki;
• radzeniem sobie ze swoimi emocjami.
* Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Harris Interactive na zlecenie CareerBuilder na próbie 2 662 HR Menedżerów w okresie 19 maja do 8 czerwca 2011 r.
Źródło: CareerBuilder