Dyrektorzy finansowi (CFO) spędzają coraz więcej czasu na działaniach w obszarach, które tradycyjnie nie znajdowały się w ich kompetencjach. Jednym z obszarów szczególnej ekspansji jest HR. Do takich wniosków prowadzi badanie zrealizowane wśród amerykańskich CFO na zlecenie firmy Robert Half International*.
W jakich obszarach zwiększa się rola CFO?
Zdaniem 27% badanych na przestrzeni ostatnich trzech lat zwiększeniu uległo ich zaangażowanie w obszar produkcji. Na drugim miejscu znalazł się HR (19%), a na kolejnych:
– marketing (17%),
– IT (15%)
– sprzedaż (6%).
Liderzy finansowi coraz bardziej angażują się w różne obszary organizacji w celu zapewnienia finansowej kontroli, ponieważ kontrolowanie wydatków jest obecnie szczególnie ważną kwestią. Jedynie 15% CFO uważa, że ich rola w ciągu ostatnich kliku lat nie uległa zmianie.
Największe wyzwania wobec firm
W badaniu zidentyfikowano również 3 największe wyzwania, z jakimi obecnie muszą zmierzyć się firmy. Dyrektorzy finansowi zwrócili szczególną uwagę na:
1. rosnące koszty opieki medycznej,
2. konieczność kontrolowania wydatków i zwiększania zysków organizacji,
3. dbanie o morale i motywację pracowników.
Z perspektywy HR najistotniejszy jest punkt trzeci, czyli konieczność dbania o morale pracowników i zwiększanie ich motywacji do pracy. Z innego badania zrealizowanego przez Half International wynika, że prawie połowa pracowników (40%) jest bardziej skłonna szukać możliwości rozwoju u innego niż dotychczasowy pracodawcy, natomiast 31% łączy swoje plany zawodowe z dotychczasowym miejscem pracy**.
Rosnące ryzyko straty lojalnych pracowników może wymóc na pracodawcach zacieśnianie więzi z najbardziej kluczowymi członkami załogi. CFO zapytani o dodatkowe korzyści, jakie ich firmy planują zaoferować w celu zwiększenia motywacji pracowników i ich retencji wymienili m.in. :
– możliwości szkolenia i rozwoju (29%),
– elastyczny czas pracy lub pracę zdalną (24%),
– mentoring (24%).
Na dalszych miejscach znalazły się m.in. refundowane posiłki lub dopłaty do posiłków (11%), świadczenia takie jak: opieka nad dzieckiem, sprzątanie, karnety sportowe (11%), dopłaty do przejazdów oraz urlopy sabbatical (8%).
——————–
* W badaniu zrealizowanym w 2011 roku uczestniczyło 1 400 dyrektorów finansowych z amerykańskich firm (zatrudniających minimum 20 pracowników)
** Badanie zrealizowano online na próbie 1 453 pracowników w USA w 2010 roku.
Źródło: Robert Half International