Sieci społeczne w rekrutacji

Interesujących informacji na temat postrzegania roli sieci społecznych w procesie rekrutacji dostarcza raport z Jobvite Social Recruiting Survey 2011. Raport jest podsumowaniem badania zrealizowanego w maju i czerwcu bieżącego roku w USA.


Wynika z niego, że:

– około połowa pracodawców (55%)  zamierza zwiększyć wydatki na programy referencyjne, strony kariera oraz bezpośrednie poszukiwanie kandydatów,

– zaledwie 16% pracodawców planuje zwiększyć wydatki na działania rekrutacyjne na portalach pracy,

– jedna trzecia pracodawców planuje zmniejszyć wydatki na działania na portalach pracy oraz outsourcing procesów rekrutacyjnych,

referencje, direct search oraz sieci kontaktów społecznych są najlepiej ocenianymi pod względem jakości źródłami kandydatów.


Stosowanie social media w rekrutacji

Obecnie 80% pracodawców wykorzystuje sieci społeczne lub media społecznościowe do celów rekrutacyjnych, co stanowi wzrost w stosunku do 2009 roku o 13,7%, a ponad połowa (63,6%) respondentów wypowiedziała się, że rekrutacja z wykorzystaniem sieci społecznych zakończyła się sukcesem. Największą skuteczność wśród portali społecznościowych osiągnął LinkedIn (94,5%). W przypadku Facebooka było to 24,2%, a Twittera – 15,9%.

Zaledwie o 0,7% (do 55,3%) od ubiegłego roku wzrosło wykorzystanie Facebooka przez pracodawców w celu rekrutacji. Nie lepiej jest z Twitterem – korzysta z niego ok. 47% pracodawców (wzrost o 1,8%). Zdecydowanie więcej firm preferuje rekrutację poprzez LinkedIn (ok. 87%), w stosunku do zeszłego roku zainteresowanie serwisem wzrosło o 8,3%. Dużo mniejszą popularnością cieszą się blogi (16%) i serwis You Tube (12%).



Ponad połowa (64%) badanych prowadzi działania rekrutacyjne na dwóch mediów społecznościowych, a 40% korzysta z minimum trzech mediów.

Sprawdzanie profili kandydatów

Około 45% respondentów zawsze sprawdza profile kandydatów w portalach społecznościowych, sporadycznie robi to 29% respondentów, około 13 czyni to tylko w sytuacji, gdy kandydat sam zaprasza do zapoznania się z jego profilem. Tylko 13% respondentów nie podejmuje tego typu działań.


Walka o najlepszych kandydatów

Większość respondentów (77%) uważa, że walka o talenty ulegnie w bieżącym roku nasileniu. Obecnie już prawie połowa pracodawców (46,7%) pozyskuje pracowników od konkurencji. Pracodawcy wykorzystują różne sposoby wyróżnienia się. Należą do nich m.in. rekrutacja pasywnych kandydatów, atrakcyjniejsze świadczenia pozapłacowe, elastyczny czas pracy, wyższe wynagrodzenie, możliwość pracy zdalnej, a także szybszy przebieg procesu rekrutacji.



Najlepsze narzędzia rekrutacji

Respondenci mieli za zadanie określenie skuteczności różnych sposobów pozyskiwania pracowników w 1-10 punktowej skali. Ich zdaniem do najskuteczniejszych należą referencje (8,6 pkt) i  transfery wewnętrzne (8,2 pkt). Niższe wyniki osiągnęły: direct sourcing (7,8 pkt), portale społecznościowe (7,0 pkt), strony kariera (6,8 pkt), outsourcing procesu rekrutacji (6,4 pkt), rekrutacja na uczelniach (6,4 pkt) i portale pracy (6,1 pkt).

Do korzyści wynikających z wykorzystywania programów referencyjnych należą m.in.:

– lepsze dopasowanie potencjalnego pracownika do kultury organizacyjnej,

– krótszy czas realizacji procesu rekrutacji,

– niższe koszty pozyskania pracownika,

– większe zadowolenie menedżerów z nowych pracowników.


—————————————-
Badanie Jobvite Social Survey Recruiting 2011 przeprowadzono w trybie online w okresie maj – czerwiec 2011 r. Wzięło w nim udział 800 respondentów z USA.

Źródło: Jobvite Social Recruiting Survey 2011

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0