Polscy studenci najbardziej cenią pracodawców, których cechuje finansowa stabilność oraz dynamiczny rozwój – zgodnie z wynikami badania Universum Student Survey 2011. Wśród swoich wymarzonych pracodawców pracodawców studenci wymieniają takie firmy, które potrafią umiejętnie łączyć te pozornie sprzeczne ze sobą wartości.
W tegorocznej edycji badania Universum Student Survey wzięło udział ponad 15 300 studentów ze 100 najważniejszych uczelni w kraju. Respondentów zapytano o ich oczekiwania związane z karierą zawodową oraz o postrzeganie firm działających na polskim rynku jako potencjalnych pracodawców. W oparciu o wyniki badania powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według studentów, w pięciu kategoriach: biznes, inżynieria, IT, nauki ścisłe, nauki humanistyczne.
Pracodawca idealny, pracodawca uniwersalny
Do „wielkich wygranych” tegorocznego rankingu Idealny Pracodawca zaliczyć można TVN, L’Oréal oraz Google – te firmy są notowane bardzo wysoko przez studentów różnych kierunków. Tytuł „pracodawcy uniwersalnego” z pewnością należy się TVN – liderowi według studentów kierunków biznesowych i humanistycznych, cenionemu także na wydziałach IT (10. miejsce) i nauk ścisłych (9. miejsce). Podobnie rzecz się ma z Google (1. miejsce w IT, 4. w biznesie, 6. w naukach humanistycznych) i firmą L’Oréal (1. miejsce w naukach ścisłych, 3. w biznesie, 5. w naukach humanistycznych).
– Bardzo często firmy zyskują dodatkowe punkty wśród studentów dzięki swoim znanym produktom, ułatwia to pozyskanie do firmy młodych talentów. Duże organizacje zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin, posiadających różny zakres kompetencji. Oczywiste jest na przykład, że firma produkująca sprzęt komputerowy nie poszukuje wyłącznie informatyków. Stąd tak duże znaczenie ma odpowiednia komunikacja skierowana do studentów z różnych kierunków – mówi Anna Macnar, Country Manager Universum Polska.
Praca na bank
Ranking Idealny Pracodawca 2011 odnotowuje wyraźny wzrost pozycji banków jako idealnego miejsca pracy dla polskich studentów. Po fali zawirowań kryzysowych banki powoli odzyskują zaufanie, nie tylko jako instytucje finansowe, ale także jako pracodawcy. Tendencję tę zaobserwować można w wypowiedziach studentów kierunków biznesowych – ING Bank Śląski oraz Bank Zachodni WBK podskoczyły aż o 7 oczek w stosunku do ubiegłego roku (kolejno: z 21. na 14. miejsce oraz z 23. na 16. miejsce), zaś PKO Bank Polski i Bank PeKaO S.A. odnotowały wzrost o 5 oczek (kolejno: z 14. na 9. miejsce oraz z 27. na 22. miejsce).
Wśród innych trendów wykazanych przez Universum Student Survey wymienić można także osłabienie pozycji firmy z branży elektronicznej, na przykład: Samsung Electronics – spadek o 14 pozycji w kategorii Nauki Ścisłe, LG Electronics – 21 pozycji w kategorii Inżynieria, Electrolux –16 pozycji w kategorii Biznes. Być może, polscy studenci bardziej utożsamiają te firmy z innowacyjnymi produktami niż ze stabilnym zatrudnieniem, które jest obecnie najważniejszym dla nich celem zawodowym.
Przyczyna sukcesu firm, które od lat cieszą się dużą sympatią studentów jako idealni pracodawcy, leży w umiejętnym pogodzeniu stabilności oraz inspirującej, motywującej do rozwoju pracy. Studenci cenią sobie te firmy, które wprowadzają na rynek atrakcyjne produkty, jednak to nie wystarczy, by postrzegali je jako idealnego pracodawcę. Pełnię sukcesu gwarantuje dopiero połączenie innowacyjności z silną, prestiżową marką oraz odpowiednim zapleczem finansowym.
Ranking Idealny Pracodawca 2011 w poszczególnych kategoriach
Źródło: employerbrandingtoday.com