Jabłko Apple’a kusi coraz bardziej

Prawie 56 tys. pracodawców w  oczach 22 tys. studentów – Universum przedstawia ranking 100 Idealnych Pracodawców w Europie: Apple pokonało Google, L’Oréal na 3. miejscu w rankingu studentów kierunków biznesowych – Universum opublikowało wyniki europejskiego badania na temat wizerunku pracodawcy. Google jest na pierwszym miejscu wśród inżynierów, przed BMW oraz Apple.

Firma Universum co roku tworzy ranking Idealnych Pracodawców – Universum Top 100 na podstawie wskazań studentów najlepszych uczelni w całej Europie, który jest odzwierciedleniem atrakcyjności marki pracodawcy na europejskim rynku rekrutacyjnym.

Google jest także „pracodawcą z wyboru” dla studentów kierunków ścisłych, humanistycznych oraz IT. Jednakże Google’owi rośnie silny konkurent – firma Apple zajęła 2. miejsce w prawie wszystkich kategoriach, wyłączając IT oraz Inżynierię (3. i 4. miejsce w tych kategoriach). Google po raz pierwszy pojawił się w rankingach w 2007 roku, a dwa lata później dołączył Apple. Odtąd te dwie organizacje walczą o rolę lidera w zakresie działań employer branding. Apple pokonało rywala pod względem innowacji, podejścia do produktów i usług oraz „inspirującymi metodami zarządzania”. Google natomiast kojarzy się przede wszystkim z dobrą reputacją oraz z kreatywnym i dynamicznym środowiskiem pracy. To pochodna filozofii korporacyjnej, według której najwyraźniej stara się działać Google: „możemy zarabiać pieniądze bez czynienia zła”. Przypomniały o niej ostatnio media na całym świecie w związku z niezgodą Google na cenzurę w internecie nałożoną przez chińskie władze. Mimo, że obie firmy są godnymi siebie przeciwnikami, jabłko Apple`a staje się coraz smaczniejsze dla studentów w Europie. Zapewne niemałą rolę odgrywa w tej walce iPhone i iPod, które urastają wręcz do symboli młodego pokolenia.

– Innowacyjność to klucz do sukcesu, jeżeli mówimy o atrakcyjnym wizerunku pracodawcy. Od kilku lat ten trend wciąż się nasila. Dlatego Google i Apple zajmują czołowe miejsca. Są widoczni wszędzie. Google w wirtualnym świecie, a Apple na ulicach naszych miast dzięki swoim produktom iPhone’owi, iPodowi oraz iPadowi – podsumowuje Michał Kalinowski, CEO Universum Global.

Z czym kojarzą się “pracodawcy z wyboru”, którzy zajęli czołowe miejsca w rankingu Universum Top 100? – Idealnymi Pracodawcami dla studentów ekonomii, finansów czy zarządzania są te organizacje, które kojarzą się studentom z dobrym wynagrodzeniem i rozwojem zawodowym. Studenci stawiają na Boston Consulting Group, ponieważ praca w tej organizacji oznacza dla nich pracę pełną wyzwań, silną pozycję w CV i atrakcyjne wynagrodzenie. Natomiast jeżeli młodzi Europejczycy chcą pracować w McKinsey and Company, to dlatego, że oczekują tam różnorodności w powierzonych im obowiązkach – komentuje Anny Macnar, Country Director Universum Polska.

W odróżnieniu od rankingu stworzonego przez przyszłych ekonomistów i inżynierów, ranking idealnych pracodawców inżynierów bardzo się zmienił. Cała branża motoryzacyjna straciła swoją mocną pozycję z poprzednich lat, a firmy, takie jak BMW, Audi, Porsche, Ferrari, Toyota, Damiler czy Volvo, spadły o parę miejsc w rankingu. Wyjątkiem jest jedynie Volkswagen, któremu udało się polepszyć wynik o 3 pozycje i zajmuje teraz miejsce 17. – Dla studentów kierunków inżynieryjnych firmy motoryzacyjne były przez lata najbardziej atrakcyjnymi pracodawcami. W tym roku doszły do głosu nowe gwiazdy – Google oraz Apple i wypchnęły z pierwszej piątki te prestiżowe i tak atrakcyjne do tej pory firmy samochodowe. – mówi Anna Macnar. Porsche zajmował w poprzednim rankingu miejsce 2., teraz jest na 6. Audi był na 3., by spaść na 4. w tym roku. Natomiast Ferrari, które poprzednio zajmowało miejsce 5., teraz jest na 9., a BMW straciło swoje 1. miejsce na rzecz Google i jest obecnie na 2. pozycji.

Podczas gdy studenci kierunków biznesowych i inżynieryjnych zmieniają swoje preferencje co do idealnego pracodawcy, ranking studentów kierunków informatycznych pozostaje spójny z wynikami ubiegłorocznymi. Firmy z pierwszej piątki pozostały niezagrożone: Google (miejsce 1.), Microsoft (2.), IBM (3.), Apple (4.) i Intel (5.). Microsoft i IBM są bezprzecznie najskuteczniejsi w przyciąganiu studentów kierunków informatycznych w całej Europie. Z kolei sam Microsoft jest również firmą, która przemawia do studentów kierunków humanistycznych, w ich rankingu pojawia się na miejscu 7. Ranking studentów informatyki pokazuje, że wolą oni zdecydowanie pracodawców ze ścisłego sektora IT.

Podobnie jest w przypadku rankingu tworzonego głosami studentów kierunków ścisłych, farmaceutycznych i  medycznych. Firmy farmaceutyczne wypełniły w tym rankingu pierwszą dziesiątkę: Bayer (miejsce 3.), GlaxoSmithKline (4.), Novartis (5.), Pfizer (6.) i Roche (7.).  Studenci kierunków humanistycznych są natomiast najbardziej zróżnicowani w swoich wyborach. W ich rankingu znalazły się firmy z nieomal wszystkich branż: L’Oréal (miejsce 3.), IKEA (4.), Coca-Cola (5.), Nestlé (6.), Sony (8.), European Central Bank (9.) i LVMH (właściciel takich marek jak: Kenzo, Dior, Louis Vitton, Sephora itp.) (10.).

Bez względu na recesję, studentom w Europie nadal najbardziej zależy na równowadze pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Umiejętność zapewnienia tej równowagi jest najbardziej atrakcyjną cechą, jaką pracodawca może się pochwalić. Na drugim miejscu najważniejszych celów zawodowych studenci stawiają wyzwania intelektualne. Trzecie miejsce według studentów kierunków biznesowych przypada możliwości rozwoju międzynarodowej kariery a według studentów kierunków inżynieryjnych – stabilności zatrudnienia. –

Cele zawodowe europejskich studentów są raczej stałe na przestrzeni ostatnich 3 lat. Występują oczywiście różnice pomiędzy poszczególnymi krajami i tak w Polsce na pierwszych trzech miejscach są: specjalizacja branżowa (zostanie specjalistą w danej dziedzinie), stabilność zatrudnienia a dopiero na trzecim – równowaga pomiędzy karierą a życiem prywatnym – mówi Michał Kalinowski.

Zastanawia jedynie fakt, że pracodawcy uznani za idealnych (za wyjątkiem Google) nie są kojarzeni przez tych samych studentów jako firmy promujące równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Firma, która według studentów inżynierii i ekonomii umożliwia osiągnięcie tego celu i jednocześnie została uznana za idealnego pracodawcę, zajęła w ich rankingach odpowiednio dopiero 56 i 99 miejsce. Tą organizacją jest EDF – lider na rynku energii. Zatem pomimo tego, że studenci chcą osiągnąć tzw. work-life balance, zachowanie tej równowagi nie jest jedynym czynnikiem przesądzającym o atrakcyjności danego pracodawcy.
Choć Google i Apple zdominował rankingi w głównej mierze dzięki swoim produktom i usługom, firmy audytowe, consultingowe czy banki inwestycyjne, oferujące pracę pełną wyzwań, różnorodnych projektów, wysokie wynagrodzenie oraz szansę na awans w przyszłości, pozostają nadal bardzo atrakcyjne dla swoich docelowych grup studentów – podkreśla Anna Macnar.

Pierwsza dziesiątka idealnych pracodawców w Europie według kategorii kierunków studiów:

Biznes: 1. Apple, 2. Google, 3. L’Oréal, 4. McKinsey & Company, 5. The Boston Consulting Group, 6. The Coca-Cola Company, 7. PricewaterhouseCoopers, 8. Ernst & Young, 9. LVMH, 10. Goldman Sachs

Inżynieria: 1. Google, 2. BMW, 3.Apple, 4. Audi, 5. Siemens, 6. Porsche, 7. EADS, 8. Boeing,9. Ferrari, 10. Shell
IT: 1.Google, 2. Microsoft, 3. IBM, 4. Apple, 5. Intel, 6. Nokia, 7. Cisco Systems, 8. Oracle,  9. Sony, 10. Accenture

Nauki ścisłe / Medycyna i farmacja: 1. Google, 2. Apple, 3. Bayer, 4. GlaxoSmithKline, 5. Novartis, 6. Pfizer, 7. Roche, 8. Microsoft, 9. Nestlé, 10. L’Oréal

Nauki humanistyczne: 1. Google, 2. Apple, 3. L’Oréal, 4. IKEA, 5. The Coca-Cola Company, 6. Nestlé, 7. Microsoft, 8. Sony, 9 European Central Bank, 10. LVMH

Europejski ranking Universum Top 100 – Idealny Pracodawca
Wyniki zostały stworzone na podstawie odpowiedzi uzyskanych od 21 166 studentów 100 najlepszych europejskich uczelni studiujących na kierunkach pogrupowanych w następujące kategorie: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki Humanistyczne, Nauki Ścisłe, Medycyna i Farmacja. Studenci ocenili pracodawców w sumie 55 596 razy. Każdy badany otrzymywał listę od 100 do 130 regionalnych i międzynarodowych firm, nominowanych w pełni niezależny, ustrukturyzowany sposób, który uniemożliwia firmom wpływ na ich pozycję w rankingu. Respondenci typują te organizacje, w których chcieliby pracować. Spośród pracodawców uznanych za interesujących na tyle, by złożyć aplikację, wybieranych jest pięciu Idealnych. Ranking Universum Top 100 jest miernikiem poziomu atrakcyjności pracodawcy na rynku pracy. Badanie było przeprowadzane w okresie od listopada 2009 r. do marca 2010 r.

O Universum
Universum to światowy lider w zakresie działań employer branding na całym świecie. Od 20 lat jest zaufanym partnerem ponad 1200 firm, wliczając większość prestiżowych firm z rankingu Fortune 500. Zintegrowany proces tworzenia Model EB jest podstawą portfolio Universum: badań, strategicznych konsultacji oraz kanałów mediowych. Coroczne badania Universum przeprowadzane są wśród 300 tys. studentów i 80 tys. młodych profesjonalistów w 28 krajach.  

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0