Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi cz.1

Przypominasz sobie pytanie, które skłoniło cię do myślenia o rzeczach ważnych? Szybko zauważyłeś, że to jest jedno z tych pytań, które przesuwa twoje myślenie na inne tory, na inny poziom. Zabrało Cię na poszukiwania odpowiedzi w całkiem nowe terytoria. A odpowiedź na nie w jakimś sensie zmieniła twoje życie, pracę, firmę.

Mocne pytania prowadzą nas do odpowiedzi poprzez świadomość swojego głębokiego celu. Otwierają drzwi wewnętrznego uczenia się. Dają często możliwość przekroczenia swoich obaw i ograniczających przekonań. Umożliwiają dokonanie wglądów i rozwiązań.

Wyobraź sobie, że potrafisz budować relacje z ludźmi oparte na zaufaniu i wspieraniu ludzi, tak by osiągali swoje szczyty. Że potrafisz od razu uderzać w sedno sprawy, definiować motywujące rezultaty i łączyć ludzi ze  źródłem ich pasji i energii. Wyobraź sobie , że potrafisz podnieść wyniki całego zespołu podczas jednej rozmowy. Że potrafisz przedefinować co jest możliwe do osiągnięcia, zainspirować ludzi do działania i wytworzyć niesamowite rezultaty. Wyobraź sobie, że potrafisz asystować swoim ludziom w utrzymywaniu koncentracji i produktywności w obliczu wszystkiego co się może zdarzyć. Wyobraź sobie, że potrafisz wytworzyć silne zaangażowanie i wspierać ludzi by osiągali rezultaty na nieosiągalnym wcześniej poziomie. Wyobraź sobie że potrafisz ciągle rozwijać siebie i swój zespół… Jak myślisz co by się stało, jeżeli byłoby to możliwe?

Niesamowite jest to jak zmienia się funkcjonowanie ludzi, kiedy uświadomią sobie czego tak naprawdę pragną w pracy i w życiu.  Jeżeli chcesz stać się świetnym managerem i liderem zacznij zadawać ważne, mocne pytania. Pytania zrobią to co mają zrobić. Przemiana nastąpi trakcie ciszy po zadaniu pytania.


Monologowanie

Jakoś tak się wydarzyło, że w naszej kulturze dominuje raczej mówienie niż pytanie. W paradygmacie polecania i kontroli, „Wielki Szef” mówi ludziom co robić, kiedy to robić i jak to robić. Ludzie, którzy są zarządzani przez takiego szefa, raczej nigdy nie uwierzą w swoje siły i nigdy nie będą się czuli na tyle wzmocnieni, żeby inicjować swoje własne działania po swojemu. W takich środowiskach podejmowanie ryzyka  jest „aktem personalnego podejmowania ryzyka”, ponieważ organizacyjne i polityczne konsekwencje popełnienia błędu czy wystawania poza szereg, mogą być bardzo duże. Może się to zakończyć tym, że dany człowiek będzie stał sam i w dodatku poza firmą czy poza zespołem. Reguły, procedury firmy, biurokratyczne wymagania, styl zarządzania oparty na polecaniu i kontrolowaniu, i styl komunikowania oparty na mówieniu może kreować, tworzyć stabilność, przewidywalność i uniformizm, ale na pewno nie przyniesie głębszego zaangażowania czy kreatywnego rozwiązywania problemów. Lepszym sposobem na uzyskanie tego ostatniego jest nauczenie się zadawania inteligentnych pytań. Można by zadać pytanie: Po co uczyć się zadawania pytań? Ponieważ jest to efektywny sposób działania, dlatego że zaspakaja kilka ważnych potrzeb zarówno coacha jak i coachowanego, zarówno managera jak i pracownika:

–  poprzez zadawanie pytań, pokazujesz chęć, żeby usłyszeć odpowiedź

–  dzięki zadawaniu pytań, okazujesz szacunek drugiej osobie,

–  pytania pomagają ludziom odkryć ich własne odpowiedzi, a nie czekać na opinię eksperta czy „Wielkiego Szefa”,

–  pytania klaryfikują kierunek, cel, oczekiwania, które są warunkami koniecznymi, żeby wytworzyć zaangażowanie wśród ludzi,

–  zadawanie pytań wzmacnia ilość pomysłów, które mają  ludzie, ich wkład, rekomendacje co tworzy znacząco wyższy poziom uczestnictwa i zaangażowania w wykonanie zadań,

–  pytania pomagają ludziom zrozumieć ich rolę w tym jak problem powstał i osiągnąć lepsze rezultaty,

–  pytania uczą ludzi myśleć, myśleć też o ich procesie myślenia,

–  pytania koncentrują uwagę ludzi na przyszłości, a nie na przeszłości, koncentrują ludzi na odkrywaniu rozwiązań, a nie na  wzmacnianiu problemu.

Prowadzony zwyczajowo przez niektórych managerów monolog raczej zamyka przepływ pomysłów, raczej zachęca do tego, żeby uczestnik rozmowy  się samoochraniał. Natomiast zadawanie ludziom pytań, bardziej ich otwiera, stymuluje ich uczenie, ich twórczość, ich kreatywność i rozumienie. Pozwala ludziom też na to, żeby dochodzili do swoich rozwiązań, do swoich pomysłów.

c.d.n.

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled