Psychometria – ponieważ trudno jest zobaczyć samego siebie bez odbicia w lustrze…

Testy psychometryczne zdobywają coraz większa popularność nie tylko w centrach oceny kandydatów, ale także w dziedzinach coachingu, mentoringu, szkoleniach menadżerskich, działaniach Human Resources, czyli wszędzie tam, gdzie nacisk jest położony na rozwój osobisty. Coraz więcej pracowników podejmuje się, z własnej inicjatywy, zdobywania informacji jak poprawić efektywność swojej pracy, jakość życia, polepszyć komunikację z ludźmi czy reakcję na stres. Wielu z nas zastanawiając się nad swoimi silniejszymi stronami i tymi wymagającymi pracy, szuka punktu wyjściowego, gdzie zacząć, na czym się skupić, co zrobić by osiągnął sukces w pracy.

Przede wszystkim szukamy obiektywnej oceny, która w sposób konstruktywny zmotywuje nas do zmiany, zmiany na lepsze. W odpowiedzi na nasze poszukiwania, psychometria oferuje szereg testów i kwestionariuszy, skonstruowanych na podstawie teorii psychologicznych, badao popartych statystyką oraz empiryczną pracą psychologów.
Liczne badania wskazują, że ważnym elementem testów jest świadomość samego siebie, czyli swoich predyspozycji, emocji, podejścia, ponieważ my sami najlepiej potrafimy ocenić własną osobowość. Należy pamiętać, że test lub kwestionariusz bazuje swoje stwierdzenia na naszych odpowiedziach na poszczególne pytania. Niekiedy pytania te mogą wydawad się dziwne, mające małe odniesienie do tego, czego się spodziewaliśmy. Jednak te pytania skonstruowane są, aby zbadad poszczególny koncept, tak żeby wypełniający nie zorientował się, czemu one mogą służyć. Jedynie w taki sposób można zagwarantować, że odpowiedzi są wybierane odruchowo i odzwierciedlają naturalne aspekty osobowościowe badanego.

Jakie testy wybierać, czym się sugerować? Pierwszą rzeczą jest upewnienie się, że osoba dystrybuująca testy ma odpowiednią licencję na udostępnianie testów, jest przeszkolona w administrowaniu i interpretowaniu wyników. Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad celem testu, ściślej mówiąc, w czym test ma nam pomoc – zrozumieniu samych siebie, różnic międzyludzkich, wpływania na innych, motywowania siebie lub innych, zbadania predyspozycji menadżerskich, rozwijaniu kompetencji przywódczych, badaniu odporności psychicznej czy stylu przywódczego. Znaczące jest to zarówno w indywidualnym aspekcie, jaki i przy selekcji, rekrutacji czy szkoleniu pracowników. Odpowiednie badania, artykuły na temat testu pozwolą nam na dogłębne zrozumienie tego, co testy mierzą i zaznajomią nas z szerokim wachlarzem zastosowań.

Pocieszający jest fakt, że coraz więcej zagranicznych organizacji decyduje się na dystrybucję testów na terenie Polski. Konsultanci, coachowie, rekruterzy doszkalają swoje umiejętności zdobywając licencje na zachodnim rynku. Wśród rozpowszechnionych testów, swoją wiarygodnością i użytecznością wyróżniają się:
MBTI – kwestionariusz osobowościowy, badający naturalne predyspozycje w podejściu do świata, informacji, decyzji a także ukazujący różnice międzyludzkie w pozytywnym świetle;
16PF – test przedstawiający dogłębną analizę 16 aspektów osobowościowych;
MTQ48 – test, który zdobył wielką popularnośd na brytyjskim rynku wśród biznesmenów, sportowców a także w obszarze edukacji, bada odpornośd psychiczną, jak radzimy sobie ze stresem, presją oraz z wyzwaniami;
Pario Executive – test badający liderskie/przywódcze kompetencje;
ILM72 – wskaźnik stylu przywódczego, korzyści i zagrożeo wynikających z poszczególnego podejścia.

Pario Solutions jest licencjonowanym i akredytowanym dystrybutorem testów psychometrycznych. Więcej informacji na www.pario.pl. Kontakt mailowy: info@pario.pl.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0