Co piąty pracownik pracował za granicą

Coraz więcej Polaków, którzy wracają z emigracji zarobkowej do kraju znajduje pracę w firmach sektora SSC/BPO (Shared Service Center/Business Process Outsourcing). Z sondy, którą pod koniec marca przeprowadził Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) wynika, że 7-10% pracowników zatrudnionych w centrum HP we Wrocławiu w 2009 r. to osoby z międzynarodowym doświadczeniem. W łódzkiej firmie Infosys – nawet 20%. Podobnie jest w centrum UBS w Krakowie i w innych centrach usług zrzeszonych w ABSL.

Cenny pracownik – emigrant

Według raportu KPMG, dotyczącego elastyczności na rynku pracy, aż 1/3 badanych firm wskazuje na niedobór specjalistów i kadry technicznej na polskim rynku pracy. Popyt na wykwalifikowanych pracowników, znających języki obce i posiadających międzynarodowe doświadczenie zgłaszają m.in. firmy SSC/BPO. Na zatrudnienie mogą liczyć również Ci, którzy nie mają bezpośredniego doświadczenia związanego z procesami biznesowymi, ale znają dobrze język i nauczyli się poruszać w międzynarodowym środowisku. W ciągu 2-3 najbliższych lat, w samym tylko sektorze centrów usług wspólnych i outsourcingu procesów biznesowych liczba pracowników ma przekroczyć 70 tys., czyli ok. 75% więcej niż teraz.

7- 10% zatrudnionych w centrum HP we Wrocławiu to pracownicy, którzy powrócili z emigracji. Średnio około 15% osób, które do nas aplikują, przebywa obecnie za granicą, ale deklaruje chęć powrotu do Polski – wyjaśnia Jacek Levernes, Prezes HP Global Business Center we Wrocławiu i Dyrektor Zarządzający Global Business Services EMEA oraz Prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). – Świadczy to o tym, że Polska staje się atrakcyjną lokalizacją pod względem zarobków i możliwości rozwoju – dodaje.

Podobnie sytuacja wygląda w innych centrach usług SSC/BPO. W Capgemini w Krakowie i Katowicach 6% to pracownicy z międzynarodowym doświadczeniem, którzy zostali zatrudnieni w 2009 r. W centrum UBS w Krakowie, aż 20% specjalistów zatrudnionych w ubiegłym roku to pracownicy, którzy wrócili do Polski m.in. z Anglii, Szkocji i Irlandii. Tam często pracowali poniżej swoich kwalifikacji, tu mogą pracować przy projektach z zakresu IT, konsultingu czy księgowości. Podobnie w łódzkim centrum usług Infosys, specjalizującym się w outsourcingu usług finansowo-księgowych, gdzie co piąty zatrudniony w 2009 r., pracował wcześniej za granicą.

Polska może niedługo zacząć konkurować swoim rynkiem pracy z takimi europejskimi centrami biznesowymi jak Londyn czy Paryż, przełamując w ten sposób stereotyp, że nie można tu robić kariery. Już teraz jesteśmy nazywani europejskim zapleczem coraz bardziej zaawansowanych procesów typu back-office, zatrudniającym najwyższej klasy specjalistów, znających języki obce, posiadających certyfikaty, na przykład ACCA czy tytuł MBA – wyjaśnia Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Poland, Członek Zarządu ABSL.

Koniec brain drain?

Według TNS OBOP, 20% Polaków pracowało kiedyś za granicą, a 12% nadal rozważa taką możliwość. Szacuje się, że dwa lata temu w Wielkiej Brytanii, jednym z najpopularniejszych krajów docelowych emigracji zarobkowej, przebywało ok. 690 tysięcy Polaków. Dziś, po raz pierwszy od 4 lat, liczba wracających do kraju jest większa niż tych, którzy wyjeżdżają na Wyspy. Pod koniec 2009 r. liczba polskich pracowników zmniejszyła się tam o 18% w porównaniu rok do roku. Słaby funt i umacniająca się złotówka sprawiły, że to praca nad Wisłą staje się coraz bardziej opłacalna. W przeliczeniu na polską walutę, średnio zarobki na Wyspach są o 30% niższe niż rok wcześniej.

Dla wielu firm sektora SSC/BPO, skupionych na zatrudnianiu wysokiej klasy specjalistów, nie oznacza to wprawdzie końca problemu z luką talentów. Podobnie jak parę lat temu również dzisiaj zjawisko brain drain, czyli odpływu najbardziej uzdolnionych pracowników na Zachód, może poważnie hamować rozwój biznesu. Jest jednak szansa, że nowe inwestycje, dynamika gospodarki i warunki rozwoju zawodowego będą skłaniać najlepszych do powrotu. Dziś lokalne firmy oferują znacznie więcej niż tylko dobre zarobki czy bogaty pakiet socjalny. Przejrzysta ścieżka kariery, ambitne projekty, realizowane z liderami branży to wartość dodana pracy w polskich centrach usług.


Autor: Biuro Prasowe ABSL

Źródło: qbusiness.pl



Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0