Refleksje coacha: wszystkie drogi prowadzą do coachingu…, czyli manager – coachem

Olga Rzycka„Managerze coach’uj swoich pracowników”. To hasło coraz częściej rozbrzmiewa na korytarza i w gabinetach różnych firm. Manager chce dobrze, ale nie zawsze wie, co to dokładnie znaczy… Często dochodzi więc do takich absurdów, które na długo pozostają w pamięci przecoachowanych pracowników i oczywiście managerów, jako wydarzenia traumatyczne. Dlatego najwyższy już czas rozpocząć dyskusję na temat managerów – coachów.

Masz ochotę? Zapraszam!

Jeżeli przyjmiemy, że  coaching  w wydaniu managera to pomoc pracownikowi w rozszerzeniu i stosowaniu jego własnych umiejętności, wiedzy i możliwości w miejscu pracy, to okaże się, że przed managerem otwierają się szerokie wrota, za którymi unosi się wiele różnych zachowań. Może okazać się, że zadaniem managera jest bycie ekspertem w jakiejś dziedzinie, lub bycie dobrym duchem zachęcającym i inspirującym pracownika  do osiągnięcia niespotykanych efektów. Może też okazać się, że najlepsze będzie pomaganie pracownikom w  ustaleniu ich celu lub kierunku, w którym powinny zmierzać ich wysiłki. Zadanie managera może także polegać na rozwijaniu lub pielęgnowaniu istniejącej  relacji rozwojowej pomagającej wschodzącym, młodym gwiazdom organizacyjnym. Prawdopodobnie  więc manager – coach może występować na zmianę w kilku rolach, jako:

  1. Przewodnik
  2. Nauczyciel
  3. Motywator
  4. Mentor

W każdej z tych ról ma on określone zadania do wykonania:

  1. Przewodnik – wspólnie z pracownikiem definiuje sukces,  kreuje wizję przyszłości, ustala cele, planuje zadania, sprawdza postępy
  2. Nauczyciel – przekazuje wiedzę i/lub umiejętności pracownikowi
  3. Motywator – pomaga pracownikowi odnaleźć znaczenie jego/jej roli w zadaniu/organizacji, buduje pewność siebie pracownika, identyfikuje te następstwa zachowań, które wzmacniają pożądane zachowanie pracownika
  4. Mentor – umożliwia pracownikowi efektywne wykorzystanie jego indywidualnych zdolności i umiejętności w kontekście organizacyjnej  rzeczywistości

Patrząc z trochę innej strony Manager – coach przede wszystkim myśli. A potem … Manager – coach zadaje pytania. Nie tylko pracownikowi. Zadaje pytania także sobie. Twórczo podchodzi do wymagań stawianych mu przez rzeczywistość. Jest elastyczny i wytrzymały. Zależy mu nie tylko na tym , by mieć święty spokój. Zależy mu na zmianie, która  prowadzi do zwiększenia efektywności pracy, przy mniejszych jej kosztach. Nie tylko tych kosztach, które mierzone są obiektywną ilością zaoszczędzonych przez firmę pieniędzy. Także tych kosztach, które będąc niewymiernymi, są  związane z dobrostanem zarówno pracownika, jak i managera. By to osiągnąć musi wykonać trochę pracy u podstaw.

Chcesz być coachem dla swoich pracowników?  Jeżeli tak, to najpierw popracuj nad relacją, która łączy cię z pracownikiem. Ustal z nim obopólne oczekiwania, zakres wykonywanych obowiązków, konsekwencje czekające was obu po osiągnięciu sukcesu lub porażki w trakcie wykonywania obowiązków.

To co jest kamieniem węgielnym, każdego udanego coachingu to ZAUFANIE. Pracuj więc także nad tym, by zdobyć i utrzymać zaufanie swego pracownika i pamiętaj o rozwoju swojego zaufania do niego. Zaufaj jego motywacji i kompetencjom. Pomoże ci to zbudować zdrowe z nim relacje. Jeżeli okażesz zaufanie swojemu pracownikowi, zwiększysz prawdopodobieństwo, że on zaufa tobie. By ułatwić proces wzajemnego ufania sobie znajdź dowody, które przekonają cię, że ludzie są bardziej podobni do siebie niż różni. Skupienie się na tych podobieństwach sprzyja budowaniu zaufania i kontaktu z  pracownikami. Gdy odnajdziesz to, co szanujesz w drugiej osobie, będzie ci łatwiej nawiązać z nią relacje.

I proszę, byś słuchał swoich pracowników, tak by ich zrozumieć. Skupienie, informacje zwrotne i koncentracja na tym, co faktycznie stara się powiedzieć ci pracownik pomoże ci zrozumieć jego świat. By zrobić to lepiej wcale nie musisz mówić. Cisza ma moc. Chwile milczenia skłaniają twego rozmówcę do mówienia.

Rola coacha polega także na motywowaniu, inspirowaniu do działania oraz do większych osiągnięć. To proces szkolenia i określania celów pracownika w jego miejscu pracy oraz pomoc w usuwaniu barier uniemożliwiających optymalne działanie. Sztuka coachingu w wydaniu managerskim polega na odpowiednim postrzeganiu pracownika, na poszukiwaniu, badaniu i odkrywaniu jego mocnych stron, niezależnie od długości i stopnia trudności tego procesu. Ważne by pracownik wykorzystał  je by poprawić jakość swojego życia (nie tylko organizacyjnego).

Pewnie chcesz wiedzieć co konkretnie warto robić?

  1. jasno przekazuj informacje
  2. wspieraj swoich pracowników
  3. twórz w pracownikach poczucie pewności siebie
  4. współdziałaj z pracownikami
  5. połącz interesy firmy z interesami pracowników
  6. zachęcaj do wprowadzania innowacji i oraz do nauki poprzez działanie
  7. bądź cierpliwy, mając na uwadze długookresowe cele i zyski
  8. bądź zainteresowany poszczególnymi pracownikami
  9. twórz poczucie zaufania i bezpieczeństwa w twoich relacjach z pracownikami.
  10. darz wszystkich pracowników dużym szacunkiem i postępuj tak, aby zapewnić sobie ich szacunek

Jak widzisz coaching w wydaniu managerskim, to coś więcej niż działania zmierzające do podniesienia efektywności. To zaangażowanie we wspieranie innych, aby umożliwić im realizację ich potencjału. Być może dzięki temu kiedyś w przyszłości, któryś z twoich pracowników o tobie powie, że byłeś jedną z tych osób, którym wiele się w życiu zawdzięcza…

Powodzenia w podróżowaniu drogą Managera – Coacha.

Autor: Olga Rzycka
olga.rzycka@d4e.eu
www.d4e.eu

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0