Ostatnie badania przeprowadzone przez Profesor Nicole Haggerty oraz jej świeżo upieczonego absolwenta Dr. Yinglei Wang z Richard Ivey School of Business at the University of Western Ontario, dowodzą, że menedżerowie muszą w większym stopniu skupić się na kształtowaniu wirtualnych kompetencji swoich pracowników, jeśli chcą aby ich zespoły sprawnie porozumiewały się za pomocą internetu.
Wirtualne zespoły cały czas borykają się z efektywną współpracą – twierdzi Haggerty. Największe trudnosci to komunikacja, zaufanie i brak wiedzy jak wykorzystać narzędzia jakie mają do dyspozycji, aby zrealizować postawione cele.
Haggerty and Wang wyróżniają 3 podstawowe umiejętności wirtualnej kompetencji:
Wirtualne kompetencje społeczne – umiejętności związane z budowaniem relacji online
Umiejętności korzystania z narzędzi mediów społecznych
Wirtualna skuteczność, która w większości jest wypadkową pewności siebie
Im bardziej firma stawia na współpracę online, elastyczne miejsca pracy i używanie urządzeń przenośnych, tym bardziej powinna być zainteresowana poziomem wirtualnych kompetencji u pracowników oraz ich rozwojem w tym zakresie.
Jednym ze sposobów na efektywny trening w zakresie wirtualnych kompetencji jest używanie ich na potrzeby osobiste, bowiem z badań Haggerty i Wang wynika, ze transfer tych umiejętności do życia zawodowego jest bardzo wysoki.
Potrzebne kompetencje to głównie umiejetność komunikacji z użyciem tekstu jako głównego nośnika informacji, poszukiwanie informacji poprzez różne media, przywykanie do faktu, że jesteśmy ciągle dostępni online oraz samodzielne odkrywanie nowych funkcjonalności narzędzi internetowych.
Pojawia sie zatem pytanie, czy, jako pracodawcy, powinniśmy pozwolić aby pracownicy korzystali z mediów społecznych w trakcie pracy czy tylko zachęcać ich do korzystanai z tych narzędzi w domu? Odpowiedź zależy od tego co chcemy osągnąć [red.jakie umiejetności kształtować] – twierdzi Haggerty.
Zdaniem Jennifer Perrier-Knox, starszego konsultanta w Info-Tech Research Group Ltd., badania Haggerty uwiarygadniają coś co dotychczas firmy starały się stłamsić. Jej zdaniem: Organizacje muszą przyjąć do wiadomości, że tego rodzaju kompetencje istnieją, że są potrzebne i nie mogą być zaniedbywane.
Źródło: Computerworld