W ubiegłym tygodniu odbyło się drugie spotkanie z cyklu HR lunch meeting, organizowane przez firmę Kontekst HR oraz Personel i Zarządzanie. W siedzibie Business Center Club zaproszeni goście debatowali nad tym jak radzić sobie z wyzwaniami jaki niesie ze sobą kryzys.
Spotkanie poprowadził Robert Bokacki (Kontekst HR) ,a głównymi panelistami byli: Ewa Zając (PricewaterhouseCoopers), Katarzyna Konieczna (Personel i Zarządzanie) oraz Jacek Smura (Kontekst HR).
Pierwsza część spotkania i zarazem główna prelekcja wydarzenia to wystąpienie Ewy Zając – Dyrektor Personalnej PricewaterhouseCoopers, zatytułowane „PricewaterhouseCoopers – czas zmian”. Szefowa kadr jednej z największych firm doradczych w Polsce, opowiadała o tym jak PwC przygotowywał się do kryzysu, jak aktualnie sobie z nim radzi i jakie kroki podejmuje spodziewając się ożywienia gospodarczego w przyszłości.
Etapy jakie przeszła firma PwC przed i w trakcie kryzysu dotyczyły: przeglądu działań operacyjnych i poszukiwania możliwości optymalizacji kosztów, przygotowanie elastycznych rozwiązań dla pracowników (przekwalifikowanie części pracowników, wykorzystanie zaległych urlopów, przygotowanie urlopów bezpłatnych, dzielenie etatów) oraz redukcje w wynagrodzeniach oraz etatach (z uwzględnieniem wyników w pracy oraz przeglądu kompetencji).
Szczególny nacisk firma położyła na 3 grupy pracowników: tych z dużym potencjałem (przyszli liderzy), tych z długoletnim stażem oraz tych z bardzo wysokimi kompetencjami potrzebnymi zwłaszcza w czasie kryzysów.
Szczególny nacisk szefowa kadr PwC położyła na szczerą i otwartą komunikację z pracownikami, a rozmowy indywidualne z każdym pracownikiem jako sposób na zrozumienie przez pracowników sytuacji firmy, złagodzenie negatywnych emocji i akceptację zmian jakie się pojawiają.
Prelekcja mocno obsadzona w realiach firmy, przedstawiająca konkretne praktyki stosowane przez PwC, spotkała się z dużym zainteresowaniem odbiorców. Zaproszone osoby dyskutowały o tym jakie są najlepsze sposoby na kryzys, czy redukcja etatów jest jedynym wyjściem, czy polscy HRowcy sprawdzają się w tych trudnych czasach i czy ten okres sprzyja zmianie postrzegania roli działów HR w firmach.
Na sali było wielu Menedżerów Personalnych, którzy dzieli się swoimi doświadczeniami i tym jak na co dzień mierzą się z wyzwaniami jakie niesie ze sobą pogorszenie koniunktury gospodarczej. Wszyscy byli zgodni co do tego, że zwłaszcza w czasach trudnych, działy HR muszą być traktowane i same siebie traktować jako partner biznesowy organizacji.
Swoje wystąpienie miał także Michał Rżysko, przedstawiciel Fundacji Świętego Mikołaja, który zaprezentował projekt Program pomocy dla rodzinnych domów dziecka jako jedną z możliwości mądrego wykorzystania środków na działania CSR w firmach.
Po prelekcjach goście zaproszeni zostali na lunch, podczas którego mieli możliwość wymienić się doświadczeniami, poznać nowe punkty widzenia i wymienić kontaktami.
Kolejny HR lunch meeting już 23 września w Gdańsku.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie HRlunchmeeting.pl
Redakcja HRstandard.pl dziękuje firmie Kontekst HR za zaproszenie na to wydarzenie.
Z ogromnym zdziwieniem przeczytałam informacje dotyczące działań PwC w czasach kryzysu.
Pracowałam w PwC (co ważne, odeszłam sama, więc nie jestem sfrustrowanym, wyrzuconym przez firmę pracownikiem) i myślę, że warto, żeby ludzie zdali sobie sprawę z tego, jak NAPRAWDĘ wyglądają zmiany w PwC.
Otóż, otwarta i szczera komunikacja z pracownikami polega m.in. na tym, że przychodzą do pracy, są zapraszani na spotkanie z szefem, wychodzą z niego z kartonikiem na rzeczy i wracają do komputera, który już nie działa. Czasami jeszcze zdąża napisać pożegnalnego maila zaczynającego się od słów „Moi drodzy, dziś, dość niespodziewanie, jest ostatni dzień mojej pracy…”.
Przekwalifikowanie pracowników i elastyczne formy zatrudniania polegają na tym, że część osób, z dnia na dzień, dostaje ‚propozycje nie do odrzucenia’ w stylu ‚Od przyszłego miesiąca pracujesz w Rumunii. Nie możesz zmienić miejsca zamieszkania? W takim razie możesz zacząć szukać pracy.’
Atmosfera w firmie od dawna nie była dobra, ale to, co dzieje się teraz przechodzi, jak sądzę, najgorsze nawet obawy HR-u w PwC.
Dość powiedzieć, że od jakiegoś czasu po firmie krąży dowcip „Pracodawca Roku. Popracuj rok i sp*(&^^%%.”
Pozdrawiam
Witajcie,
Ciekawa wypowiedz Aniu.
Jak to ładnie mozna zepsuć działania EB jakie z mozołem szefowa HR podejmuje – jedna szczera wypowiedz i już.
Dzięki internetowi coraz trudniej jest opakować kupę w celofan i sprzedawać jako cukierki czekoladowe… 😉
Pozdrawiam,
Piotr