5 praktyk, które pomogą zatrudnić i utrzymać millenialsa

Chociaż millenialsi cierpią z powodu niesprawiedliwej reputacji leni i roszczeniowców, pracodawcy cenią ich wysoki poziom edukacji, obycie z technologią i świeże spojrzenie na problemy. Bo tak się składa, że te trzy aspekty mogą być kluczowe dla sukcesu firmy.

Millenialsów jest mnóstwo – w samej Polsce żyje ich około 7 milionów, co czyni ich drugą najliczniejszą grupą demograficzną w kraju (zaraz po członkach pokolenia X, których mamy nieco powyżej 12 milionów). W krajach anglosaskich stanowią obecnie ⅓ rynku pracownika. Cały problem nie polega więc na znalezieniu millenialsa do pracy, tylko na utrzymaniu go swojej firmie. Obowiązkowe w tej sytuacji są ciekawe ogłoszenia o pracy, atrakcyjne zarobki, kultura pracy, misja firmy i tym podobne – trzeba się postarać, żeby chciał dla nas pracować.

Jeśli więc chcesz zrekrutować kogoś, kto jest prawdziwie najlepszym z możliwych wyborów, musisz wybić się ponad standardowe oczekiwania. Oto pięć podpowiedzi, jak to zrobić:

1. Zadbaj o swój digitalowy wizerunek

Dla kogoś, kto nieustannie styka się z technologią, ważne jest, aby jego pracodawca nie odstawał od najnowszych trendów. Pierwszą rzeczą, jaką millenials zrobi przed aplikowaniem do firmy, jest wyszukanie jej w google. Jeśli nie znajdzie o niej zbyt wiele informacji albo strona, na którą trafi, będzie pamiętała czasy windowsa 95, atrakcyjność pracodawcy gwałtownie zmaleje. Dlatego ważne jest, żeby prezentować się jako silna, dynamicznie rozwijająca się marka – nie tylko dla klienta.

2. Bądź klarowny

Dla millenialsa ważne jest, żeby od początku rozumieć, jak wygląda polityka firmy i dokąd ona zmierza. Potrzebują poczucia, że to, co robią, jest sensowne i warte wysiłku, nie tylko dla firmy, lecz także dla społeczeństwa. Chcą wiedzieć, że mają wpływ na proces decyzyjny. Określ, jak firma będzie wyglądała za rok, pięć, dziesięć i pokaż, że jesteś świadomy możliwych trudności i koniecznych do pokonania ich kompromisów. Zatrudnianie kogoś tylko po to, żeby prędko zrezygnował z pracy, jest trochę bez sensu. Jest to jednak prawdopodobne, kiedy pracownik nie zgadza się z filozofią firmy.

3. Stwórz im elastyczne warunki pracy

Coroczne badania millenialsów przeprowadzane przez duże firmy zajmujące się doradztwem pokazały, że dla młodych profesjonalistów możliwość dopasowywania pracy do swoich potrzeb jest niemal tak ważna, jak wypłata.

Oznacza to, że najefektywniejsi będą, gdy nie przymusi się ich do konkretnych ram mikromanagementem. Pracodawca, który pozwala swoim pracownikom pracować tak, jak to robią najlepiej, zaznaczając jedynie, co i ile muszą, pokazuje się od najlepszej strony. Dlatego, dopóki ich praca przynosi rezultaty, warto przymykać oczy na jeansy w biurze albo pracę 12-20.

4. Do rekrutowania millenialsów… używaj millenialsów

Każdy człowiek odczuwa choć minimalną potrzebę przynależności – z millenialsami nie jest w tym przypadku inaczej. Poszukując pracy, w której będą czuli się komfortowo, na pewno przychylniej spojrzą na propozycję złożoną przez kogoś, kto ma podobne problemy. Jeśli rozmowę przeprowadzi inny millenials, firma zostanie zaprezentowana nie tylko jako młode środowisko, lecz także takie, z którym kandydat może się utożsamić i które będzie go rozumiało.
Plus, nie zapominajmy o tym, ktoś, kto rozumie problemy kandydata będzie z nim lepiej rozmawiał niż ktoś, kto “mógłby być jego ojcem”. Takiej osobie łatwiej będzie również zadbać o to, by kandydat pozostał z firmą na dłużej.

5. Zadbaj o regularność feedbacku i możliwość rozwoju

Ocena roczna, choć ciągle popularna, nie jest dla millenialsów czymś optymalnym właśnie przez to, że jest roczna. Ludziom, którzy szybko żyją, zależy na szybkiej opinii, na dynamicznych możliwościach rozwoju.
Dlaczego jest to ważne? Ano, ponieważ jeśli nie dasz tego ty, da im to inny pracodawca. Pracownik, który czuje, że stoi w miejscu, jest podatniejszy na rotację do miejsca, w którym dadzą mu lepsze możliwości rozwoju. Bez poczucia regularności i zakorzenienia w swojej firmie, dużo chętniej zmieni otoczenie.
Przecież za którąś zmianą w końcu idealnie wpasuje się w odpowiednią kulturę pracy.

To tylko kilka propozycji, jak nie zostać w tyle za innymi. Możliwości jest bardzo dużo, jednak trzeba pamiętać, że w tym wszystkim chodzi o człowieka i to do człowieka trzeba się dopasować, żeby osiągnąć najlepsze rezultaty. Jakie metody Waszym zdaniem najlepiej sprawdzają się w rekrutacji millenialsów?

 


Autor: Maciek Ostrowski

Źródła: 

1 komentarz
  1. Reply
    Imho 5 grudnia 2017 at 11:51

    Bardzo ważne jest podawanie wysokości wynagrodzenia w ofercie pracy.

    Skomentuj

    HRstandard.pl
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled