Edutainment – nowy trend i skuteczna metoda na rynku szkoleniowo-eventowym

 

Sezamkowa ulica? Być może niektórzy czytelnicy ją pamiętają. Współtwórcy nurtu edutainment uznają, iż to ona wyznaczała początek tego kierunku. Połączenie education i entertainment, czyli edukacji z rozrywką, niesie ze sobą nowe możliwości rozwojowe dla firm i ich pracowników.

Od lat na światowym rynku eventowo-szkoleniowym trwają poszukiwania metod, które zwiększą skuteczność i atrakcyjność realizowanych projektów, których celem jest m.in. wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, doskonalenie kompetencji współpracy i komunikacji.

Czy odpowiedzią na te potrzeby rozwojowe firm może być EDUTAINMENT i nurt projektów z nim związany? Oczywiście, że tak.

Realizacja w nurcie Edutainment dostarcza przede wszystkim pozytywnych emocji i wysokiego poziomu energii, które sprzyjają zaangażowaniu uczestników w proces rozwojowy. Techniki i narzędzia edutainment oparte na zabawie/rozrywce dostosowanej do potrzeb grupy odbiorców, polegają m.in. na budowaniu pozytywnych skojarzeń emocjonalnych, które szybciej uruchamiają procesy poznawcze, ułatwiające przyswajanie nowej wiedzy i tworzenie nowych połączeń neuronalnych. Ogromną zaletą jest możliwość naturalnego przesunięcia elementu rozrywki i edukacji w dowolne proporcje, w zależności od tego na czym zależy organizacji zamawiającej projekt. Dzięki temu łatwiej i przyjemniej osiągane są cele szkoleniowe i spełniane oczekiwania organizacji w kontekście np. jej misji i wartości. Uczestnicy zostają wprowadzeni całościowo w ćwiczenia, realne case-study oraz gry. Każde wydarzenie tworzy jednolitą całość, opowiada jakąś historię, która rozpoczyna się już przy powitaniu, a kończy wtedy kiedy uczestnik świadomie zastosuje nabytą wiedzę w praktyce. Często są one fabularyzowane by łatwiej było się uczestnikom odnaleźć się w rzeczywistości. Elementy zostają połączone procesem edukacyjnym, a każde użyte do realizacji procesu ćwiczenie osiąga kolejne poziomy celowości koncepcji edutainment.

Wyjątkową cechą tych projektów oprócz wysokiej efektywności jest zaangażowanie proaktywnie w proces praktycznie wszystkich uczestników. Zamawiający weryfikują skuteczność i jakość projektów tego trendu potwierdzając, że gdy prowadzone są one przez doświadczonych trenerów z perfekcyjnie dobranymi narzędziami z zakresu edukacji i rozrywki dają kilkudziesięcio procentową lepszą efektywność. Wynika to m.in. z wyższego poziomu zaangażowania uczestników, przejmowania przez nich odpowiedzialności za proces, w którym się znajdują, będąc jego bezpośrednimi odbiorcami utożsamiają się z wiedzą przekazywaną podczas edutainment. Efekty zauważalne już w trakcie wydarzenia, dają możliwość zwrócenia uwagi na zmiany postaw, zachowań, umiejętności, a jednocześnie poszerzają horyzonty i samodzielne myślenie. Projekty te są również świetną reklamą dla organizacji, wpisują się w nurt marketingu oraz CSR. Zadowolony pracownik, spełniający swoje wartości w kontekście firmy jest najlepszym nośnikiem marki.

Adresatem powyższych projektów są wszystkie grupy i branże zawodowe. Ogromną zaletą jest możliwość dostosowania indywidualnie technik i narzędzi  użytych podczas warsztatów do większości poruszanych zagadnień na tzw. salach szkoleniowych. Biorąc pod uwagę charakterystykę docelowej grupy odbiorców, jej liczebność, strukturę oraz zasoby i wiedzę, jesteśmy w stanie w sposób świadomy i celowy osiągnąć dużo wyższe efekty pracy niż standardowe szkolenia „na sali”.

Przykładem projektu edutainment jest jedna z ostatnich realizacji dla branży metalurgicznej. Zapytanie pierwotne dotyczyło team-buildingu, zespół duży bardzo rozproszony, nie czujący organizacji, zróżnicowany wiekowo, dość duża grupa liczebnie. Po zbadaniu potrzeb klienta okazało się, że organizacja chce stworzyć spójny zespół z misją i wartościami firmy. Zaproponowane przez nas wydarzenie alternatywne dla klasycznego team-buildingu uruchomiło zasoby ponad 100 osób w tym samym czasie. Warsztat składał się z 3 spójnych elementów: części integrującej i bazującej na wspólnym tworzeniu „dzieła” – podczas warsztatu z wykorzystaniem instrumentów muzycznych – każdy z uczestników mógł poczuć co znaczy stać się jednostką – solistą w zespole i zarazem stać się odpowiedzialnym za proces budowania oraz osiąganie sukcesu. Kolejny element został oparty na budowaniu zaufania i zależności między członkami zespołu, dzięki czemu uczestnicy po prawie 90-minutowym ćwiczeniu wychodzili i mówili jak ważne jest zaufanie i otwartość do pracy w jednym zespole. Jak bardzo nie zdawali sobie sprawy z wagi poczucia bezpieczeństwa i swojej odpowiedzialności za jakość współpracy. Poczuli się odpowiedzialni za swój fragment wykonywanej pracy, jak i za całość procesu. Trzecią częścią było wprowadzenie zespołu w prawidłowe funkcjonowanie przy użyciu lustra zasad Lencioniego. Uczestnicy stworzyli jednolity projekt, w którym przełamali wszystkie dysfunkcje pracy zespołowej. Podczas budowania wspólnie „miasta” uruchomili świadomie strategie wykorzystania swoich zasobów, dostępnych materiałów, presji czasu i potrzeby wykorzystania kreatywności. Połączyli to wszystko z zabawą i osiągnęli to do czego został stworzony edutainment, czyli sukces. Efektem było zrozumienie procesu, celów i wdrożenie ich realizacji w praktyce. Z informacji porealizacyjnych zarówno od uczestników, jak i płynących z organizacji wybrzmiewają głównie kwestie – niecodzienny projekt, który poprzez swoją wyjątkowość, spójność i skuteczność wprowadził trwałe zmiany w pracy pracowników. Przedstawiciele zarówno działu HR, marketingu oraz bezpośredni przełożeni podkreślają wagę nastawienia z jakim pracownicy wrócili do pracy oraz trwałość zmian w kontekście celów początkowych, czyli wzmocnienia spójności z misją firmy oraz pobudzenia świadomego myślenia na poziomie wartości. Zarówno podczas wizyt follow-up jak i dalszych rozmów z organizacją wybrzmiewa skuteczność realizacji i dobranie odpowiedniej metody, jednocześnie odchodząc od standardowego team-buildingu i szkoleń.

Z raportu „State of The Global Workplace” (Instytut Gallupa) wynika, że tylko 13% pracowników czerpie satysfakcję z pracy. Są to najbardziej zaangażowani w rozwój i innowacje organizacji pracownicy, którzy są jej siłą napędową w realizowaniu celów biznesowych i budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. Każda firma chciałaby mieć ich jak najwięcej. Pomysł bowiem można skopiować, ale prawdziwą wartością i zasobem firmy jest pracownik cechujący się wysokim poziomem motywacji i odpowiedzialności w podejmowaniu i realizowaniu wyzwań. Nurt edutainment idealnie odpowiada na te potrzeby organizacji, wzmacniając i rozwijając pracowników przy wykorzystaniu unikalnego połączenia rozrywki i edukacji.

W Gamma „bierzemy odpowiedzialność za rezultaty” – tak brzmi nasz misja.

Ma ona pokrycie w praktyce i wielokrotnie została już przez wymagający rynek szkoleniowo-eventowy pozytywnie zweryfikowana. Jako firma szkoleniowa jesteśmy jedną z najbardziej cenionych przez pracodawców na rynku, w 2016 roku otrzymaliśmy zaszczytny tytuł – Firma Szkoleniowa Roku. Aby pełniej realizować swoje projekty i jeszcze skuteczniej odpowiadać na potrzeby rynku stworzyliśmy oddzielną gałąź firmy Gamma Discover, która przewodzi na polskim rynku nurtowi edutainment. W ciągu 3 lat istnienia ta część naszej firmy zrealizowała prawie 2000 godzin projektów. Wprowadzamy innowacje na rynek, jako pierwsi uruchomiliśmy tzw. projekty hybrydowe i gry kompozytowe łączące w sobie edukację z rozrywką. Łączymy techniki grywalizacji, integracji i wiedzy. Nasza praca ma przełożenie na efektywność organizacji co potwierdzają Nasi zadowoleni klienci.

Jako liderzy i prekursorzy wielu pomysłów, obecnie wprowadzany kolejne nowoczesne propozycje na rynek. W I kwartale 2017 roku uruchamiamy pierwszą w Polsce i na razie jedyną Akademię Trenera Edutainment, dzięki czemu absolwenci nauczą się projektować i realizować własne projekty w tym nurcie na najwyższym poziomie. Najlepszym być może zaproponujemy współpracę przy nowych realizacjach.  W lutym zaprosimy na samplingi z wykorzystaniem najnowszego, unikalnego i przełomowego narzędzia wykorzystującego wirtualną rzeczywistość (VR). Do tej pory taka technika znana była z filmów akcji, my wprowadzamy ją do organizacji.

  • Więcej na temat naszych działań: TUTAJ!


Autor: Przemysław Lelewski, trener edutainment w Gamma Discover.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      HRstandard.pl
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled