Know HowKomunikacjaNarzędziaPressroomRekrutacjaRozwójStrategia

Czy są ludzie urodzeni do bycia liderem?

16.3

Wiele już napisano o tym, kim jest lider, o wyzwaniach i odpowiedzialności, które przed nim stoją, wpływie, jaki wywiera na zespół etc. Coraz więcej mówi się o tym, jaką pracę ma lider nad sobą wykonać, aby ci, którymi kieruje, byli jeszcze bardziej efektywni a produkty czy usługi, które stoją za firmą, były coraz bardziej konkurencyjne. Ale czy są jednak ludzie urodzeni do bycia liderem? Jakie cechy charakteru są kluczowe, aby być naprawdę skutecznym w swojej roli?
 
Jako lider i osoba na co dzień wspierająca liderów uważam, że każdy może pracować nad tym, aby być skutecznym w swojej roli. Ludzie są różni, ale i firmy są różne. Kluczowe jest to, aby kompetencje danej osoby były spójne z tym, czego konkretna firma potrzebuje, na przykład: zbudowania nowego zespołu, szybkiego i skutecznego przeprowadzenia zespołu przez zmianę w organizacji, a może opracowania długofalowej strategii biznesowej etc. – mówi dr Bradley Smith, International Director of Business Development w PeopleKeys®.
 
Być jak Steve Jobs czy Richard Branson? 4 style liderskie według modelu DISC*.
I tak jak mamy różne style osobowości, tak też są różne style liderów. Każdy może być dobrym liderem, kluczem jest zrozumienie, w czym tkwi Twój potencjał, dzięki jakim kompetencjom masz szansę skutecznie pokierować zespołem oraz nad czym warto dalej pracować.
 
16.2
 
Lider dominujący to lider dyrektywny, stanowczy, wymagający (od siebie i od innych), ambitny, nie boi się konfrontacji, a w komunikacji bardzo bezpośredni i zawsze ma swoje zdanie. Bardzo dobrze sprawdza się w zarządzeniu sytuacją kryzysową. Działa szybko, zawsze jest gotowy na kolejne wyzwania. Chce mieć kontrolę nad sytuacją, a podejmowanie decyzji przychodzi mu naturalnie. Lubi ustalać cele i szybko je osiągać, nie chce tracić czasu. Rezultaty chce widzieć JUŻ. Jakiekolwiek potknięcia są dla niego niedopuszczalne. Przykładem takiego lidera jest Jack Welch, dawny dyrektor generalny koncernu General Electric.
 
Nad czym warto pracować? Cierpliwość, aktywne słuchanie, wrażliwość na innych i udzielanie innym wsparcia.
 
Lider wpływowy, tak jak lider dominujący budzi duży respekt, jest skoncentrowany na osiągnięciu celu, tak lider wpływowy ten cel osiąga poprzez ludzi. Jest ekstrawertykiem, który przyciąga ludzi swoją charyzmą, entuzjazmem i trudno go nie lubić. Jego siłą jest umiejętność zbudowania silnego zespołu, zapalenie w ludziach entuzjazmu wokół jakiejś idei. Ma w sobie niespożyte pokłady energii i naturalnie inspiruje i motywuje zespół do działania. Bardzo dobrze się komunikuje, jest w stanie przekonać pracowników, że nie ma rzeczy niemożliwych. Przykładem takiego lidera jest Richard Branson, twórca Virgin Group.
 
Nad czym warto pracować? Wyznaczanie ram czasowych, realizacja projektów do samego końca, kontrolowanie emocji, słuchanie innych.
 
Lider stały, to osoba bardzo wspierająca, lojalna, empatyczna, cierpliwa, z niewiarygodnym wyczuciem do ludzi, bardzo uważna na potrzeby innych. Wartością dla takiego lidera jest praca zespołowa, relacje oparte na szacunku względem innych. Dzięki temu, że jest dobrym słuchaczem, pracownicy nie boją się dzielić z nim swoimi pomysłami. Bardzo dobrze sprawdza się jako mediator – umie uspokoić sytuację konfliktową i znaleźć rozwiązanie dobre dla każdej ze stron. Przykładem takiego lidera jest Larry Page, współtwórca Google.
 
Nad czym warto pracować? Pewność siebie, otwartość na zmiany.
 
Lider sumienny, to lider uporządkowany, systematyczny, racjonalny. Dzięki swoim bardzo rozwiniętym umiejętnościom analitycznym każde zagadnienie czy problem potrafi rozłożyć na czynniki pierwsze i opracować dokładny plan realizacji celu. Lider sumienny to perfekcjonista, który ustanawia najwyższe standardy pracy i ponad wszystko będzie dbać o jakość tego, nad czym pracuje zespół. Inspiruje innych do wykonania zadania, zaczynając od dokładnej analizy zagadnienia, konkurencji etc. Przykładem takiego lidera był Steve Jobs.
 
Nad czym warto pracować? Okazywanie emocji, większy optymizm, otwarcie się na ludzi.
 
Bycie liderem to ciężka praca nad samym sobą. Liderem nie stajesz się w jeden dzień, liderem się stajesz każdego dnia – dodaje Anna Sarnacka, Master Certified Behavioral Consultant w EFFECTIVENESS. Wszyscy znani, skuteczni przywódcy nauczyli się, jak zarządzać własnym stylem zachowania/liderowania, w pełni wykorzystując swoje mocne strony, a delegując to, w czym lepsi są ich pracownicy.
 
 
*DISC to 4 style zachowań, opracowane na podstawie badań amerykańskiego psychologa, Williama Marstona (1893-1947). Analizując ludzkie zachowania w konkretnym środowisku i w konkretnych sytuacjach, okazało się, że istnieje powtarzalność zachowań u osób o podobnych stylach. Co ciekawe, każdy z nas ma w sobie te 4 style zachowań, ale w różnym stopniu ich intensywności; DISC to skrót od angielskich określeń poszczególnych stylów: Dominant (Dominujący), Influencing (Wpływowy), Steady (Stały), Compliance (Sumienny).
 
 
Autor: Dariusz Chrzanowski
Client Business Partner, EFFECTIVENESS

 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0