Zwolnienia, zapowiedzi zwolnień, likwidacja zakładów, strajki pracowników. Rzeczywistość w czasie kryzysu nie wygląda różowo. Chcąc nie chcąc. pracownicy myślą o kolejnych zwolnieniach, stresują się, z niepokojem patrzą w przyszłość. W takich okolicznościach potrzeba trochę innego podejścia do motywowania, zarządzania i przywództwa. Jon Katzenbach, guru motywowania pracowników i zespołów, w wywiadzie dla BusinessWeeka radzi jak postępować aby, pomimo złej sytuacji ekonomicznej, biura pełne były rozentuzjazmowanych i pełnych energii ludzi.
Po pierwsze Katzenbach przekonuje, że obecna sytuacja niczym nie różni się od wszelkich innych sytuacji zmian w organizacji. Po drugie, zaleca, aby właśnie w tym trudnym okresie próbować dotrzeć do emocjonalnej strony pracowników (a nie tylko odwoływać się do racjonalnych przesłanek czy sformalizowanych form zarządzania, jak to najczęściej ma miejsce gdy pojawiają się problemy).
Guru motywacji zachęca aby wykorzystać nieformalne aspekty organizacji do wsparcia formalnych narzędzi zarządzania. Zaleca dotarcie do naturalnych społeczności, które tworzą się wewnątrz każdej organizacji (np. grup palaczy), znalezienie ich nieformalnych liderów i wpływanie przez nich na zachowania członków wyodrębnionych grup. Głównym zadaniem takich ekspertów motywacji jest zadbanie o dobre samopoczucie ludzi za których odpowiadają, motywowanie ich, jednoczenie i zachęcanie do wspólnego wysiłku. Zasada ich działania jest więc z goła różna od „normalnych” menedżerów.
Przede wszystkim muszą umieć rozpoznać jaka jest definicja sukcesu każdego z członków załogi, co mu daje radość, co go cieszy, co martwi, jakie ma wewnętrzne motywatory (poza awansem i większymi pieniędzmi – to „zwykli” menedżerowie świetnie wiedza u potrafią stosować). Ich zadaniem jest także poszukiwanie osobistych źródeł dumy pracowników (rodzina, relacje ze współpracownikami, informacje od klientów) i odwoływanie sie do nich w procesie motywowania. Ot i recepta na sukces.
źródło: BusinessWeek
Jak tu być radosnym jak ludzie widzą co chwile zwolnienia, fajnie opisane motywowanie pracowników, każdy pracodawca powienin ten artykulł przeczytać, pozdrawiam serdecznie