Podobno obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Nic więc dziwnego, że pracodawcy sięgają po video jako narzędzie, które pozwala wyróżnić się na rynku i przyciągnąć potencjalnych pracowników. Jurorzy naszego konkursu EBstars – Monika Sońta i Adam Piwek, zdradzają jak zabłysnąć w kategorii Najlepsze Video. Dowiedz się jak odpowiednio wykorzystać storytelling, pozostać przekonującym i dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców!
Monika Sońta – Ekspertka komunikacji korporacyjnej łącząca perspektywę naukową z podejściem biznesowym. Doktorantka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego. Wykładowczyni na podyplomowych menedżerskich studiach Employer Branding. Członkini organizacji EUPRERA oraz Vital Voices, koordynatorka społecznego projektu badawczego “M- Factor, czyli o jakiej pracy marzy mama”. Obecnie w roli doradcy ds. know how współpracuje z firmą doradczo-szkoleniową House of Skills.
Adam Piwek – Szef działu Public Relations w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych w Wyższych Szkołach Bankowych we Wrocławiu i Poznaniu oraz w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Trener biznesu, wykładowca akademicki i niezależny konsultant z zakresu zarządzania oraz efektywnej komunikacji marketingowej. Pasjonat skutecznej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz działań employer brandingowych.
Jakie video przemawia do potencjalnych pracowników?
Monika Sońta: Wideo uwiarygadnia przekaz, sprawia, że pracownik może zobaczyć bardziej ludzką (niż w przypadku statycznego obrazu) twarz organizacji. Czasami ta twarz jest przypudrowana korporacyjnym perfekcjonizmem, a czasami jest odważnym, dokumentalnym filmem opowiadającym o firmowej codzienności #bezfiltra. Po jakości produkcji i montażu filmu wideo, sposobie wypowiadania się pracowników można już zbudować opinię na temat firmy. A na tym pierwszym wrażeniu można oprzeć pierwsze interpretacje…
Adam Piwek: Skuteczne wideo w bardzo krótki i jasny sposób wyjaśnia wszystkie podstawowe informacje, jakie chciałby uzyskać nasz odbiorca. Warto pamiętać jednak o tym, że tak naprawdę uwaga widza spada w zasadzie po 15 sekundzie materiału. Zatem pierwsze sekundy wydają się szczególnie kluczowe. Osobiście jestem zwolennikiem krótkich materiałów. Lepiej długi, 3-minutowy film, podzielić na krótsze odcinki, które odpowiednio opiszemy i otagujemy po publikacji. Warto pamiętać, że ludzki mózg o wiele szybciej przetwarza obraz niż treść, więc de facto z wideo, czy animacją wygrywamy już na starcie w konfrontacji z tradycyjnym tekstem.
Jak wykorzystywany jest storytelling w video?
MS: Poziomem podstawowym jest łączenie wielu wypowiedzi w taki sposób, aby nawet intuicyjnie zauważać motyw przewodni, kluczowe przesłania, wiodące wnioski i czuć „że coś te elementy łączy”, a nie jest to kolorowy kalejdoskop pojedynczych przemyśleń. Poziom zaawansowany to oparcie video na przemyślanym scenariuszu i pomysł na przeniesienie czy kontynuowanie opowieści z video także w innych kanałach online i offline. Dobry storytelling oparty jest na zarządzaniu treścią, opowiadaniu historii (content management), a nie promowaniu treści, reklamowanie przekazów (content marketing).
AP: Historia, narracja, obraz połączony z dźwiękiem, jaki pokazujemy w naszym materiale tworzą synergiczny efekt. Pamiętajmy, że z perspektywy odbiorcy nasz komunikat powinien być jasny i bardzo klarowny. Dlatego warto postawić na stosunkowo prostą narrację opartą o istotną wartość, którą chcemy przekazać w naszym materiale. Kluczowe w przygotowaniu materiału wydaje się dobra znajomość odbiorcy samego materiału. Stąd często przed tworzeniem wideo budujemy personę, czyli modelowego odbiorcę materiału. Na tej podstawie nie tylko lepiej zbudować scenariusz, czy realizować samą produkcję, ale także później przeprowadzić odpowiednie działania promocyjne. Nie powinniśmy się bać także konsultowania produkcji z jej kluczowymi odbiorcami. Wtedy efekt finalny będzie zdecydowanie lepszy.
Jak się wyróżnić w video w branży, która jest już tak nasycona?
MS: Pokazać coś spontanicznego, coś prawdziwego, co opowiada historię ludzi, ich stylu pracy, a nie tylko historię marki korporacyjnej, w której ludzie są statystami.
AP: Może zabrzmię nieco kontrowersyjnie, ale dobre wideo nie musi być piękne, ani drogie. Powinno być skuteczne i spełniać cel, jaki przed nim stawiamy. Materiał musi odpowiadać na potrzeby odbiorcy, być dla niego na tyle atrakcyjne, aby dotrwał do jego końca. Często to bardzo trudne do osiągnięcia. Warto pamiętać, w zależności od wieku odbiorców, o wybraniu dobrego medium do jego dystrybucji. W przypadku millenialsów zdecydowanie lepiej niż Facebook mogą się sprawdzić się Snapchat, Instagram, czy Vinie. Jednak specyfika tych mediów „wymusza” na materiale wiele ograniczeń. Sami odbiorcy mają także oczekiwania związane z dostosowaniem treści na tych platformach. Często wielu organizacjom trudno je do końca zrozumieć. Jaka jest recepta na sukces? Uważne obserwowanie, słuchanie, mówienie w materiale video ich językiem i prezentowanie materiału tam, gdzie są odbiorcy.
Teraz czas na Ciebie! Może to właśnie Twoja firma stworzyła mistrzowskie video, które przyciąga tłumy kandydatów na pracowników? Zgłoś się już dziś do konkursu Employer Branding Stars! Czas masz do 31 sierpnia, a kategorii aż 9! Zwycięzców poznamy na uroczystej gali rozdania nagród 14 września 2016 w Kinie Praha. Do dzieła!
Strona wydarzenia: TUTAJ!