Media społecznościowe mają coraz większy wpływ na nasze życie zarówno prywatne, jak i zawodowe. Social media pozwalają nam na wymianę informacji i budowanie relacji w prosty i ogólnodostępny sposób, nic zatem dziwnego, że część działań rekrutacyjnych, podejmowanych przez pracodawców przeniosło się na portale typu Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn lub GoldenLine. Jak zatem, powinien wyglądać profil pracodawcy w social media, który zapewni firmie odpowiedni employer branding oraz wesprze jej działania rekrutacyjne? Zobaczmy.
Naturalność i spójność to podstawa
73% pracodawców uważa, że w (nie tak dalekiej) przyszłości będzie brakować im talentów. Jednocześnie, działania z zakresu budowania marki pracodawcy, które mogłyby ich wesprzeć w poszukiwaniu odpowiednich pracowników, często są przez nich traktowane jeszcze w sposób pobieżny i schematyczny. Kluczem do budowania relacji z potencjalnymi kandydatami jest kierowanie do nich przemyślanego, wiarygodnego i unikatowego komunikatu, który odpowie na ich oczekiwania. Ważne jest, aby nawiązać dialog z kandydatem, który będzie go angażował i pozwoli mu poznać od środka naszą organizację. Jest to możliwe, poprzez zaangażowanie obecnych pracowników firmy w jej działania employer brandingowe, które stanowią najlepszą formę na budowanie jej naturalnego i spójnego wizerunku. Aby to osiągnąć firmy, coraz częściej zachęcają swoich pracowników do dzielenia się zdjęciami ze swojego miejsca pracy, uczestniczenia w życiu firmy czy też informowania o jej sukcesach wśród grona swoich znajomych. Tego typu działania nie tylko przyspieszają rekrutację nowych pracowników, ale również pozwalają na pozytywny marketing w gronie już zatrudnionych osób.
Jak urozmaicić swój profil pracodawcy?
Zanim zaczniemy zastanawiać się nad tym, co nowego możemy zaproponować odbiorcom naszych działań w social media, warto dokładnie poznać specyfikę portalu, na którym utworzyliśmy swoje konto. Jest to krok, który pozwoli nam ocenić na jakie treści użytkownicy tego portalu reagują najchętniej i przełożyć je na realne działania. Aby zainteresować odbiorców naszą treścią trzeba też wiedzieć czego oni szukają u potencjalnego pracodawcy. Na zawartość profili pracodawców w mediach społecznościowych powinny składać się nie tylko udostępniane tam oferty pracy, ale też inne, budujące zaangażowanie treści. Świetnie sprawdzają się posty dotyczące wpisów opublikowanych na firmowym blogu, udostępniane inforgrafiki na temat branży lub firmy, a także filmiki, lub wspominane już zdjęcia prezentujące firmowe wartości i przybliżające jej kulturę organizacyjną.
Karierowe profile warte uwagi
• profil Grupy Żywiec na Facebook’u, gdzie możemy zobaczyć ,,jak warzy się najlepsza kariera”
• profil 3M Kariera na Facebook’u, gdzie bliżej możemy poznać firmę, którą tworzą pracownicy pełni pasji
• profil Deloitte na Instagramie, gdzie od kuchni możemy poznać firmowe życie w różnych odsłonach
• profil PwC na Twitterze, który zachęca do wzięcia udziału w #rekrutacjiinaczej.
Rosnąca świadomość znaczenia marki pracodawcy sprawia, że pracodawcy zaczynają rozumieć, iż ich sukces rynkowy jest w pewnej części zależny od zmotywowanych oraz wykwalifikowanych pracowników. Stąd też, znacznie więcej pojawiających się w branży HR, dobrych praktyk w obszarze EB. Odpowiednio zbudowana marka pracodawcy pozwala przyciągać do firmy osoby, które będą ją znały i które świadomie będą chciały się z nią związać na dłużej. Jest to najważniejszy powód, dla którego warto opowiadać o swojej firmie innym.
Autorka: Teresa Bęben, CRAFTS