Nie każdy może nim zostać, ale każdemu przyda się chociaż część jego umiejętności w życiu zawodowym lub prywatnym. Mowa o zawodzie coacha, który w Polsce staje się coraz bardziej popularny.
Raport „Coachowie – Polska i Europa” przeprowadzony przez Polskę Izbę Firm Szkoleniowych pokazuje, iż na rynku polskim jest ponad 3000 zarejestrowanych coachów, ale porównując te dane na przykład do rynku angielskiego, gdzie tę profesję wykonuje ponad 25 000 osób, można śmiało stwierdzić, że u nas zawód ten dopiero raczkuje. Izba Couchingu wciąż pracuje nad tym by został on określony w krajowych przepisach i doczekał odpowiednich regulacji prawnych. Mimo, że rynek coachingowy u nas dopiero się rozwija to i tak jego wartość w poprzednim roku oscylowała wokół 35 mln PLN wskazując na jego spory potencjał.
Coach to zawód przyszłości szczególnie dla organizacji ze względu na fakt iż jest w tym momencie najskuteczniejszą formą rozwoju pracowników. W chwili obecnej już 15% pracodawców w Polsce deklaruje korzystanie z coachingu jako metody szkoleniowej, ale trend ten dynamicznie rośnie i w najbliższym czasie możemy spodziewać się coraz większego zainteresowania tą kwestią rozwoju kadr przez przedsiębiorców.
Nie tylko firmy są odbiorcą usług coachingowych. Wiele osób korzysta z usług coachów indywidualnie a głównym tematem współpracy są zagadnienia związane z życiem zawodowym i karierą. Coraz częściej jednak do coachów zgłaszają się osoby chcące dokonać zmian również w swoim życiu prywatnym.
Co w takim razie należy zrobić aby dołączyć do stale zwiększającego się grona coachów? Poza posiadaniem odpowiednich predyspozycji do wykonywania tej profesji potrzebne jest również ukończenie specjalistycznych kursów coachingowych, najlepiej tych, które kończą się certyfikatem renomowanej organizacji oraz sporej dawki praktyki. „Wybierając szkołę coachingu warto zweryfikować jakość kadry trenerskiej, oraz skuteczność oferowanego przygotowania do zawodu. Warto poszukać szkoły, które przygotowują do egzaminów renomowanych międzynarodowych organizacji i mają w tym zakresie potwierdzone sukcesy. Należy zwrócić uwagę również na to czy na wstępie zweryfikowane zostaną nasze predyspozycje do zawodu, aby dać nam pewność, że będziemy wstanie rzetelnie i profesjonalnie świadczyć usługi po ukończeniu kursu. Możliwość zdobycia praktyki to kolejny element istotny na etapie kształcenia przyszłych coachów. Coachingu najlepiej uczyć się przez doświadczanie dlatego też bardzo ważne jest aby zajęcia prowadzone były warsztatowo, a szkoła dawała możliwości zdobywania pierwszych praktyk coachingowych. ” – mówi Izabela Kluzek – Dyrektor Zarządzający HPR Group.
Źródło: HPR Group