Oszczędność czasu oraz pieniędzy to dla pracodawców główne korzyści, jakie płyną ze współpracy
z profesjonalnymi agencjami zatrudnienia. Oferowane przez nie fachowe doradztwo oraz elastyczne formy zatrudnienia są szczególnie ważne w czasie panującego spowolnienia gospodarczego, podczas którego większość firm bardzo ostrożnie podchodzi do rekrutacji pracowników.
Jak wynika ze statystyk rynkowych, coraz więcej firm sięga po usługi oferowane przez profesjonalne agencje zatrudnienia. Zalet płynących dla pracodawców ze współpracy z nimi jest wiele. To przede wszystkim oszczędność czasu, dostęp do innowacyjnych narzędzi rekrutacyjnych, a także profesjonalne doradztwo i wsparcie na każdym etapie procesu. Konsultanci agencji zatrudnienia posiadają profesjonalne doświadczenie oraz wiedzę na temat mechanizmów i obowiązujących trendów na rynku pracy. Gwarantuje to sprawne pozyskanie poszukiwanego personelu, jak najlepiej odpowiadającego stawianym przez firmy potrzebom. W dobie panującego niedoboru pracowników z pożądanymi przez rynek kwalifikacjami, który jest sygnalizowany przez 37% pracodawców w Polsce, staje się to bardzo istotnym walorem .
– Jak obserwujemy, na rynku panuje tendencja wzrostowa jeżeli chodzi o obsadzanie kluczowych w firmie stanowisk przez firmę doradztwa personalnego, – zauważa Monika Styczyńska, menadżer w agencji zatrudnienia Manpower. – Taka współpraca cieszy się bardzo dużą popularnością, szczególnie w zakresie stanowisk handlowych. By zrekrutować odpowiedniego kandydata wymagane jest duże doświadczenie oraz wiedza. Rozwija się również rynek pracy tymczasowej, z której coraz chętniej korzystają przedsiębiorcy w Polsce. W sytuacji zwiększonej ostrożności firm w tworzeniu nowych etatów, korzystanie ze wsparcia pracowników tymczasowych, delegowanych przez agencję, jest rozwiązaniem optymalnym.
Współpraca pracodawców z agencjami zatrudnienia pozwala na przeniesienie całości przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego oraz odpowiedzialności za niego na firmę zewnętrzną. W przypadku agencji posiadających działy specjalizujące się w poszczególnych branżach, korzystający z ich usług pracodawcy zyskują pewność dotarcia do interesującego go rynku kandydata. Z kolei dla pracodawców korzystających z usługi pracy tymczasowej, jak to często robią np. firmy produkcyjne, to przede wszystkim szybki dostęp do bardzo dużej bazy kandydatów, a także komfort w postaci przekazania działań kadrowo-płacowych na zewnątrz.
Współpraca z agencjami zatrudnienia jest korzystna dla firm, które cenią swój czas i efektywność. W istotny sposób odciążają one pracodawców z obowiązków związanych z rekrutacją oraz sprawami kadrowymi, pozwalając im skupić się na tym, co istotne, czyli prowadzeniu biznesu. To niezwykle wygodne. Tym bardziej, że koszt przeprowadzenia procesu rekrutacji przez pracodawcę jest zbliżony do opłaty za usługę firmy zewnętrznej. Dodatkowo prowadząc rekrutację we własnym zakresie, pewne koszty pojawiają się już na samym początku, np. koszt publikacji ogłoszeń, koszt czasu pracy rekrutera wewnętrznego. Natomiast współpraca z firmą zewnętrzną najczęściej rozliczana jest po zakończeniu procesu, gdzie zakończenie oznacza skuteczne obsadzenia stanowiska.
– Zauważalną różnicą pomiędzy rekrutacją prowadzoną przez wewnętrzny dział HR, a rekrutacją przez profesjonalną agencję zatrudnienia jest optymalizacja już na etapie otrzymywania nadsyłanych przez kandydatów aplikacji, – mówi Monika Styczyńska, menadżer w agencji zatrudnienia Manpower. – Podczas prowadzenia procesu przez firmę zewnętrzną, pracodawca dostaje ich mniej, unikając zalewu dokumentów, a te, które spływają, nadsyłane są przez osoby dobrze spełniające jego oczekiwania.W procesie rekrutacji ilość aplikacji nie jest synonimem skuteczności. Więcej CV nie oznacza odniesienia przez rekrutera sukcesu, a jedynie konieczność poświęcenia większej ilości czasu na ich selekcję. Podczas współpracy z firmą zewnętrzną, już po 2-3 tygodniach od momentu zgłoszenia zapotrzebowania
na pracownika, pracodawcy dostarczanych jest od 3 do 5 rekomendacji kandydatów, którzy spełniają wszystkie oczekiwania klienta, – dodaje ekspert Manpower.
Przekazanie procesu rekrutacyjnego firmie zewnętrznej to sposób na pozyskanie wartościowych kandydatów, którzy przekładają się na konkurencyjność firm, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Również pod względem wizerunkowym cieszy się to większym prestiżem i może być lepiej odbierane przez rynek niż realizacja procesu bezpośrednio przez pracodawcę. Warto podkreślić, że agencje zatrudnienia, które dbają o swoją reputację, ostrożnie dobierają swoich partnerów ze względu na wysokie standardy etyczne i biznesowe. Firmami decydującymi się na współpracę z nimi są zwykle przedsiębiorstwa z obcym kapitałem, dbające o swój pozytywny wizerunek na rynku. Rozwiązanie to docenia również coraz większa liczba polskich pracodawców.
Źródło: ManpowerGroup