Ostatnio zadajemy sobie pytanie: Na ile obecna sytuacja rynkowa może być szansą na pozytywne zmiany w obszarze HRM? Spotkałem się z wypowiedziami, że kryzys jest idealnym czasem na zmiany – więcej, że był nam potrzebny.
Redakcja „Personelu i Zarządzania” oraz firma szkoleniowo-konsultingowa Kontekst HR International Group rozpoczęły cykl spotkań pod hasłem „Kontekst personelu i zarządzania – czas zmian”. Projekt skierowany jest do dyrektorów i menedżerów działów personalnych i dotyczy aktualnych zmian w obszarze HRM oraz sposobów biznesowego wykorzystania obecnej sytuacji rynkowej.
Cykl spotkań, które będą przebiegały pod hasłem „Kontekst personelu i zarządzania – czas zmian”, to prezentacje i dyskusje panelowe zorganizowane w 5 miastach Polski (Wrocław, Warszawa, Gdańsk, Poznań i Łódź). Projekt wystartował 27 maja spotkaniem we Wrocławiu i będzie realizowany od maja do listopada 2009 roku.
Spotkania kierowane są do dyrektorów i menedżerów działów personalnych. Chcemy, aby udział w lunch meetingu inspirował i dawał uczestnikom regionalne spojrzenie na sytuację HRM. Dyskusje będą dotyczyć aktualnych zmian w obszarze HRM oraz sposobów biznesowego wykorzystania bieżącej sytuacji.
Uczestnictwo w HR lunch meetingu będzie bezpłatne. Wszyscy uczestnicy są jednak zaproszeni do finansowego wsparcia Fundacji św. Mikołaja, która na każdym naszym spotkaniu będzie prowadzić zbiórkę pieniędzy na swoją bieżącą działalność charytatywną.
O uczestnictwie w spotkaniach zadecyduje kolejność zgłoszeń – liczba miejsc jest ograniczona.
Najbliższe spotkanie juz 24 czerwca w Warszawie!
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie www.HRlunchmeeting.pl
Poniżej przedstawiamy sprawozdanie z pierwszego spotkania z cyklu HR lunch meeting:
Pierwsze spotkanie odbyło się 27 maja we Wrocławiu. Wzięło w nim udział ponad 30 przedstawicieli największych firm regionu, m.in. Toyoty, KGHM Polska Miedź SA, VOLVO, WABCO, LG Display, Nokia Siemens Networks Sp. z o.o.
– Kryzys uderzył najbardziej w branżę motoryzacyjną – mówiła Beata Domagała, menedżer HR w Toyota Motor Industries Poland, rozpoczynając swoje wystąpienie – Okazało się, że dla 300 osób nie mamy pracy. Jednak postanowiliśmy, ze Toyota zwalniać nie będzie. Uczestnicy spotkania poznali całą gamę działań, jakie zostały wdrożone w Toyocie. Były to m.in. zapewnienie innej pracy (nie przy produkcji), weryfikacja programów szkoleniowych, transfer pracowników do innych fabryk, urlopy bezpłatne na wniosek pracownika, dzielenie się pracą czy wreszcie program dobrowolnych odejść. O swoich doświadczeniach opowiedziała również Agnieszka Iżuk, dyrektor personalny WABCO Polska, omawiając działania podjęte przez firmę WABCO.
Na kanwie tych dwóch przykładów rozgorzała żywa dyskusja, którą rozpoczął Robert Bokacki, wiceprezes Zarządu Kontekstu HR IG, dość przewrotnym pytaniem: Jest kryzys, czy go nie ma? Rozmowa dotyczyła oczekiwanego wsparcia legislacyjnego, stopnia dojrzałości polskich menedżerów do działania w kryzysie, wykorzystania spowolnienia gospodarczego na działania szkoleniowe i usprawnieniowe, niematerialnego motywowania pracowników.
– Nadszedł czas na sprawdzenie kompetencji naszych menedżerów. Jest to „chrzest”, dzięki któremu – jeśli go przejdą – zdobędą cenne doświadczenia i w przyszłości będą potrafili wcześniej rozpoznawać oznaki nadchodzącego kryzysu. A co za tym idzie – wcześniej reagować – mówiła jedna z uczestniczek spotkania.
Podsumowując debatę Jacek Smura, prezes Kontekstu HR, wskazał na konieczność zmiany postrzegania wizerunku działów personalnych. – HR nie powinien być tylko wykonawcą niepopularnych decyzji Zarządu. Powinien być strategicznym partnerem, który kreuje trendy, buduje mechanizmy, aby w pełni wykorzystywać potencjał organizacji. I teraz jest dobry czas, żeby się o to upomnieć. Jak nie Wy, to kto? Jak nie teraz, to kiedy?- zapytał na koniec Jacek Smura.
Wszystkie opinie uczestników spotkania były spójne: Warto rozmawiać. Zadbajmy, aby takie okazje pojawiały się częściej.
Autorzy sprawozdania: Katarzyna Konieczna, Grzegorz Gruza