Co trzeci pracownik oczekuje premii świątecznej. Dokładnie 74 proc. uczestników badania, przeprowadzonego przez serwis rekrutacyjny MonsterPolska.pl, wskazało, że w okresie świątecznym spodziewa się dodatkowych bonusów od pracodawcy, w tym jedna trzecia pracowników oczekuje premii świątecznej.
Ankieta, w której badani odpowiadali na pytanie „Czego spodziewasz się od pracodawcy w związku z nadchodzącymi Świętami?”, pokazała, że najbardziej ucieszyłaby nas dodatkowa gotówka. Aż 34 proc. ankietowych wskazało, że oczekuje od pracodawcy premii świątecznej. Wiadomo, że ekstra pieniądze są najpraktyczniejszym prezentem, które możemy wydać według własnego uznania, nie udając zadowolenia z nietrafionego upominku od szefa.
Porozmawialiśmy o wynikach badania z ekspertami Employer Branding Institute o benefitach pracowniczych, zobacz czy skrzyżowanie oczekiwań pracowników i pracodawców jest możliwe, i jak przeprowadzić zakup świątecznych upominków w optymalny sposób.
Jakie są najpopularniejsze benefity przyznawane pracownikom na koniec roku, a jakich faktycznie oczekują?
Najpopularniejsze benefity dla pracowników to oczywiście bony towarowe, talony i paczki z upominkami czy słodyczami. Pracownicy jak najbardziej wykorzystują te prezenty, ponieważ jest to w większości duży zastrzyk finansowy uzupełniający domowy budżet. Benefity te, są bardzo szybko wykorzystywane przez pracowników wiec są wartościowe, należy sobie jednak zadać pytanie, czy są wartościowe w aspekcie dobrego samopoczucia pracownika? Bony czy talony są już standardem w wielu firmach, niektórzy pracownicy już z góry włączają je do swoich domowych budżetów wykorzystując je w najbliższych miesiącach. Takie prezenty nie są dla nich zaskoczeniem. Czy jesteś w stanie przypomnieć sobie, choć jedną rozmowę przy wigilijnym stole, gdy ktoś chwalił się otrzymaniem bonów od pracodawcy? Natomiast opowieść o szefie działu, który dzień przed wigilią w przebraniu elfa rozdaje spersonalizowane prezenty wzbudzi na pewno więcej pozytywnych emocji i zapadnie w pamięć. Warto zwrócić również uwagę, że niestandardowe, spersonalizowane prezenty budują relacje pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, co znacznie poprawia, jakość pracy a pracownik czuje się wyróżniony nie otrzymując sztampowych prezentów jak wyżej wspomniane bony czy talony zakupowe.
Czy marzenia pracowników dotyczące tychże benefitów i rzeczywistość są zbieżne?
Według naszego badania I love My Job, nie wszystkie benefity służą temu samemu, trzeba je umiejętnie dobierać do celów, ponieważ inne benefity przyciągają do firmy a inne lojalizują. Dlatego też należy brać pod uwagę kilka czynników, aby benefity dla pracowników były prawdziwym wyróżnieniem a nie standardem dostępnym w prawie każdej firmie. Pierwszym najważniejszym krokiem jest poznanie potrzeb pracowników. Najczęściej spotykanym błędem jest nie tyle brak dostosowania do potrzeb pracowników, ile brak wiedzy o ich potrzebach. Należy zadać sobie pytanie, co motywuje danego pracownika, zespół czy dział – odpowiedzi na pewno będą znacząco się różnić. I choć prawdą jest, że każdego motywuje pewien poziom potrzeb jak bezpieczeństwo, stabilność czy dobre warunki pracy to reszta są potrzebami wyższego rzędu. Przed przygotowaniem oferty dla pracowników należy zbadać, czego potrzebują, na czym im zależy i co jest dla nich ważne. Dopiero kolejnym punktem jest zestawienie zadowolenia pracownika z Twoimi pomysłami na świąteczne upominki.
Ciekawym rozwiązaniem może być również wybór benefitu z oferty, która została wcześniej przygotowana. Poczucie kontroli sprawia, że pracownicy czują się bardziej odpowiedzialni za korzystanie z ewentualnych podarunków. Dodatkowo ma to również znaczenie ekonomiczne, ponieważ mimowolnie następuje optymalizacja kosztów, chociażby strat wynikających z niewykorzystanych, a opłaconych benefitów.
Źródło: Employer Branding Institute