Najlepsi pracownicy wiedzą, kiedy jest czas na zabawę, a kiedy na powagę; kiedy można być zuchwałym, a kiedy należy się dostosować; a także kiedy należy drążyć temat, a kiedy odpuścić. Trudno jest zachować równowagę, ale niektórym z łatwością udaje się spacerować po tej cienkiej linie.
Im mniejsza firma, tym istotniejsze jest to, by pracownicy potrafili podejmować szybkie decyzje, dostosowywać się do zmieniających się priorytetów i robić wszystko, co w ich mocy, by osiągnąć założone cele, niezależnie od zajmowanego przez siebie stanowiska.
Są ekscentryczni…
Najlepsi pracownicy często są nieco odmienni od reszty: trochę ekscentryczni, czasem zuchwali, a nawet chełpiący się swoją nietuzinkowością. Wydają się nieco dziwni, ale w pozytywny sposób. Niezwykłe osobowości trzęsą firmą w posadach, sprawiają, że praca jest przyjemniejsza oraz zmieniają zwyczajną grupę w zespół z pazurem i zapałem. Ludzie, którzy nie boją wychylać się z tłumu, w naturalny sposób przesuwają granice i kwestionują status quo. Często mają też najlepsze pomysły.
I wiedzą, kiedy powściągnąć swoją indywidualność.
Niezwykła osobowość to mnóstwo śmiechu w zespole – do czasu aż wymagana jest powaga. W razie pojawienia się istotnego wyzwania lub gdy sytuacja staje się napięta, najlepsi pracownicy przestają wykazywać się indywidualnością i dopasowują się bezproblemowo do zespołu.
Chwalą innych przy świadkach…
Miło jest dostać pochwałę od szefa. Wspaniale jest dostać pochwałę od kolegi lub koleżanki, szczególnie jeśli jest to osoba przez nas podziwiana. Niezwykli pracownicy doceniają wkład innych, szczególnie na forum grupy, gdzie wpływ ich słów jest jeszcze większy.
A ganią w cztery oczy.
Z jednej strony chcemy, żeby pracownicy omawiali kwestie sporne, a z drugiej niektóre problemy lepiej rozwiązywać na osobności. Wspaniali pracownicy często z większą łatwością wyciągają na forum grupy kontrowersyjne tematy, bo ich sposób bycia pozwala na większą swobodę. Wyjątkowi pracownicy podchodzą do Ciebie przed spotkaniem albo po nim, by omówić wrażliwą kwestię, zdając sobie sprawę, że poruszanie jej na forum grupy mogłoby wywołać burzę.
Zadają pytania, których inni nie zadadzą.
Niektórzy pracownicy mają opory przed zabieraniem głosu na spotkaniach. Niektórzy mają opory nawet przed rozmową w cztery oczy. Jeden z moich pracowników zadał mi kiedyś pytanie dotyczące ewentualnych zwolnień. Po spotkaniu zapytałem go, dlaczego zadał to pytanie, skoro dobrze wie, jak się sprawy mają. Odpowiedział, że on wie, ale wiele innych osób nie wie, a boją się zapytać. Pomyślał, że będzie dobrze, gdy dostaną odpowiedź bezpośrednio ode mnie.
Lubią udowadniać, że inni nie mają racji.
Motywacja wewnętrzna często wypływa z pragnienia udowodnienia niedowiarkom, że są w błędzie. Kobiet bez wykształcenia wyższego lub mężczyzn, którym mówiono, że nie mają potencjału przywódczego, często spala pragnienie udowodnienia, że inni się mylą. Wykształcenie, inteligencja, talent i umiejętności są ważnie, ale to motywacja jest kluczowa. Wyjątkowi pracownicy są napędzani przez coś głębszego i bardziej osobistego niż tylko chęć sprawdzenia się w pracy.
Nieustannie poszukują.
Niektórzy ludzie rzadko są usatysfakcjonowani (w pozytywnym sensie) i ciągle coś ulepszają: dopracowują harmonogram, dostosowują jakiś proces, doskonalą przepływ pracy.
- Zobacz również: 3 rzeczy, których nie mówią dobrzy liderzy!
Tłumaczenie: VIVALANG nowoczesne biuro tłumaczeń
Źródło: Business Insider
Świetny artykuł. Ostatnio miałam okazję uczestniczyć w szkoleniu „Docenić Konflikt” organizowanym przez firmę Kontrakt OSH http://kontraktosh.pl/szkolenie/docenic-konflikt-komunikacja-nastawiona-wspolprace-firmie/ . Wiele mi to dało, jako pracownikowi. Problemem jest to, że szefowie nie rozumieją swoich pracowników, a i sami pracownicy nie chcą wczuć się w rolę menedżerów, którzy to przecież nie mają łatwego zadania na co dzień…