Know HowKomunikacjaNarzędziaPressroomRekrutacjaStrategia

Jakie są korzyści zatrudniania pracowników zewnętrznych?

W firmie pojawia się potrzeba zatrudnienia wykwalifikowanego pracownika, jednak jego unikalne kompetencje będą niezbędne tylko przez pewien czas. Taka sytuacja może wynikać z wielu powodów: zespół realizuje duży projekt, który wymaga dodatkowej pary rąk do pracy, lub kluczowy członek zespołu idzie na urlop macierzyński. Bez względu na powód wystąpienia takiego zapotrzebowania kadrowego, kluczem do sukcesu jest odpowiednie zdefiniowanie potrzeb oraz oczekiwań pracodawcy względem pracownika czasowego.
 

Pracownik, który będzie nieobecny przez dłuższy czas, może posiadać wiele lat cennego doświadczenia i niszowe umiejętności, co sprawia, że znalezienie dla niego zastępstwa jest wyjątkowo trudnym zadaniem. Jeśli pracownik odchodzi z firmy, to pracodawca poszukuje na jego miejsce kogoś z podobnymi umiejętnościami, osobowością i ambicjami zawodowymi. Jednak w sytuacji, gdy zastępstwo jest potrzebne szybko i na pewien okres, znalezienie takiej osoby może graniczyć z cudem.
 
Pracownicy czasowi przynoszą organizacjom wiele korzyści, a inny charakter ich pracy nie ogranicza się jedynie do terminowości współpracy. Są przede wszystkim wsparciem dla firm, które przechodzą transformację lub chcą rozwijać się w innym kierunku. Zrozumienie korzyści wynikających z zatrudniania na czas określony oraz ustalenie specyfiki stanowisk, zgodnie z przeformułowanymi oczekiwaniami wobec kandydatów, jest kluczowe dla pełnego wykorzystania potencjału pracowników czasowych.
 
Weryfikacja oczekiwań
 
Eksperci Hays zauważają, że wiele firm, reprezentujących różne sektory rynku, ma problem ze zrozumieniem charakterystyki pracy czasowej. Zespół Hays Response, zajmujący się rekrutacją wyspecjalizowanych pracowników zewnętrznych, często staje przed wyzwaniem znalezienia częściowo wykwalifikowanego pracownika, odpowiadającego na oczekiwania typowe dla rekrutacji stałych. – Ponieważ trudniej jest znaleźć pracownika na czas określony, Hays Response skupia się na budowaniu bazy kandydatów, którzy z różnych powodów są dostępni „od zaraz” i gotowi podjąć pracę w ramach projektu tymczasowego. –tłumaczy Marek Wróbel, Head of Operations Hays Response. – Przykładowe powody to powroty z urlopów macierzyńskich, restrukturyzacje, albo chęć zdobycia doświadczenia na projekcie czasowym, żeby potem ewentualnie zostać w danej firmie. – dodaje ekspert Hays.
 
W rekrutacjach stałych kluczową rolę pełnią czynniki, takie jak osobowość, lojalność lub długofalowa strategia zatrudnienia, które w rekrutacjach czasowych tracą na znaczeniu. – Szukając pracownika na czas określony, pracodawcy powinni sprecyzować jakie konkretne umiejętności są potrzebne. Globalny niedobór talentów oraz pilna potrzeba znalezienia tymczasowego zastępstwa czy wsparcia sprawiają, że firmy nie mogą sobie pozwolić na nieudane rekrutacje. – komentuje Marek Wróbel.
 
Zrozumienie korzyści dla biznesu
 
Oczekiwania oraz obowiązki pracownika, zawarte w ofercie pracy czasowej, powinny być odzwierciedleniem realnych potrzeb firmy. Tworząc ofertę należy wziąć pod uwagę obecne potrzeby organizacji – wtedy pracodawca ma gwarancję otrzymania większej liczby aplikacji z dobrze dopasowanymi profilami kandydatów. Jeśli stanowisko jest stworzone na krótki okres, to pracownik tymczasowy może przynieść jeszcze więcej korzyści firmie. Oto 5 najważniejszych:
 
Krótszy proces rekrutacyjny
 
Standardowy proces pozyskiwania pracowników czasowych trwa o wiele krócej od rekrutacji do pracy stałej. Wynika to z profilu kandydata – pracodawcy poszukują konkretnych umiejętności, niezbędnych do osiągnięcia ustalonych celów, niż dopasowania osobowościowego i kulturowego.
 
Natychmiastowe efekty pracy
 
Pracownicy czasowi są przyzwyczajeni do współpracy z organizacjami na krótki okres. W związku z tym wiedzą, jak już od pierwszego dnia pracy dawać z siebie sto procent, aby w jak najkrótszym czasie osiągnąć założone efekty. – Pracodawcy oczywiście powinni poświęcić czas na wdrożenie takiego pracownika w obowiązki, ale cały proces trwa o wiele krócej niż w przypadku pracowników stałych. – komentuje Marek Wróbel – Osoby wspierające organizację przez krótki okres, nie będą potrzebowały czasu na aklimatyzację, zapoznanie z każdym członkiem zespołu czy szkolenie ze wszystkich systemów wykorzystywanych w organizacji, ponieważ zgodnie z ustaleniami nie zostaną w firmie na długo. – dodaje.
 
Inne spojrzenie
 
Czasem wystarczy jedno świeże spojrzenie na biznes, aby zmienić sposób działania całej organizacji na lepsze. Zdarza się, że personel z wieloletnim stażem nie zauważa obszarów wymagających poprawy lub szans na rozwój. Dlatego im więcej pracowników tymczasowych, którzy zdobywali doświadczenie w wielu różnorodnych organizacjach, tym więcej unikalnych pomysłów i punktów widzenia.
 
Unikalne kompetencje i rzadko spotykane doświadczenie
 
Pracownicy czasowi zazwyczaj posiadają niezwykle specyficzne doświadczenie zawodowe, zdobyte podczas różnorodnych, niszowych projektów. Wsparcie takiego wyspecjalizowanego pracownika może mieć nieoceniony wpływ na organizację i popchnąć ją w kierunku dynamicznego rozwoju.
 
Elastyczność
 
Elastyczność, jaką daje zatrudnianie pracowników czasowych, jest najprawdopodobniej najczęściej wskazywaną korzyścią tego typu współpracy, ponieważ pozwala pracodawcom na szybką reakcję na zmieniającą się sytuację rynkową. Osoby świadczące usługi tymczasowo są przyzwyczajone do pracy w różnych lokalizacjach, z osobami o odmiennych osobowościach, w różnym wymiarze czasowym. Zatrudnianie na określony czas umożliwia więc firmom czas na ocenę czy dane stanowisko powinno być permanentnie wypełnione oraz czy zatrudniony pracownik tymczasowy mógłby zostać z firmą na stałe.
 
To nie jest plan B
 
Ekspert Hays Response zaznacza, że w rekrutacji pracowników czasowych nie chodzi o szybkie zatrudnianie kogokolwiek, bez względu na posiadane kompetencje i doświadczenie. – Naszym klientom rekomendujemy jedynie kandydatów pasujących do stanowiska. Istotnym jest jednak, aby pracodawcy jasno określili swoje potrzeby i realistycznie podeszli do swoich oczekiwań. – zaznacza Marek Wróbel.
 
Jeszcze przed rozpoczęciem procesu rekrutacyjnego istotne jest określenie jak długo firma może poczekać na nowego pracownika. Wakat na kluczowym stanowisku lub niewystarczająca liczba pracowników w gorącym okresie rozliczeniowym może firmę wiele kosztować. Straty biznesowe wynikające z niedoborów kadrowych mogą nawet wielokrotnie przewyższać koszt zatrudnienia pracowników czasowych.
 
 
Źródło: Hays Poland
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0