Na portalach z ofertami pracy obserwujemy wzrost ogłoszeń dotyczących płatnych staży i praktyk. Po części to zapewne wynik coraz większych wymagań i oczekiwań samych studentów. Z drugiej strony firmy coraz świadomiej inwestują w swój kapitał ludzki oferując płatne programy stażowe, aby wyłowić talenty, które finalnie pozostaną w organizacji. Nadal jednak wiele organizacji z różnych względów nie może zaoferować stażystom wynagrodzenia. Co mogą dać im w zamian? Jak przekonać do własnej firmy?
Jasno sprecyzowany program stażu
Pyrzygotowany w oparciu o doświadczenia i spostrzeżenia naszych byłych stażystów. Program, który będzie zawierał informacje dotyczące długości odbywania stażu, zakresu obowiązków, możliwości udziału w szkoleniach organizowanych dla pracowników firmy oraz o innych elementach mogących stanowić wartościowy element stażu.
Wizerunek i promocja
Warto sprawdzić, czy nasze ogłoszenie trafi do odpowiedniej grupy odbiorców. Może potrzebny będzie dodatkowy kontakt z uczelniami, biurami karier; jakiś niestandardowy pomysł na promocję firmy i programu stażu.
Rekrutacja na staż
O profesjonalizmie firmy świadczyć będzie także przebieg rozmowy rekrutacyjnej, podczas której obie strony będą miały możliwość zweryfikowania wzajemnych oczekiwań. A kandydat zobaczy, że podchodzimy do tematu profesjonalnie i nie szukamy osoby do „parzenia kawy”.
Opiekun stażu
Plusem na naszą korzyść może okazać się wyznaczony Mentor odpowiedzialny za prawidłowy przebieg stażu, który będzie jednocześnie łącznikiem między stażystą a pozostałymi pracownikami. Bezpośrednia obecność przełożonego i jego zaangażowanie mogą pomóc, aby stażysta poczuł się pełnowartościowym członkiem zespołu.
Zróżnicowany zakres zadań
Wiadomo, że osobie, która dopiero się uczy, nie przekażemy do koordynowania całości projektu czy kontaktu do naszych kluczowych klientów. Możemy jednak zadbać o to, aby uczestniczyła na różnych etapach realizowanych przez nas zdań.
Referencje dla najlepszych
Zaświadczenie o uczestnictwie w stażu, a dla najlepszych indywidualnie napisane referencje oprócz wartości relacyjnej mają również oczywiste znaczenie praktyczne – dla osób z małym doświadczeniem zawodowym stanowią konkretny argument przy staraniu się o kolejny staż czy stałą pracę.
Organizacja i przebieg stażu mogą mieć duży wpływ na to, z jakimi wrażeniami stażysta opuści naszą firmę i jakie opinie będzie przekazywał o nas innym. Zatem warto zadbać o profesjonalizm i oprzeć się pokusie myślenia: przecież to tylko stażyści…
Autor: Maciej Mianowski