Wielu pracowników z sektora małych i średnich firm pracuje bardzo ciężko. Z badań przeprowadzonych przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft wynika, że ponad połowa z nich spędza tygodniowo w pracy ponad czterdzieści godzin. Podobny odsetek pracowników z innych krajów europejskich przyznaje, że pracy poświęca o 10 godzin mniej. Coraz częściej głośno wybrzmiewają opinie, że Polacy powinni pracować nie tylko długo, co mądrzej i w rezultacie wydajniej.
Pytani o sposoby podniesienia produktywności, pracownicy firm z sektora MŚP przede wszystkim wskazują na kawę i napoje energetyzujące (51 proc.). ¼ ankietowanych podkreśla, że na ich efektywność w pracy wpływa również jedzenie przy biurku. Czy to faktycznie najlepsze metody na podniesienie efektywności naszej codziennej pracy? Te same badania wskazują, że w uzyskaniu lepszych wyników firmy pomaga „uwolnienie od biurek” i sprawna praca z każdego miejsca, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii mobilnych i chmurowych. Dodatkowo wpływają one na stopień satysfakcji pracy zespołu i podnoszą motywację nowych pracowników.
Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2015” wskazuje, że 94 proc. respondentów potwierdza swoją dostępność zawodową poza tradycyjnymi godzinami pracy. Pytani o najlepsze pomysły, pracownicy wyraźnie przyznają, że wpadają na nie przede wszystkim poza biurem. Wśród miejsc sprzyjających kreatywności wymieniają oczywiście dom (26 proc.), drogę do pracy (14 proc.), łóżko (10 proc.), prysznic (9 proc.), czy podróż samochodem (8 proc.). Okazało się, że w biurze najlepsze pomysły pojawiały się jedynie u 14 proc. osób.
– Wpływ elastycznej pracy z dowolnego miejsca na podniesienie produktywności dostrzega 26 proc. ogólnej liczby respondentów. Statystyki te rosną w grupie „millenialsów”, gdzie już co trzeci ankietowany podkreśla związek pracy zdalnej z wyższą wydajnością a to przekłada się na lepsze wyniki firmy – mówi Tomasz Dorf, Dyrektor działu MŚP w polskim oddziale Microsoft. -Uwolnienie pracowników od biurek poprzez zapewnienie odpowiednich technologii mobilnych i chmurowych może wpływać nie tylko na podniesienie produktywności, ale co najważniejsze na umożliwieniu klientom dostępu do kluczowych specjalistów naszych firm niezależnie od pory dnia czy miejsca, w którym obecnie przebywają.
Cyfrowa równowaga
Pozornie może się wydawać, że to pieniądze stanowią główny element motywujący pracowników, podczas gdy badania pokazują, że dla pracowników małych i średnich firm bardzo istotna jest równowaga między sprawami zawodowymi i prywatnymi. Właśnie takie deklaracje złożyło 79 proc. respondentów, a w grupie 35-44 latków wskaźnik ten wyniósł aż 83 proc. W tym kontekście, bardzo intersujący jest fakt, że aż 64 proc. uczestników badania zgadza się z twierdzeniem, że nowe technologie mobilne i chmurowe pomagają zaoszczędzić czas i podnoszą produktywność pracy, zapewniając jednocześnie balans między życiem osobistym a pracą.
-Technologie mobilne i usługi w chmurze sprawiają, że wyraźna dotychczas linia między życiem prywatnym i służbowym ulega znaczącemu zatarciu” – przekonuje Tomasz Dorf. – Możliwość szybkiej odpowiedzi na e-maile od klienta podczas powrotu pociągiem, sprawdzenie stanu dostępności produktów w CRM podczas prezentacji oferty, spotkanie w formie wideokonferencji na Skype z klientem czy w szerokim gronie współpracowników zlokalizowanych w różnych miejscach, to już elementy biznesowej codzienności. To właśnie one sprawiają, że nie musimy kurczowo trzymać się biurka, by nasza lista spraw do załatwienia była w 100% zapełniona i to przed przysłowiową „16.00”. W ten sposób zyskujemy czas na sprawy osobiste i zachowujemy właściwe relacje między tym co prywatne i służbowe.
Smartfon w chmurze czy służbowy samochód?
Technologie okazują się również istotnym elementem motywacji pracowników, pozwalając nie tylko utrzymać, ale również pozyskać nowe talenty z rynku pracy. Według opinii respondentów technologie dają szczególne korzyści właśnie w obszarze komunikacji wewnętrznej i możliwości dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji (37 proc.). Przedstawiciele MŚP zwrócili także uwagę, że nowoczesne rozwiązania zapewniają większą satysfakcję z pracy. 31 proc. z nich potwierdza, że inwestycje w nowe technologie mogą wpłynąć na ich poziom zadowolenia z wykonywanych obowiązków.
Dla przykładu, usługa Microsoft Office 365 w nowoczesnej sieci hoteli PURO Hotel usprawniła obsługę klienta poprzez komunikację pomiędzy pracownikami oraz pozwoliła zoptymalizować obieg dokumentów. Użytkownicy rozwiązania zyskali dostęp do poczty, kontaktów, kalendarza i witryn aplikacji SharePoint z urządzeń przenośnych, dzięki czemu ich praca jest znacznie wydajniejsza i wygodniejsza.
-Chcemy ułatwić swoim pracownikom wykonywanie codziennych obowiązków związanych z obsługą obiektów i gości, a także umożliwić oferowanie klientom wysokiej klasy usług, w tym tych związanych z wykorzystaniem innowacyjnych technologii – komentuje Łukasz Piekarski, Dyrektor Operacyjny hotelu Wrocław, PURO Hotel.
-W momencie, kiedy to pracodawcy zaczynają rywalizować o talenty, to właśnie możliwość korzystania z technologii staj się języczkiem uwagi, który decyduje o satysfakcji personelu i atrakcyjności miejsca pracy oraz pozwala na budowę efektywniejszych struktur obsługi klienta w oparciu o rozproszone geograficznie sieci przedstawicielstw” – dodaje Tomasz Dorf. -Dla przedstawicieli młodszego pokolenia bardzo często możliwość mobilnej pracy według własnego stylu realizacji zadań, a także dostęp do nowych technologii są o wiele bardziej atrakcyjne niż np. możliwość korzystania ze służbowego auta. Pracownicy mają świadomość, że czasami szybciej można dotrzeć do klienta, czy kontrahenta wysyłając wiadomość na komunikatorze, a nie jadąc na drugi koniec kraju nawet najbardziej wygodnym autem.
Źródło: Microsoft
Reklama usługi w chmurze Microsoft ?
Wśród miejsc sprzyjających kreatywności wymieniają oczywiście dom (26 proc.), drogę do pracy (14 proc.), łóżko (10 proc.), prysznic (9 proc.), czy podróż samochodem (8 proc.). Okazało się, że w biurze najlepsze pomysły pojawiały się jedynie u 14 proc. osób
A może jednak burza mózgów przy kreatywnym zespole.
Ale jednak nadal w głowie zostaje reklama firmy Microsoft i jej chmury.